האם כדאי לעבור לטבעונות?

מהי טבעונות, האם היא בריאה, מה ההבדל בין טבעונות וצמחונות, כיצד עושים את השינוי התזונתי והאם לא יהיה משעמם בצלחת? דיאטניות מכבי מסבירות ועונות על השאלות הבוערות

14/11/2016
אסנת עופר קבלו עדכונים מאסנת
  • RSS

צמחונות? טבעונות? איך עושים את המעבר בלי שיהיה משעמם בצלחת? (צילום: שאטרסטוק)

תופעת הצמחונות והטבעונות שוטפת את ישראל. יותר ויותר אנשים מסרבים לאכול מזון שמקורו בבעלי חיים, מסעדות רבות אמצו לתפריטן מנות צמחוניות המבוססות על ירקות בלבד, שלעתים אינן מכילות אפילו מוצרי חלב או ביצים, ועל המקררים השתלטו מוצרי סויה, טופו, ממרחי קטניות ועוד.

הסיבות לכך מגוונות: מאידאולוגיה שדוגלת במניעת פגיעה וניצול של בעלי חיים ועד לתפישה לפיה תזונה ללא שומן מהחי היא בריאה יותר. "הרגלי האכילה עשויים להיות שונים מאוד בין צמחונים לטבעונים", מסבירה ענת תבור, דיאטנית ילדים, צמחונות וטבעונות במכבי, שגם מונה את ההבדלים: "צמחונים הם מי שנמנעים בדרך כלל מאכילת כל סוגי הבשר, אך יש צמחונים שאוכלים דגים, ביצים או מוצרי חלב, ויש גם צמחונים שאוכלים מדי פעם מעט בשר. טבעונים, לעומת זאת, נמנעים כליל מאכילת כל מזון שמקורו מהחי, כולל מוצרי חלב וביצים. חלק מהטבעונים מסיבות אידיאולוגיות ימנעו גם מאכילת דבש. ויש גם טבעונאים – מושג שמשלב את המילים “טבעונים” ו”אוכלי נא”, שאוכלים  אך ורק מזונות צמחיים שלא עברו תהליך בישול או עיבוד תעשייתי כלשהו, או פרוטנים (fruitarian) - שאוכלים רק מזונות שמוגדרים כפירות, אגוזים וזרעים מבחינה בוטנית.

האם באמת בריא להיות צמחוני או טבעוני?

תבור: "לפני 7 שנים פרסם אגוד הדיאטה האמריקני (American Dietetic Association) את עמדתו בנושא. בין השאר, נכתב שם כי 'דיאטות צמחוניות בנויות כהלכה, ובכללן דיאטות צמחוניות או טבעוניות לגמרי, הן בריאות, מספקות מבחינה תזונתית, ועשויות לספק יתרונות בריאותיים במניעה של מחלות מסוימות ובטיפול בהן. דיאטות צמחוניות בנויות היטב מתאימות לבני אדם בכל שלבי החיים כולל הריון, הנקה, ינקות, ילדות ונעורים והן מתאימות גם לספורטאים'. ואולם חשוב להדגיש כי בהצהרה זו מופיעה פעמיים ההגדרה ״דיאטות צמחוניות בנויות כהלכה״ כתנאי להשגת הבריאות ומסיבה טובה".

האם באמת בריא להיות צמחוני או טבעוני? (צילום: שאטרסטוק)

מה הכוונה ב"דיאטות צמחוניות בנויות כהלכה"?

“תזונה צמחונית או טבעונית מאוזנת היא כזו מבוססת על מזון מצומח ומורכבת בעיקר מקטניות (עדשים, גרגרי חומוס, שעועית, פול וכדומה), מירקות, מפירות, מדגנים (לחם, פסטה, אורז, קוסקוס), מאגוזים ומשומנים מהצומח (טחינה, אבוקדו, שמן זית או קנולה ועוד)", מסבירה קארין לייבוביץ, תזונאית קלינית מומחית בתזונה טבעונית במכבי שירותי בריאות. לייבוביץ ממליצה לבחון את מרכיבי התפריט ולהתייעץ עם דיאטנית כדי לבנות תפריט המותאם לאורח החיים, לסדר היום, לגיל ולרמת הפעילות הגופנית.

לדבריה, ישנם מחקרים המראים יתרונות לתזונה כזאת במיוחד בהקשר של מחלות לב, לחץ דם, סוכרת ועודף משקל – שוב, בתנאי שהתזונה מבוססת על תפריט מזין ומאוזן.

"אין זה משנה אם השינוי התזונתי נבחר בגלל מניעים אידיאולוגיים או ממניעים בריאותיים, כמו בכל שינוי בחיים, כדאי להתכונן אליו ולהבין מהי המשמעות של צורת התזונה החדשה וכיצד היא משפיעה על הבריאות. ייתכן שבתקופה הראשונה לשינוי התזונתי יתהוו קשיים, חשוב להבין שזה חלק מהתהליך ובמידת הצורך כדאי להתייעץ עם דיאטנית מכבי שמתמחה בטבעונות ובצמחונות על מנת ללמוד ולקבל רעיונות לתפריט מאוזן, מתכונים ודגשים חשובים. כמו כן, כדאי להכיר את מגוון המוצרים הטבעונים והתחליפים, כדי לבנות תפריט בריא ועשיר".

תבור מצטרפת להמלצות ומדגישה: "רבים אינם מודעים כיצד לבנות דיאטה צמחונית או טבעונית מאוזנת, ולכן יעוץ תזונתי מדיאטנית מומחית לצמחונות יכול להועיל במידה ניכרת. הדיאטנית תבצע סקירה מקיפה של אורח החיים והרגלי האכילה ותספק את המידע הנחוץ על מנת לאזן את התפריט. ההמלצות יהיו מותאמות אישית למצב הבריאותי, לאורח החיים, להעדפות הטעם ועוד. דיאטנית שמתמחה בתחום יכולה לעזור גם במתן מתכונים ובהכוונה לדרכי בישול והכנת המזון, ברעיונות לגיוון ולקניה של מוצרי גלם ובהמלצות לתוספים מתאימים במקרה הצורך.

טבעונות או צמחונות. אפשר לשלב עם בריאות, כל עוד בונים את התפריט נכון (צילום: שאטרסטוק)

כיצד מתחילים בתהליך?

לייבוביץ: “ראשית, יש לקבל החלטה מה נכון לכם יותר: תהליך של שינוי הדרגתי, או שינוי שעושים בבת אחת. אם בוחרים בהדרגה, כדאי להתחיל במה שפחות חשוב לכם, למשל, מי שאוהב ונהנה ממוצרי חלב, יכול קודם להוריד בשר, אחר כך ביצים, אחר כך דגים ורק בסוף להפסיק את אכילת מוצרי חלב. כדאי לשים לב שהמעבר אכן מבוקר ושלא מוותרים על מרכיבי המזון החיוניים כמו חלבונים, פחמימות, שומנים ויטמינים ומינרלים".

מעבר לטבעונות לא יגרום לתזונה להיות דלה ומשעממת?

"נהפוך הוא, רבים מהטבעונים והצמחונים מעידים כי נחשפו למגוון מאכלים טעימים ומזינים, שאחרת לא היו מגיעים אל שולחנם, והם דווקא מרגישים שיש שפע גדול יותר בתזונה החדשה”.

.

 הכתבה נכתבה בסיוע מכבי שירותי בריאות. לבלוג מכבי




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה