האם דיאטת ניקוי רעלים עובדת?

שיטות ניקוי רעלים הפכו לפופולריות מאוד בשנים האחרונות אך עד כמה הן באמת יעילות? הדיאטן צחי כנען עם התשובות וההסברים

23/03/2015
צחי כנען קבלו עדכונים מצחי כנען
  • RSS

ניקוי רעלים. צילום: שאטרסטוק

"שבוע שייקים ירוקים", "10 ימים של מיצי פירות - לא כולל בננות", "שבועיים של ירקות טריים ואורז מלא" – הבחירות התזונתיות המעניינות האלו הן רק חלק ממגוון רחב של שיטות המתקראות "ניקוי רעלים" שהפכו לאהודות במערב וגם בישראל.

הפנייה לתפריטים מצומצמים, המכונים "ניקוי רעלים", אינה חדשה. גישה זו, המתייחסת לגוף כמכונה שבה ניתן להעביר חוטר על מנת לנקותה, פופולרית מאוד ב-20 השנים האחרונות בעולם המערבי. רצונם של בני אדם להרגיש טוב יותר עם עצמם, פיזית ונפשית, גורם לרבים לפנות ולחפש דרכים לריפוי תחלואים שונים מהם הם סובלים - שלא במסגרת הרפואה הקונבנציונאלית. סוכרת? טחורים? דיכאון? עייפות? תחושת נפיחות? החיפוש אחר פתרון מיידי שיקל על תחושות הללו הגיוני ומובן. מה שפחות מתקבל על הדעת הוא לצפות ששינוי דרסטי, לתקופה קצובה וקצרה, יספק את המענה הראוי.

על פי הגישה שעומדת בבסיסן של השיטות השונות לניקוי רעלים הגוף "הורעל" וצריך לעזור לו להתנקות. גישה זו מתאימה לעולם המודרני, לאדם שרוצה פתרון אינסטנט כאן ועכשיו, אבל מתעלמת מהעובדה שגופנו מצויד במנגנון ניקוי רעלים טבעי ומכך ששינוי דרמטי לתקופה קצרה - לא בהכרח יוביל לשינוי המצופה.

הגוף שלנו יודע לעשות את העבודה - הכבד, הכליות, הטחול והמעיים, וכל תא ותא בגופנו אמונים על סילוק הרעלים מהגוף ועושים זאת לאורך כל שעות היום, לאורך כל החיים. כשמנגנונים אלו כביכול לא מצליחים לסלק מהגוף את כל ה"רעלים" שאנחנו דוחסים אליו מדי יום - אם בסטרס, בחוסר שעות שינה, בצריכת ג'אנק פוד, בהיעדר פעילות גופנית ועוד - חלקנו פונים ל"ניקוי רעלים" נקודתי ומטפלים בתסמין ולא בבעיה.

שינוי דרסטי בתזונה

השיטות השונות לניקוי רעלים מאמינות בשינוי דרסטי בתזונה. התפריטים תמיד הומוגניים וכוללים הגבלות מאוד חמורות – ללא קפה, סוכר, מוצרי חלב, גלוטן, וקבוצות מזון שלמות נשמטות מהתפריט היום יומי. לעיתים הן אף כוללות הגבלות על פירות וירקות מסוימים והימנעות ממרקמים שונים. רוב ההגבלות האלו אינן מבוססות מדעית וכפי שיעידו רבים ממי שיישמו דיאטת ניקוי רעלים – ההחלטה איזו דיאטה לאמץ נעשית אחרי חיפוש קצר באינטרנט, או, במקרה היותר טוב – התייעצות עם חבר או מכר שעשה תהליך דומה. חשוב לזכור כי כל שינוי שמוביל לזניחת הרגלי תזונה רעים ולאימוץ מנהגי חיים טובים יביא לתחושה טובה יותר ולירידה במשקל, גם כאשר מדובר בשינוי שאינו דרסטי כמו זה המומלץ בשיטות לניקוי רעלים.

שיטות לניקוי רעלים אינן גורמות נזק. גם הקיצוניות מביניהן אינן אמורות להיות ארוכות משבועיים (כמובן שמי שבוחר לאמץ תזונה זו לתקופות ארוכות – עלול לסבול מחסרים תזונתיים), אך הציפייה כי הן ינקו את הגוף מכל המזהמים השונים אינה הגיונית. מי שמעשן, צורך בעיקר אוכל מעובד ועובד בעבודה לחוצה לא יכול לצפות כי דיאטת ניקוי רעלים לתקופה של שבוע תעשה לגופו restart ותגרום לו להיפטר מכל חוסר הנוחות הפיזי והנפשי לצמיתות.

לתפיסתי, שינויים צריכים להתבצע בהדרגה, לא בשיטת "זבנג וגמרנו". בבואנו לעשות שינוי, כל שינוי, יש חשיבות לממד הזמן. כאשר אנו רוצים ליצור שינוי אמיתי עליו לחלחל לאורך זמן, להיטמע בדפוסי חיינו, להפוך לחלק מהיום יום. רק כך נוכל לייצר שינוי אמיתי ולטובה. אנשים שרוצים להיות בריאים יותר ולהרגיש טוב יותר צריכים לאמץ את העקרונות הבסיסיים של אורח חיים בריא: תזונה מאוזנת, הכוללת צריכה רבה של ירקות ופירות והתבססות על עולם הצומח, שינה מספקת, פעילות גופנית סדירה וצמצום גורמי המתח. עקרונות אלו צריכים לעמוד לנגד עינינו מגיל צעיר ולהיות מיושמים לאורך כל החיים, במתינות, מדי יום.

*****

צחי כנען הוא דיאטן קליני, מומחה בהרזיה, מטבוליזם ותזונת ספורט.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה