הטריקים שלי למשפחה בריאה

אמא ירוקה ממליצה: 6 שינויים קטנים אך משמעותיים שעשיתי בבית כדי לשמור על בריאות המשפחה, גם בחורף

07/12/2014
מיה מיטב-מגן קבלו עדכונים ממיה
  • RSS

ויסוצקידס ילדים בריאים. צילום: שאטרסטוק

כולנו יודעות, כי מוטב לנו להשקיע בחיזוק ושמירה על הבריאות מאשר לטפל במחלות. אבל איך נבצע את זה הלכה למעשה, במציאות היומיומית שלנו שגם כך עמוסה לעייפה? ישבתי וחשבתי על 5 צעדים קטנים אך משמעותיים שאני עשיתי ושעזרו לבני משפחתי היקרים להיות קצת יותר בריאים, ושאולי תוכלו גם אתם להיעזר בהם כדי לעבור לאורח חיים בריא יותר.

1. להפסיק את ההסעות ולהתחיל לזוז: אין דבר כזה יותר מדי פעילות גופנית. במיוחד בימי החורף, כשהילדים לא תמיד יכולים לצאת לחצר במשך היום, כדאי לדאוג לכך שהם יזוזו. השנה הפסקתי להסיע את הילדים לחוגים שלהם אחה"צ, ואלא אם יש מבול הבנים הולכים ברגל, נוסעים באופניים או בקורקינט. בימים שאפשר, אנחנו נשארים איתם במגרש של ביה"ס לפני החזרה הביתה כדי שיוציאו קצת מרץ.

2. הירקות קודם: בחורף יש נטייה לאכול יותר מדי פחמימות ופחות מדי אוכל טרי וחי. אחד הטריקים שלי לגרום לבנים לאכול יותר ירקות הוא להגיש צלחת ירקות ו/או סלט שאוהבים כמנה ראשונה בארוחה. כך הם יאכלו קודם כל, כשהם הכי רעבים, את הירקות הבריאים להם ורק אח"כ יפנו למנות המשביעות.

3. להשקות אותם: שתיה ממותקת היא אחד הדברים המיותרים בתפריט, אך נחשבים למפנקים ביותר. איזה ילד לא אוהב מיץ מתוק וטעים, או ליהנות מכוס שוקו חם ביום חורפי? אני ממליצה להוריד את המשקאות הקלים מהתפריט היומיומי, ולשתות מים לרוויה (אני משתדלת להקפיד עם הילדים על 6 כוסות ביום).

בבוקר או בערב אכין לילדים חליטת צמחים ופירות עם מעט סוכר או דבש. אפשר גם "להגניב" לחליטה הטעימה חתיכת ג'ינג'ר נגד צינון, או עלה מרווה לבטן כואבת. מרגיע ועושה פלאים ועדיף בהרבה על משקאות עתירי סוכר, קפאין או תוספים מיותרים אחרים. את החליטה הקרה אפשר גם לקחת בבקבוקים אישיים לבית הספר ולגן, הרבה יותר בריא מכל משקה ממותק ועוזר לילדים לשתות יותר.

4. לדבר איתם: המזון שאנו אוכלים נותן לגוף שלנו את אבני הבניין שהוא צריך לגדילה ולתפקוד – לכן אני מדברת עם הילדים על מאכלים מחזקים, על חשיבות הוויטמינים והמינרלים שנמצאים בפירות ובירקות ועל כמה כוח נותן לנו המזון, ולא שוכחת להדגיש את התוצאות. כשהילדים גדלים אני משבחת אותם - "תראה כמה המכנסיים משנה שעברה קצרים עליך, רואים שגדלת!" או כשהם מבריאים ממחלה – "כמה הגוף שלך חזק, תראה איך הבראת מהר!"

5. שינה לבריאות: נכון שתמיד כשמתקרבת שעת השינה פתאום הילדים משחקים הכי יפה ולא רוצים להפסיק ורגע לפני כיבוי אורות נזכרים שהם רעבים? אז בחורף אנחנו מקפידים על שעת ארוחת הערב ב-18:30, כדי שהגוף יסיים את תהליך העיכול ויתעייף לקראת שעת השינה. אני מדרבנת את הבנים לאכול טוב בארוחה, כי אח"כ המטבח נסגר ומי שרעב יותר מאוחר יכול לקחת לו משהו קל ועתיר סיבים (התורמים לניקוי השיניים), כמו: תפוח, מלפפון או גזר.

מחקרים קבעו שילדים אמורים לישון כ-10 שעות שינה ביממה. בזמן השינה קורים בגוף תהליכים רבים החיוניים לתפקוד טוב ובריא בימים של בית ספר, גן ופעילויות שונות. לכן, את הכיף של ללכת לישון מאוחר אנחנו שומרים לימי שישי או חופשים.

6. ולקינוח - מצברוח טוב: כאמא ל-3 בנים פעלתניים, אני תמיד בתנועה. נדיר שתמצאו אותנו אחר צהריים שלם בבית. תמיד יוצאים, מסתובבים, ים, גינה, מגרש, חברים. בגלל שבחורף לא תמיד אפשר לבלות בחוץ, אנחנו מנצלים את העונה הגשומה לפעילויות מהנות במקומות סגורים, ויש לי כבר רשימה לחורף הקרוב. גילינו מקום עם קיר טיפוס שהבנים אוהבים, משחקיה כיפית לעולל, ואנחנו שומרים שבתות קרות לביקור במוזיאון, ללכת להופעות ופעילויות תרבות נוספות.

שיהיה לכולנו חורף חמים ונעים, ובעיקר בריא!

* מיה מיטב-מגן מחזיקה כבר למעלה מ-3 שנים בבלוג אמא ירוקה בסלונה, בו היא מפיצה את משנתה אודות גידול ילדים באורח חיים בריאורגני, אפילו בעיר הגדולה. בבלוג היא מהגגת, מבשלת, מארחת, מטיילת, טועמת ובעיקר משתפת את הקוראות בדרך החתחתים שהיא עוברת כדי לגדל את שלושת ילדיה באופן הכי בריא מבחינה פיזית, סביבתית ורגשית.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה