האם השינוי התזונתי שעשיתן טוב לכן?

הימנעות מגלוטן, ממוצרי חלב, מעבר לתזונה טבעונית, כל אלה הם שינויים תזונתיים שנשים רבות מסגלות לאחרונה. אולם האם הפופולריות והטרנדיות באה על חשבון הבריאות שלכן?

24/05/2016
אסנת עופר קבלו עדכונים מאסנת
  • RSS

שינוי תזונתי. צילום שאטרסטוקלו הייתן מחפשות מוצרים נטולי גלוטן לפני 10 שנים, הייתן נתקלות בבעיה. בזמנו, חולי צליאק, שצריכים להימנע כליל מגלוטן, הרבו להתלונן על המגוון העלוב, על המחירים הגבוהים ועל הקושי להשיגם. היום, בכל בית קפה או מסעדה אפשר למצוא מנות נטולות גלוטן: מפיצה ועד פסטה, שמכינים מקמח מתאים.

"הימנעות מגלוטן היא טרנד חם, ישנו כיום מגוון של אפשרויות שתעשיית המזון יודעת לנצל היטב, אבל חשוב לזכור שמדובר בטרנד, אופנתי ופופולרי כמו טרנדים רבים בתחום התזונה שהיו וחלפו", מעיד צחי כנען, דיאטן קליני, מכבי שירותי בריאות.

זוכרות את דיאטת אטקינס נטולת הפחמימות ותוספי תזונה שונים שהיוו הבטחה לבריאות ואריכות ימים? את מקומם כיום תופסות דיאטת הפליאו וההימנעות מגלוטן. "אנשים רבים שהחליטו להימנע מגלוטן - לא כי הם חייבים אלא מתוך מחשבה שההימנעות תשפיע לטובה על הבריאות - אכן מדווחים שהם מרגישים טוב יותר", מוסיף כנען, "מדעית, קשה לומר האם השינוי התזונתי הזה יכול להיטיב עם הבריאות או להרע לה, משום שלא נעשו מספיק מחקרים בתחום. במקרים רבים התחושות הטובות הן בזכות כך שהנמנעים הם באמת בעלי אי סבילות לגלוטן, אבל ייתכן שההימנעות מגלוטן עוזרת משום שמפסיקים לאכול עוגות, עוגיות ועוד מיני מאפה שממילא כדאי להמעיט באכילתם. כך שיכול להיות שמה שעשה את השינוי איננו הגלוטן, אלא הפחתה של סוכר ושומן מיותרים".

שינוי תזונתי. צילום שאטרסטוק

אתה ממליץ להימנע מגלוטן?

כנען: "במקרים מסוימים הימנעות מגלוטן משפיעה לטובה על תסמונת המעי הרגיש שרבים סובלים ממנה אך אינם מודעים לכך, לכן זהו גורם שכדאי לקחת בחשבון. אבל זו לא תהיה הבחירה הראשונה שלי בהמלצות על שינוי תזונתי. הפרעות עיכול בגלל אי סבילות ללקטוז, לפרוקטוז או לסיבים תזונתיים שכיחות הרבה יותר.

"מטפלים אלטרנטיביים רבים ממליצים אקסיומטית להפסיק לאכול מוצרים שמכילים גלוטן. אני מאמין בשיטת הניסוי והטעייה: מוציאים את המזון החשוד כגורם להפרעות עיכול, כמו פירות, מוצרי חלב, ממתיקים מלאכותיים, סיבים תזונתיים, ומחזירי בהדרגה, כדי לבדוק מה והאם זה הגורם. אני מתחיל באלה, ומגיע להפסקת  גלוטן בעדיפות אחרונה".

האם הימנעות מגלוטן יכולה לגרום לנזק?

"על פי מחקר שפורסם לאחרונה בספרות הרפואית, הימנעות מגלוטן יכולה לשנות את הרכב החיידקים במעיים. אלא שכל שינוי תזונתי - כולל טבעונות או הימנעות ממתוק בגלל סוכרת או שינוי במשקל - משנה את סביבת החיידקים. אין זה אומר לטובה או רעה דווקא.

סוכרת מחלה מתוקה צילום שאטרסטוק

"גלוטן הוא חלבון שנמצא בחיטה, שעורה ושיפון, המזון שלנו משופע בסוגים שונים של חלבונים שמרביתם אינם מוכרים לציבור, כך שאין חשש לחסר תזונתי. אנשים רבים מפסיקים לאכול סוגים שונים של פירות וירקות, משום שהם מרגישים שזה עושה להם חוסר נוחות בבטן או עצירות. כמו שלא נגרם נזק למי שמפסיקים לאכול עגבניות או בצל, כך גם עם מוצרים שמכילים גלוטן וצריך לזכור שיש הרבה דגנים שמכילים פחמימות ויכולים להוות תחליף לשעורה, חיטה או שיפון, כמו אורז, תירס וקינואה.

"אני אבא לשני ילדים חולי צליאק, אני נמנע מגלוטן כבר 10 שנים משום כך, אבל אני לא יכול לקבוע שזה שיפר את הבריאות שלי. לכן, צריך לבדוק לפני שמורידים משהו מהתפריט. צריך להתבסס על המדע ולא על תיאוריות אופנתיות ולהפסיק לזרוק באוויר אמירות כמו 'גלוטן עושה רע'".

מה לגבי מוצרי חלב?

כנען: "זה כבר סיפור אחר, משום שהפחתה של מוצרי חלב מפחיתה את גיוון המזון ויכולה לגרום לחסר תזונתי של סידן וחלבון. צריך לדעת באילו תחליפים להשתמש ולכן אני ממליץ לכל מי שמבצע שינוי תזונתי להיעזר בדיאטנים קליניים. זהו שירות שקופות החולים נותנות כחלק מסל הבריאות, חינם, יש בארץ מעל 800 דיאטנים ודיאטניות, שאין להם שום אינטרס כלכלי והם לא מנסים למכור לציבור דיאטות או תוספי תזונה. כולם אנשי מקצוע שמעודכנים במחקרים האחרונים ויכולים לייעץ על בסיס ידע ולא על בסיס אמירות מופרכות. אל תחששו לעשות שינוי, אבל עשו זאת בחכמה והיעזרו בנו".

 




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה