הדיאטה שמסעירה את רוסיה עכשיו גם בישראל

אחרי בולמוס החגים: כתבתנו, קרן אוחיון נפגשה עם ד”ר ילנה מלישבה במוסקבה כדי לנסות להבין מה הסוד של השיטה שמשגעת את רוסיה, טעמה את המנות שמגיעות עד הבית והבינה שבלי משמעת עצמית זה לא יעבוד

06/10/2015
קרן אוחיון קבלו עדכונים מקרן
  • RSS

ד"ר ילנה מלישבה. צילום: חוה מאירוביץ

כשחזרתי ממוסקבה וסיפרתי לחברות שלי על ד"ר ילנה מלישבה, שמביאה עכשיו לארץ את הדיאטה שלה שכבשה את רוסיה ועושה צעדים גדולים בדרך להצלחה באירופה,  את כולן עניין רק דבר אחד: מה הסוד שלה? סוגיית "הסוד" חזרה על עצמה בשלל ניסוחים (ולא רק בגלל שהחברות שלי הן נשים של מילים) מה הפטנט? מהי השיטה? מה החידוש? בעודי מחפשת את התשובה הבנתי: החיפוש אחר ה"סוד" של ד"ר מלישבה סידר לי את הראש.

אחרי שנים של דיאטות, מיעוטן מאוזנות וחלקן משונות, אחרי אינספור ניסיונות חסרי תכלית למצוא דרכי קיצור למשקל האידיאלי - אני מוצאת את עצמי פעם אחר פעם מצטטת את אמא שלי שמאמינה בדיאטה שנקראת "סגירת הפה". כללי הדיאטה של אמא הם פשוטים: לאכול פחות, לאכול בריא, לשמור על איזון.

אך למרות העובדה שמדובר בדיאטה ותיקה עם הצלחות מוכחות גם למוסקבה הגעתי עם תקווה (אם כי קלושה, יחסי הציבור עשו כאן עבודת הכנה טובה) שד"ר מלישבה תבריק עם פטנט גאוני וחדשני. ואז היא הגיעה, ד"ר מלישבה, נראית כמו שהייתה נראית ברבי אם היינו זוכים לראות אותה מתבגרת ולא נשארת ילדה לנצח. שיער בלונדיני עשוי בקפידה, לבושה בשמלות שנתפרות במיוחד בשבילה וטון הדיבור שלה רגוע, נינוח, משדר ביטחון ויציבות.

אין סודות בדיאטות, רק עקרונות

אז מה ה"סוד" שלה? כבר בשאלה הראשונה שלי במסיבת העיתונאים שנערכה עימה באולפן הטלוויזיה במוסקבה, היא חרצה שאין כזה. "רק אתם אחראים על עצמכם", היא חזרה ואמרה, ובכך משחררת מיידית את הציפיה שמישהו יבוא ויציל אותנו עם איזה פטנט מהפכני. אוקיי, אז אין סוד, אין פטנט. ומה עם השיטה? זהו בעצם תפריט שאותו הכינה ד"ר מלישבה ביחד עם שף ותזונאי ותורגם למארז של מנות אוכל מוכן אותן ניתן לרכוש במרוכז (פרטים בהמשך הכתבה). התפריט כולו מבוסס על אכילה לפי עקרונות שד"ר מלישבה לא לוקחת עליהם קרדיט בשום שלב, אלא מבהירה שהיא מסתמכת על 20 שנות ידע שנצברו ברפואה.

אחרי שניסיתי בעצמי את המנות שמרכיבות את התפריט הדיאטטי (בישראל) אני יכולה להגיד שהיתרון הגדול שלו נעוץ בעובדה שאין התעסקות עם אוכל. האוכל מגיע מוכן, קפוא ובקופסאות שאותן אפשר לקחת לכל מקום, ורק לחמם. נגמר הסיפור של ההתלבטות כל בוקר, צהריים וערב מה לאכול, כמה קלוריות יש בזה וכולי. הכל מוכן ורק מחכה. והכי חשוב - רוב המנות טעימות מאוד ומשביעות.

עבודה אישית

וכל זה, כאמור, למרות שאין שום "סוד" או פטנט, ואגב, למרות שד"ר ילנה מלישבה היא דמות ידועה ברוסיה, כמעט גורו, לה עצמה אין עניין בגילוי הערצה כאלה או אחרים. היא רופאה המתמחה בקרדיולוגיה וברוסיה יש לה כבר כמעט 20 שנה תוכנית טלוויזיה מצליחה שעוסקת בבריאות ורפואה שגם משודרת בישראל בערוץ הרוסי. ועם כל הקרדיטים המפוארים הללו, היא בכל הזדמנות מחזירה את כולם באחת לקרקע ומשדרת את המסר בהתמדה: "חברים, תקחו אחריות", היא אומרת. "ירידה במשקל היא עבודתו האישית של אדם. מוכרים לנו אשליה שמישהו יכול לעשות קסם עבורנו. זה פשוט לא יקרה. זו עבודה פנימית שלכם. גם כשהמרזים שלנו אומרים ״תודה״ אני אומרת להם "אל תודו לי, המאמץ היה שלכם, אני פשוט עמדתי לצידכם".

וכשהיא אומרת את זה, אני יושבת באולפן מול עיניה הבהירות וחושבת לעצמי שחבל שאין דבר כזה דיאטה לראש, זה יכול היה להיות באמת פטנט נהדר. הרי רובנו אוכלות בסוף לא מתוך רעב, אלא מתוך צורך בסיפוק כזה או אחר. אוכלות כשאנחנו שמחות או עצובות. מפריזות או נמנעות. כשהחיים מונעים מרגש, האכילה רק מבטאת אותם. ועד שימציאו דיאטה כזאת שמטפלת באכילה הרגשית, נחזור לדיאטה של ד"ר מלישבה שאם לשפוט לפי ארבע הנשים שפגשנו בנסיעת העיתונאיות - מדובר בדיאטה מוצלחת מאוד. מדובר בארבע נשים שנענו לפנייתה של מלישבה בתוכנית הטלוויזיה שלה והיו הנסייניות הראשונות של השיטה. ארבעתן ירדו במשקל בין 11 ל-16 קילוגרמים כשהן מקפידות על אכילת המנות במארז הדיאטה של מלישבה (פרטים בסוף הכתבה) ועל יום צום אחד בשבוע (בו אוכלים רק אורז).

אז בקיצור, גורו דיאטה או דיאטת פטנט הם אשליה?

ד"ר מלישבה: "האשליה שרופא או מנחה קבוצות, או דיאטנית אמורים לפקח על התזונה שלכם, היא מגוחכת, כי מדובר בחיים הפרטיים שלכם. אתם יודעים טוב יותר מכולם מה מניע אתכם וכיצד נראית השגרה שלכם וכמובן שהמוטיבציה הגדולה לרדת במשקל היא שלכם ולא של מי שמנחה אתכם". לדברי מלישבה, התמיכה הטובה ביותר תגיע מאנשים כמוכם - כאלה שרוצים גם לרדת במשקל ומחפשים אנשים דומים להם. לכן, באתר שלה יש קבוצות הרזיה, שמורכבות מאנשים כאלה ומלישבה אומרת שהיא "רואה בזה סוג של פסיכותרפיה קבוצתית".

ובכל זאת, מה בעצם חדש בדיאטה שלך?

ד"ר מלישבה: "צריך להבין שהיום לא קיימים רופאים שיש להם איזשהו רעיון חדש. היום יש הרבה מאד ניסיון רפואי, תוצאה של ניסיון של שני העשורים האחרונים: מה היא השמנה, כיצד לטפל בהשמנה. הדיאטה שלנו מבוססת על אותם מחקרים רפואיים. הרעיון שלנו מבוסס על כך שאנחנו לא רק מסבירים איך לאכול נכון, אלא מכינים את האוכל עבור מי שרוצה לעשות דיאטה".

זה לא רק ספורט

בכל המפגשים עם ד"ר מלישבה שמתי לב שבניגוד לשיטות אחרות היא לא מציקה בנושא ספורט. יש לכך סיבה אישית, מתברר, כי היא בעצמה לא אדם ספורטיבי במיוחד. "מכל בני המשפחה שלי, אני הבנאדם הכי לא ספורטיבי. בעלי פעם היה בג׳ודו, גם הבנים שלי חטובים וספורטאים. כשהילדים שלנו היו קטנים היינו רוכבים יחד איתם באופניים. יש לנו תמונה שהבעל שלי נוסע באופניים עם הילדים, ורחוק רחוק מאחוריו יש נקודה קטנה וזו אני. אני תמיד הייתי האחרונה. ולכן יש ערך לתזונה בריאה גם כשלא עושים פעילות ספורטיבית. אני לא עוסקת בספורט ואין לי את הזמן לעשות פעילות ספורט באופן קבוע. בצילומים של התוכניות, יחד עם שני הרופאים שמנחים איתי את התוכנית אנחנו אוכלים כמו שאנחנו אומרים לאחרים לאכול. אוכל מופחת מלח, עשיר בתבלינים שטעימים לנו, פלפל חריף, חזרת, לימון".

איך היחסים שלך עם האוכל?

"אני לא מרגישה שאני נלחמת בעצמי, כשאני מגיעה הביתה אני לא אומרת לעצמי ״אוי עכשיו אני אבשל אוכל בריא״. זה אורח החיים שלי, וזה לא מאמץ מיוחד מבחינתי".

 

הכללים המנצחים של ד"ר ילנה מלישבה

 

1. לאכול כדי לרזות! "אם אתם רוצים לרזות -  אתם לא צריכים להרעיב את עצמכם, להפך, אתם צריכים לאכול. היום יש אנשים שעל מנת לרדת במשקל נכנסים לדיאטה שבה הם אוכלים רק בשר, או רק אבטיחים וכדומה. הדיאטות הללו נדונות לכישלון, כיוון שדיאטה נכונה כוללת את היחס הנכון בין כל המרכיבים ואבות המזון".

2. לאכול 4-5 ארוחות ביום. "אם תדברו עם המרזים שלנו, תגלו שמה שהכי קשה לרוב האנשים עם עודף משקל –  הוא להרגיל את עצמם לאכול 4-5 פעמים ביום. הם התרגלו לאכול פעם או פעמיים ביום בלבד. אז מה עושים? היעדר האיסורים בדיאטה שלנו - אוכלים הכל אבל בכמות הנכונה - מוריד אצל האדם את החרדה והלחץ מפני הרעבה. כאשר אישה כל הזמן אומרת "היום אני מרעיבה את עצמי, אני מתאפקת לא לאכול דברים כאלו ואחרים", ואז היא זוללת בערב, נוצרת היפוגליקמיה - היעדר סוכר. זוהי תופעה איומה כי אז המוח האנושי ניזון רק סוכרים ומאותת כאשר רמת הסוכר יורדת שהוא "רעב". אם חסרות לכן פחמימות או גלוקוז המוח ידרוש את זה. בכל המנות בדיאטה שלנו יש גלוקוז, פחמימות , תפוח אדמה, פסטה. ומזונות שנותנים תחושת שובע, אבל הדגש הוא על המינון הנכון".

3. כמות מדודה ומדויקת. "כמות המזון הדרושה היא כוס אחת: נשים 200-250 מ״ל, גברים 250-300 מ״ל. אנשים שאוכלים את המנות שלנו יודעים שזה מספיק והם שבעים. לקיבה יש יכולת להתרחב, ולכן היא נמתחת ככל שנעמיס אותה במזון. לאדם עם עודף משקל יש קיבה שנמתחה והתרחבה ושינתה את צורתה המקורית ולכן היא יכולה להכיל כמויות מזון גדולות מהדרוש לה. בדיאטה שלנו אנחנו מחזירים את הקיבה לצורה שהיא צריכה להיות בגוף של אדם במשקל תקין. זה יכול להיות לא פשוט לאנשים שמנים שיש להם קיבה כמו דלי, לאכול מזון בכמות של כוס אחת, אבל מדובר בתהליך ובהרגל שאפשר לשנות והגוף מתאים את עצמו".

4. מים, מים ועוד מים. "למים יש אפס קלוריות. המים ימלאו את הקיבה שלכם ללא ערך קלורי. המים שולחים למוח אותות של שובע". אגב, אם אכלתם את הכמות המדודה, כאמור עד 250 מ"ל, ואתם עדיין רעבים, ד"ר מלישבה ממליצה לשתות מים. כוס אחת, שתיים או ארבע, העיקר למלא את הקיבה וזה מביא אותנו ישירות לכלל הבא.

5. ביי ביי מלח ושומן מן החי. "כל תפריט תזונה בריאה תביא אדם, גם אם הוא בעל עודף משקל להיות לבסוף במשקל בריא ותקין. במנות שלנו הפחתנו את כמויות המלח. המלח מחזק את הטעם אבל הוא גורם לאצירת נוזלים. אנחנו רגילים למלח, אבל זה הרגל שאפשר וחשוב לשנות. בנוסף, הורדנו במנות שלנו שומן מהחי, כי בלעדיו הגוף מנצל את השומן של עצמו. בנינו את המנות כך שהן מאוזנות וטעימות, במטרה שתהיו רגועים ושבעים ולא תרוצו במטבח אחרי חתיכת לחם, אלא תשמרו על תחושת שובע".

6. ירדתם במשקל? יופי, אבל אל תפסיקו! "חשוב מאד לא להפסיק באמצע - כי אנשים הסובלים מהשמנה, בהתחלה מאבדים רק מים ואז הם נוטים לחשוב שהם ירדו במשקל ומשחררים את הרסן. אבל הם עדיין לא איבדו שומן, ואת כמויות המים קל מאד להחזיר לגוף ובכך לחזור למשקל הקודם".

טיפ ליום שאחרי היום שאכלתי יותר מדי

יום של ארוחת חג, יום של אירוע חגיגי, לא חסרים ימים בהם אנחנו מפריזים באכילה. איך מאזנים? ד"ר מלישבה ממליצה על יום צום: מבשלים כוס אורז, ללא מלח (אפשר להוסיף תבלינים אחרים) ואוכלים את האורז במשך יום שלם. אבל רק אותו. וכמובן, מים בשפע.

התפריט: מנות מוכנות לחודש מראש

ערכת המזון של ד"ר מלישבה מיוצרת בישראל על ידי חברת "מבושלת" שהתאימה את המנות לפי הטעם הישראלי. בשבועיים האחרונים אכלתי את המנות הללו ורובן טעימות מאוד. מדובר במנות סבירות בגודלן והערכה שמגיעה הבייתה עם שליח, כוללת 4 מנות ליום: בוקר, צהריים, ערב וארוחת ארבע (חטיף גרנולה או בוטנים שהוא אחד הדברים הטעימים שאכלתי, אגב). את רוב המנות מקפיאים ומחממים במיקרוגל. לארוחות הצהריים והערב ניתן להוסיף סלט ירקות וניתן להוסיף עוד ארוחה אחת של יוגורט ופרי. יום אחד בשבוע מוגדר כיום צום ובו יש לאכול רק אורז או כוסמת (גם הם מגיעים בערכה). בנוסף, יש להקפיד על שתייה מרובה של מים. חשוב לציין לטובת המקפידים שכל המזון כשר. המחיר: 1990 שקלים לאספקת מזון לחודש ימים (4 ארוחות ביום), כולל משלוח.

מנות של ד"ר מלישבה. צילום: חוה מאירוביץ

טלפון להזמנות *2171 או דרך האתר www.malyshevadiet.com

קרו אוחיון הייתה אורחת של ילנה מלישבה במוסקבה




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה