היופי מתחיל מבפנים

אנחנו מטפחות את המראה החיצוני במוצרי קוסמטיקה ריחניים, אבל הדבר החם בעולם הביוטי הוא דווקא תזונתי: נוטרי-קוסמטיקה הוא תחום הדוגל בהזנת העור, השיער והציפורניים באמצעות תזונה ותוספי תזונה

22/03/2017
דתיה יער קבלו עדכונים מדתיה יער
  • בדואר
  • RSS

altmannutricossec1יש האומרים שאנחנו נראים כמו שאנחנו אוכלים, ויש שטוענים שאין קשר בין תזונה לעור. יחד עם זאת, אין ספק שבריאות והרגשה טובה משתקפות בעור. בשנים האחרונות חודר לתחום שמירת היופי והקוסמטיקה טרנד חדש, שנקרא נוטרי-קוסמטיקה – רכיבי תזונה הניטלים דרך הפה, ואשר פועלים על היופי מבפנים.

בעוד שקוסמטיקה היא שיטה המתרכזת בהשפעה חיצונית ובצורה כללית, מוצרים ממשפחת הנוטרי-קוסמטיקה משפיעים באמצעות הזנה נכונה וממוקדת צרכים שמאפשת “למרוח” את העור השיער והציפורניים מבפנים. הנה ההסבר: בכל אברי הגוף, ובכללם גם בעור, בשיער ובציפורניים, מתרחש תהליך יומיומי של חלוקת תאים. לתהליך הזה, שנקרא בשפה מדעית “מיטוזה” יש שני תפקידים עיקריים: גדילה, ותיקון של רקמות פגועות. כלומר זה מה שגורם לשיער להתארך, לציפורנים לגדול ולעור להתחדש ולשקם את עצמו מפגעי הזמן, מזג האוויר וכדומה. כדי לשפר את התהליכים האלה, חשוב שהתזונה שלנו תכיל רכיבים תזונתיים המתאימים במיוחד לעור, לשיער ולציפורניים.

האם את באמת דואגת לעצמך? הירשמי וקבלי עדכון על הכתבות שמעניינות אותך

כשמדברים על קוסמטיקה המחשבה הראשונה היא על קרמים שמורחים על העור במטרה לשפר את מראהו, ואולי אף כדי לעכב תהליכים הגורמים להזדקנותו. אמנם חומרים קוסמטיים מגיעים אל תאי העור דרך מגע ישיר עם העור, אך לא כל החומר שנמרח על העור מגיע ליעדו, משום שהעור מהווה מחסום טבעי לחדירה של חלקיקים מעל גודל מסוים. וכך,  נותר חלק גדול מהקרם שנמרח על העור מיותם, והוא אינו מגיע ליעד שבו אמורה להיעשות פעילותו המיטיבה.

לכן, כאשר מדובר בקרמים מורגשת השפעה מיידית למספר שעות, לעומת תזונה, אז נבנה האפקט לאט והשפעתו מצטברת. עובדה זו יוצרת יתרון לחומרים המגיעים לעור ממערכת העיכול, כיוון שהם מגיעים לעור מבפנים אותם רכיבים נישאים בתוך כלי הדם, ואלה מאפשרים החדרה של חומרים שאי אפשר להחדיר ישירות במריחה.

altmannutricossec2

חלקם של הויטמינים והמינרלים הנחוצים מוכרים, ואפילו משולבים בתכשירים קוסמטיים. כמו ויטמיני A, K, E ו-C. ואולם ישנם רכיבים רבים נוספים, שנחוצים לא פחות, אבל נמצאים בכמות קטנה יחסית בתזונה שלנו ולכן, בנוסף לתזונה נכונה, מחקרים שונים מעידים כי נטילה של תוספי תזונה ספציפיים עשויים לעזור בהגנה על בריאות העור, השיער והציפורניים ועל טיפוחם.

אז מהם התוספים הפחות ידועים?

את חלקם של רכיבי התזונה אנחנו מכירות, משום שהם תורמים לבריאות באופנים שונים. למשל, לחומצות שומן מסוג אומגה 3 שידועות בהשפעתן על בריאות הלב והמוח, יש השפעה על העור ויתרונות גם בהפחתת תהליכים דלקתיים היכולים לגרום למראה אדמדם ודלקתי וגם בלחלוח ובשמירה על גמישות מעטפת התא.

מחקרים שונים מעודדים צריכה של ליקופן –  נוגד חמצון אשר נמצא בעגבניות ובמוצרים שמכילים עגבניות, כמו קטשופ ורטבים, ונותן להן את הצבע האדום. ליקופן ידוע כמונע מחלות שונות, וגם כמסייע במניעת נזקי קרינת השמש.

קיימים גם מחקרים התומכים בגלוקוזאמין וכונדרואיטין כמשפרים את מראה העור לאורך זמן. שני הרכיבים הללו הנלקחים בדרך כלל לצורך שמירה על בריאות המפרקים.

שני ויטמינים משמעותיים לעור, מקבוצת B הם ביוטין וחומצה פנטטונית. ביוטין (B7) מסייע  לגדילת השיער ולחיזוק ציפורניים שבירות, חומצה פנטותנית (B5) מסייעת להזרמת הדם לקרקפת והקטנה של אבדן שיער. חומצה פנטותנית היא מרכיב שנמצא גם במוצרי הטיפוח לשיער ולעור.

ואולם הבשורה המפתיעה בתחום הנוטרי-קוסמטיקה הוא תכשיר המכיל חומצה סליצילית, ביחד עם ויטמין ממשפחה B (כולין) ומינרל בשם סיליקה. לשילוב החומרים יש השפעה על ייצור מוגבר של קולגן. במחקר שפורסם בכתב העת Journal of American Academy of Dermatology נמצא כי לאחר 20 שבועות של נטילת התוסף, חל שיפור של 30% בעומק הקמטים בעור ו-89% באלסטיות של העור. מחקרים נוספים הצביעו על שיפור בעובי ובחוזק השיער והציפורניים. קולגן, למי שאינה יודעת, הוא חומר טבעי המיוצר בגוף שתפקידו לבנות את העור ולשמור על גמישותו. הבעיה העיקרית היא שעם השנים והגיל ייצור הקולגן פוחת. התוצאה: העור מאבד נפח וגמישות לכן מספר ועומק הקמטים שמתהווים בעור עולה עם הגיל.

altmannutricossec3

מה כדאי לאכול כדי לשפר את בריאות העור, הציפורניים והשיער?

דגים: עשירים בחומצות שומן חיוניות מסוג אומגה 3.

מוצרי חלב וביצים: ביצים עשירות בביוטין (B7), יוגורט עשיר בחומצה פנטותנית (B5).

ירקות ופירות טריים: ובמיוחד אלה שעשירים בוויטמין C ובוויטמין A ובטא קרוטן, כמו כרוב, תרד, תותים, גויאבות, בטטות  ועוד.

שמנים מהצומח: שמן זית, זיתים וכן אגוזים וגרעינים שונים עשירים בויטמין E.

גרעיני דלעת: עשירים באבץ, שדרוש לחיזוק שורשי השיער, חיוני לריפוי פצעים בעור, תורם למערכת החיסון ועוד.

תה ירוק: מכיל נוגדי חמצון רבים החיוניים למניעת נזקים לגוף בכלל ולשיער בפרט. תה ירוק גם שומר על בריאות העור ומונע תהליכי הזדקנות. גם תה ירוק נמצא במוצרי קוסמטיקה רבים לטיפוח העור והשיער.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך




בחזרה למעלה