הדרך המהירה לנצח את המיגרנה

מי שסובלת ממיגרנות מכירה היטב את החשש מפני הפעם הבאה שהתקף מיגרנה ישבית אותה. שינויים בתזונה ובאורח החיים וערכת סטנד-ביי קטנה בתיק ישחררו מהחשש הזה

30/07/2019
מדור שיווקי קבלו עדכונים ממדור
  • RSS

כאב עצמתי שלרוב מופיע בצד אחד של הראש, בחילה, רגישות לאור ולקול וטשטוש ראייה הם רק חלק מהתופעות שמאפיינות מיגרנה. ד"ר רחל הרינג חנית, נוירולוגית בכירה, מומחית לכאבי ראש בשירותי בריאות מכבי ובמאוחדת מציינת כי "זו תופעה שממנה סובלות  23% מהנשים בארץ וכ-10% מהגברים. כאב הראש שמאפיין את המיגרנה עשוי להימשך בין ארבע שעות לשתי יממות וככל שהתקף המיגרנה מתמשך כך גדלה הפגיעה בתפקוד".

ערכת 'סטנד-בי' תשחרר אותך מהחשש שהמיגרנה תתפוס אותך לא מוכנה (צילום: By lenetstan shutterstock)

החדשות הרעות הן שאם המיגרנה תוקפת את מי שסדר היום שלה/ו מתאפיין ב"אקרובטיקה" מרהיבה בין קריירה, גידול ילדים, שמירה על כושר וחיי חברה, הכאב משבית את כל התחומים שמרכיבים את הלו"ז.

החדשות הטובות הן ששינויים באורח החיים ובהרגלי התזונה עשויים לתרום להפחתת תדירות המיגרנה.

החדשות הנפלאות הן שיש כיום מגוון מוצרים שלא מצריכים מרשם רופא, שעשויים לסייע לסובלות ולסובלים ממיגרנה.

מהם הגורמים למיגרנה ואיך לנצח אותה

הכל נשאר המשפחה- ד"ר הרינג חנית מציינת כי "ל- 70% מהסובלים ממיגרנה יש לפחות בן משפחה אחד שסובל מאותה תופעה. ברוב המקרים הסיבה למיגרנה היא שילוב של גורמים תורשתיים, התנהגותיים וסביבתיים. אם ידוע לכם על בני משפחה הסובלים ממיגרנה, כדאי לשמור על אורח חיים שיצמצם ככל האפשר את הסיכוי להופעתה".

1.  ערכת סטנד-ביי

למקרה של מיגרנה ולהורדת החשש שהמיגרנה תתפוס אתכם לא מוכנים. טיפול תרופתי למיגרנה פועל באופן שונה מתרופה לטיפול בכאב שנגרם מסיבה אחרת, ועל פי רוב יהיה טיפול לשיכוך כאב שיקל מעט על הסימפטום אבל לא יטפל בהתקף המיגרנה. תרופה בשם אקסידול (כל טבליה מכילה 250 מ"ג פרצטמול, 250 מ"ג חומצה אצטילסלצילית (אספירין) ו – 65 מ"ג קפאין. יש לעיין בעלון לצרכן לפני השימוש) נועדה להקלה זמנית, בין היתר, על כאבי ראש, כאב ראש קל עד בינוני הקשור למיגרנה ד"ר הרינג מסבירה ש"שילוב המרכיבים בתרופה מבטיח השפעה מהירה הן על הכאב והן על התופעות הנלוות למיגרנה ומאפשר חזרה  מהירה לתפקוד". חשוב לדעת- רוב הסובלים ממיגרנה מכירים את הסימנים המקדימים להתקף דוגמת עייפות, חוסר באנרגיה, אי שקט ורצון לאכול משהו מתוק. לכן טוענת הרופאה כי "שימוש בטיפול דוגמת 'אקסידול' כבר בשלב הסימנים המקדימים יכול לסייע במניעת התקף.

אקסידול (צילום: יח"ץ)

2.  לנשום עמוק, להירגע ורק לא להיות במתח

עליית מתח וגם נפילת מתח עשויים לגרום להתקף מיגרנה.

מה עושים? ספורט, יוגה, שחייה, מדיטציה, שיחה עם מטפל רגשי או כל דרך אחרת שתעזור להתמודד עם מצבי לחץ, ובחברה המערבית ישנם לא מעט מצבים כאלו.

חשוב לזכור שהקפדה על פעילות ספורט לא רק מקטינה משמעותית את הסיכון להופעה של מיגרנה, היא גם תורמת למצב רוח טוב ומשפרת את רמת הריכוז שיתרמו גם להפחתת המתח.

 3.  נפלאות השינה הטובה

מחסור בשעות שינה, עודף שעות שינה ושינויים תכופים בזמני השינה עלולים להוות גורם להתקף מיגרנה.

הקפידו על מספר תקין של שעות שינה, ומדובר על לפחות 7 שעות שינה בלילה, הימנעו ממסכי טלפון, מחשב וטלוויזיה שעתיים לפני השינה שיאפשרו שינה נינוחה וללא הפרעות.

4.  תזונה ושתייה נכונה

ארוחות בשעות לא מסודרות, אכילת מאכלים בעלי אחוז גבוה של שומן, מאכלים ושתייה המכילים קופאין, מזון מעובד, משקאות אלכוהוליים, ומחסור במים, עלולים לגרום להתקף מיגרנה ולצמצם את פרקי הזמן שבין התקף אחד לשני.

שעות ארוכות ללא מזון, ולא מדובר רק בצום, עלולות גם הן להיות זרז להתקף מיגרנה.

הקפידו על ארוחות מסודרות בשעות קבועות ככל האפשר, על מזון טרי, אכילת פירות וירקות בין הארוחות, ושתייה של לפחות 8 כוסות מים ביום.

5.   שינויים הורמונליים

מיגרנה היא אחת מתופעות הלוואי של גיל המעבר וגם של המחזור החודשי. הטיפים שציינו, יוכלו להקל על רובן של תופעות הגיל וגם לתרום להקלה על התקפי המיגרנה. יחד עם זאת כדאי שתהיו מוכנות ולכל מקרה בתקווה שלא יבוא, יהיה לכם בתיק ובבית את הטיפול התרופתי כמענה להתקף.

6.   שינויי טמפרטורות ומעבר בין אזורים בעלי מזג אויר שונה

אמנם אין לנו דרך לשלוט במזג האוויר שבחוץ, אבל יש לנו דרך להיערך לקראתו כדי למנוע התקף מיגרנה. שמירה על טמפרטורת הגוף, בין אם יש צורך במיזוג ובין אם יש צורך בחימום. שימוש בכובע צמר כשמזג האוויר קר, ובכובע שמגן מהשמש במזג אויר חם יוכלו לתרום במניעת ההתקף.

 

 

 

 

 

 

 




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה