האמת מאחורי תוויות הערך הקלורי

לפני שאנחנו מעמיסים מוצרים על עגלת הקניות שלנו, חשוב לעצור ולקרוא את האותיות הקטנות. מה חשוב לדעת? ממה להיזהר? ואיך נקנה בדרך חכמה ובריאה?

17/01/2016
עדה אופיר קבלו עדכונים מעדה
  • בדואר
  • RSS

שומרי משקל לקרוא תווית (שאטרסטוק)

הן מופיעות בכל מקום, מודבקות היטב, לעתים כתובות באותיות קטנות, לעתים מודגשות באותיות גדולות. אנחנו חייבים לשים לב אליהם ולא להתעלם. לא, לא מדובר על מדבקת המחיר, אלא לתוויות הערך התזונתי של מוצרי המזון, שיכולות ללמד אותנו המון על טיב המוצר שאנחנו קונים.

"תווית המזון מאפשרת להכיר את המוצר: מתי פג תוקפו? להבין את הערכים התזונתיים שלו, ממה מורכב המזון: פחמימות, חלבונים, שומן רווי. בנוסף מאפשרת תווית המזון לדעת מהו הערך הקלורי? אם הוא מכיל חומרים אלרגניים, אם המוצר דיאטטי או לא. ולאפשר לצרכן להכיר ולהבין את ההבדלים בין המוצרים השונים והחברות השונות". מסבירה טופז דרזנר, דיאטנית ראשית שומרי משקל.

הכירו את הסימנים

רכיבי המזון

תווית המזון מחויבת להכיל את כל אבות המזון ומינונם: קלוריות, חלבונים, פחמימות, סיבים, אחוז השומן הרווי, נתרן(מלח) ועוד. רשימת הרכיבים, מחדדת דרזנר, לא כתובה באופן אקראי. הכלל: מי שנמצא ראשון הוא הרכיב הדומיננטי במוצר וכך בסדר יורד, עד לרכיב עם המינונים הכי נמוכים במזון. אם למוצר יש הרבה סוכר נוכל לדעת זאת לפי המיקום שלו ברשימה. ישנם מוצרי חלב שנקראים כך אך בקריאת התווית נראה כי בפועל, הם מכילים הרבה יותר סוכר מאשר חלבון איכותי.

נתרן משפיע על לחץ דם ועל הדיאטה, ככל שהמוצר מכיל יותר נתרן כך נתקשה לרדת במשקל.

ערך קלורי

להבין את הערך הקלורי (צילום: שאטרסטוק)

חשוב לחשב את הנקודות לפי גודל המנה שרוצים לאכול. קל יותר לחשב נקודות כאשר קונים מוצרים ארוזים, אבל חשוב לשים לב שיש פער בין כמות הקלוריות ל- 100 גרם לבין כמות הקלוריות שיש במוצר עצמו. במים בטעמים לדוגמה יש לפחות נקודה ב-100 מ"ל משקה, אבל רוב האנשים לא שותים כמות כזו קטנה, אלא כוס או בקבוק של חצי ליטר שיכולים להגיע לערך קלורי שווה ערך לפחית משקה מוגז ולא דיאטטי.

רכיבים אלרגנים

אם אתם יודעים על אלרגיה למזון מסוים, כדאי לשים לב לטרמינולוגיה: מוצר הבטוח לשימוש לאלרגנים הוא כזה שכתוב במפורש כי אינו מכיל מוצרי מזון אלרגניים. לדוגמה: ללא גלוטן, לא מכיל אגוזים ועוד. במידה ומצוין "עשוי להכיל" המוצר עשוי להיות מסוכן לרגישים ולכן כדאי להימנע ממנו.

ללא תוספת סוכר

מוצרים אשר על גבי התווית מצוין "ללא תוספת סוכר" מכילים סוכר טבעי, ללא תוספת סוכר נוספת. הטעות הנפוצה היא שאנשים חושבים כי אלו מוצרים דיאטטיים, "כשמוצר מסוים מוגדר כ'ללא סוכר' אין הכוונה למוצרים דלי קלוריות או מזינים יותר, ההפך, לרוב הם מכילים רכיבים שומניים אחרים בעלי ערך קלורי רב שמטרתם לשפר את הטעם", מחדדת דרזנר. אם מתחשק משהו מתוק אפשר לבחור בריבה ללא תוספת סוכר, כזאת שהמתיקות שלה מגיעה מהפרי, או חמוציות ללא תוספת סוכר.

דיאט או לייט?

מיונז לייט הוא ממש לא דיאט (צילום: שאטרסטוק)

מוצרים אשר מסומנים כ-לייט מופחתים בשליש מכמות הקלוריות לעומת מוצר המקור. אין זה אומר שהם בהכרח דיאטטיים. מיונז לדוגמה מכיל 38% קלוריות שמקורן בשומן, לעומתו, מוצר הלייט מכיל 16% קלוריות שמקורן בשומן, מופחת קלוריות אבל ממש לא דיאטטי. מוצרים דיאטטיים יצוינו על גבי התווית כמוצר דיאטטי והם אכן מוגדרים כדלי קלוריות .מוצרי דיאט הם כאלו המכילים פחות מ- 20 קלוריות ל- 100 גרם מוצר.

הכינו את עגלת הקניות

"הצרכן חייב להיות מודע לקנייה. ידע מאפשר לבחור באופן חכם. לגיטימי לבחור מוצר שמן אם זה מה שהתחשק, כל עוד זה נעשה מתוך ידיעה והבנה", מייעצת דרזנר. "אנחנו יכולים לבחור לקנות גבינה צהובה 28% אם אנחנו ממש אוהבים ומתקשים להתפשר, אבל בקניית חומוס למשל, נבחר בחומוס דל שומן. כלומר, נעשה קיזוזים במקומות אחרים ונבחר את תמהיל עגלת המזון שלנו". קריאה של תוויות המזון והכרת רכיבי המוצר תאפשר לנו להיות צרכנים נבונים ובריאים יותר, וכמובן להיערך כמו שצריך לתהליך של שינוי תזונה והרגלי אכילה.

>> רוצה להבין ולשנות את התזונה שלך באמת? הצטרפי לשומרי משקל 




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה