הדרך הקלה לצום ביום כיפור

רגע לפני צום יום כיפור: ישנם כמה צעדים מקדימים שיקלו על תסמיני הצום (כאבי ראש, רעב וסחרחורות) והמלצות תזונתיות - מה לאכול לפני ואחרי. לפניכם מדריך שיעזור לכם לעבור את הצום בקלות ובבריאות

17/09/2018
נורית מאור קבלו עדכונים מנורית
  • RSS

הדרך הקלה לצום. צילום: שאטרסטוק

החגים כבר כאן וצום יום הכיפורים בפתח - מסורת זו מסורת ורבים בישראל, חילונים ודתיים, מקיימים אותה. גופנו שאינו רגיל להימנעות ממזון ומשתייה מגיב בתופעות של כאבי ראש, סחרחורות, תחושת רעב וכיווצים בקיבה. כל אלה הם תסמינים המזכירים גמילה (מקופאין וסוכר) ולכן ישנם צעדים מקדימים שניתן לבצע להקלת תסמיני הצום והוראות מה רצוי לאכול לפני ואחרי. לפניכם המדריך השלם שיעזור לכם לעבור את הצום בקלות.

יום לפני הצום

מומלץ להפחית באופן הדרגתי, עד כדי הימנעות מוחלטת, בשתיית קפה בכדי לגרום לגופנו להתרגל למחסור בקופאין במהלך הצום. זאת משום שתהליך הפסקת קופאין בצורה כה דרמטית, כרוך בתסמיני גמילה כמו כאבי ראש חריפים, סחרחורות חולשה קיצונית וכדומה, בשל ניקוי הגוף. ניתן להחליף את כוסות הקפה בעלי תה ירוק איכותיים, המכילים עושר של נוגדי חמצון, המסייעים לניקוי הגוף ונותנים תחושת המרצה ואנרגיה באופן מאוזן יותר מהקפה.

בנוסף, לפני הצום מומלץ לצרוך כמויות מועטות ככל הניתן של סוכר ושל פחמימות פשוטות, כולל עוגות, עוגיות, משקאות ממותקים, מוגזים, מאפים, לחמים ופסטות. זאת בכדי לאפשר לגוף להתרגל לכמויות נמוכות יותר של סוכר, כאשר יש לשים לב כי הסוכר נמצא במזונות רבים - באופן גלוי וסמוי.

כתחליף למתוק, מומלץ לצרוך בין ארוחות פירות 2-3 מנות פרי, ולצידם רצוי לשלב 5-7  אגוזים ושקדים טבעיים, על מנת למתן את כניסת הסוכר לתאים. כמו כן, כדאי לנסות לשלב מיצי פירות וירקות ושייק פירות עם תוספים דוגמת פתיתי ספירולינה או גרין מגמה (עשב שעורה), העוזרים לגוף בתהליך הניקוי.

ביום הצום

על מנת להפחית את הלחץ לקראת הצום, מומלץ לשתות לאורך היום חליטה מרגיעה מפרחי קמומיל - צמח מרגיע, משפר תהליכי עיכול וספיגה ומשכך כאב. הקמומיל נהדר לאותם מצבים בהם המקצב הטבעי של מערכת העיכול משתבש כתוצאה ממתח. ניתן להוסיף לחליטת הקמומיל צמחים נוספים בעלי יכולת הרגעה למערכות הגוף, הרגעה כללית ואיזון המקצב הטבעי של מערכת העיכול כמו: לואיזה, זוטא לבנה ומליסה.

כדי לא להגיע למצב של התייבשות בצום, חשוב מאוד להרבות בשתיית מים במשך כל היום ולא רק ממש לקראת הצום. כמו כן, חשוב שהארוחה המפסקת לא תהיה הארוחה יחידה באותו יום, אלא למעשה לאכול ארוחות קטנות כל שעתיים שלוש, מתחילת היום. רצוי שלא לצרוך פחמימות ריקות, כמו פסטה, מאפים, אורז לבן וכיוצ"ב לאור כך שהן לא מספקות תחושת שובע לאורך זמן.

את הארוחה המפסקת אכלו לאט, לעסו היטב ובנחת. רצוי שהארוחה המפסקת תכיל מרק ירקות (ללא אבקת מרק), המרק מספק נוזלים וגם עשיר במינראלים מהירקות החשובים מאוד לצום, רצוי להפחית ככל הניתן בתיבול במלח שמוציא את הנוזלים מהגוף ועלול לגרום להתייבשות. מומלץ לתבל את המרק בצמחי תבלין טבעיים שיעשירו בטעמם את המרק ואף יסייעו לגוף בעיכול תקין של המזון, לדוגמא: כורכום העשיר בנוגדי חמצון, אנטי דלקתי ומסייע בתהליכי עיכול וספיגה, שורש ג'ינג'ר טרי, שמעשיר את המרק בארומה נעימה, ובעל אנרגיה מחממת ומסייע בהנעת תהליכי עיכול וספיגה לצד היותו מונע בחילה, וכמון או זרעי כוסברה שהם נוגדי גזים ועווית במערכת העיכול.

כמנה עיקרית לצמחונים או לטבעונים, מומלץ אורז מלא עם שעועית מש, או עדשים כתומים או שחורים, שמשרים אותם מראש במים. זוהי מנה המכילה חלבון מלא ועשירה בסיבים, כך שתהליך העיכול איטי ותחושת המלאות נמשכת לאורך זמן. לזה ניתן להוסיף ירקות מאודים או ירקות בתנור, השומרים על תכולת הויטמינים והמינרלים בירק יחד עם טחינה (גולמית משומשום מלא). ניתן להוסיף סלט ירוק מתובל עם מעט שמן זית ולימון, ומי שרוצה להוסיף חלבון מן החי יכול לשלב מנת דג או מנת חזה עוף. לא מומלץ בשר אדום או בשר שמן בארוחה המפסקת. מומלץ שלא לאכול קינוח, מתוקים או פירות אחרי הארוחה זאת משום שהם יכולים לייצר תסיסה במערכת העיכול המובילה לגזים ותחושת אי נעימות במערכת העיכול.

בסיום הארוחה שתו חליטת צמחים המסייעת בתהליך העיכול: שיבא, זרעי שומר, זרעי אניס, מרווה. חליטת צמחים זו טובה למצבי כבדות ועייפות לאחר הארוחה, למניעת נפיחות בטנית וגזים, להסדרת פעילות העיכול יחד עם פעולה נוגדת עוית והפחתת כאב בטני. אם מרגישים קושי במהלך הצום, ניתן להריח זוטא לבנה או ג'ינג'ר. זוטא לבנה בעלת ריח מנטה נעים ובעלת יכולות מרגיעות תסייע במהלך הצום והג'ינג'ר מצוין לבחילות.

בתום הצום

מומלץ לשבור את הצום עם שתייה של חליטת צמחים במים חמימים בשילוב הצמחים: קמומיל, לואיזה, זרעי שומר, זרעי אניס, מליסה, לבנדר, זוטה לבנה וג'ינג'ר. מומלץ להמתיק עם כפית דבש. החליטה תרגיעה את הבטן, תסייע עם תחושת בחילה, תחמם את הגוף, תיצור הנעה ותנועה בגוף. את החליטה מומלץ לשתות יחד עם תמר או כדור תמרים ואגוזים בהכנה ביתית.

כרבע שעה עד חצי שעה לאחר מכן, כדאי לאכול לאט מרק צח או מרק ירקות. אפשר להוסיף קינואה, שיבולת שועל או מעט אורז מלא כדי להעשירו. לאחר הפסקה של כחצי שעה נוספת, ניתן לשבת לשולחן לאכול לפי מידת הרעב. בסיום הצום, חשוב לשים לב לאחר כל מנה שאוכלים למידת הרעב והשובע, לאכול במתינות תוך הקשבה לגוף. צום קל.

 נורית מאור היא הרבליסטית קלינית CHI נטורופתית ND, יועצת מקצועית בחברת 'ברא צמחים' מרצה לתזונה, אכילה רגשית וצמחי מרפא




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה