האם אפשר להתמכר לרשתות חברתיות?

למה אתם חייבים לדעת מה זה פומו, מדוע יש מי שחייבים לבדוק את מצב הלייקים שלהם כל כמה דקות, ומתי מבינים שזהו מצב הדורש טיפול?

07/09/2016
אסנת עופר קבלו עדכונים מאסנת
  • RSS

עוד מהימים שבהם אגודל היה רק אגודל (צילום: שאטרסטוק)

בחופש הגדול נחשפנו, ההורים, לכל מיני סוגים של חששות: שהם אוכלים יותר מדי ג'אנק פוד, שהיום שלהם הפוך – ערים בלילה וישנים ביום (ואיך לכל הרוחות נאפס אותם לקראת החזרה לבית הספר?!), שהם מסתובבים השד יודע איפה ועם מי... ממש לא חסר.

אבל לצערנו אנחנו חייבים לעדכן אתכם על חשש חדש, שאינו בהכרח אופייני בקיץ, ועלול להיגרר גם לתחילת שנת הלימודים. לצרה החדשה הזו, והיא באמת חדשה, קוראים פומו. לא מדובר במשחק חדש שמטריף את העולם, גם לא בסוג של סם ואפילו לא בטרנד קולינארי, אלא בסוג חדש של התמכרות.

"פומו  (Fomo - Fear of missing out) הינו מצב בו חשים צורך מתמיד לדעת בכל רגע נתון מה מתרחש בסביבה. כיום, אנחנו מוצפים בכמות אינפורמציה תקשורתית אדירה שלא בטוח שאנחנו מסוגלים להתמודד אתה. מי ש”סובל” מתופעת הפומו נתון למעשה בצורך מתמיד להתעדכן כל העת במה שקורה סביבו ולעקוב אחרי כל מה שמתרחש בחייהם של מי שהוא נמצא עמם בקשר חברתי", מסביר נדב הריס, פסיכולוג קליני במכבי שירותי בריאות.

FOMO – התחושה המתמדת לדעת בכל רגע נתון מה מתרחש בסביבה (צילום: שאטרסטוק) 

הרשתות החברתיות מספקות ומעודדות קשרים בקרב מספר גדול מאד של חברים, קרובים, מכרים. הודות לטכנולוגיה שלא עוצרת לרגע, אנחנו משתתפים במספר הולך וגדל של מעגלים חברתיים שמעצימים את התחושה, שכל הזמן אנחנו "מפסידים משהו". תחושה, שבמקרים מסוימים יכולה להפריע לחיי היום יום.

"מי שמרגיש צורך להיות מעודכן כל הזמן במה שקורה וחושש שמא הוא מפסיד משהו, חייב לבלות כל הזמן במרחב הווירטואלי: כלומר, להיכנס כל כמה דקות לפייסבוק, למשל, כדי לבדוק מי פרסם איזה פוסט ומה כמות הלייקים שהוא קיבל, לבדוק תמונות חדשות באינסטגרם או בסנאפצ’אט", מוסיף הריס.

איך מזהים שזו התמכרות?

הריס: "התמכרות לרשתות חברתיות היא מצב בו האדם מבלה חלק ניכר מזמנו במרחב הווירטואלי, עד כדי כך הוא מזניח עיסוקים חשובים אחרים, כמו יציאה מן הבית וזמן משפחה. כלומר, “תקוע מול המסך” במרבית זמנו. במצב כזה אנחנו נוהגים להתייחס לכך כאל הפרה של האיזון וככל הנראה מי שנוהג כך סובל מהתמכרות".

אמנם כולנו זקוקים לתשומת לב וזה עלול לקרות גם למבוגרים, אבל צריך להבין שילדים ומתבגרים יהיו הראשונים להתמכר לפידבק המידי ולאותה תחושת אופוריה המתלווה לתגובות מעודדות ולעשרות לייקים.

"ה- (NIH (National Institutes of Health האמריקני הגדיר שעתיים במהלך יממה כפרק הזמן הסביר לשהייה מול מסכים. חשוב להדגיש כי מדובר בכל המסכים: טלוויזיה, מחשב, טאבלט, טלפון נייד וכדומה. לא נכללות בפרק זמן זה שעות עבודה ולמידה, כמובן. כשמבוגרים או ילדים מביטים כל כמה דקות במסך הטלפון או המחשב כדי לבדוק איזה פוסט חדש עלה, ייתכן שישנה בעיה. כשילד ממעט לצאת מהבית ומעדיף להסתגר בחדר מול המסך – זה צריך להדליק נורה אדומה. כל מצב בו השהייה במרחב הווירטואלי מחליפה את החיים האמתיים, צריכה לעורר דאגה", מזהיר הריס.

פרק הזמן הסביר לשהייה מול מסכים: שעתיים במהלך יממה (צילום: שאטרסטוק)

מה עושים?

הפסיכולוג נדב הריס ממליץ:

  • כשמדובר במבוגר, כדאי לנסות להבין מהי הסיבה להתמכרות. אולי זו בריחה מהמציאות על רקע משבר בזוגיות, בעיות בעבודה או כל טריגר אחר. במקרים כאלה חשוב לטפל במקור הבעיה, כשסביר להניח שאם גורם זה יקבל את התייחסות הראויה לו – תפחת מידת ההתמכרות.
  • חשוב לנסות ולהעריך את מינון השימוש במסכים על ידי רישום זמן השהייה. אם מדובר בפרק זמן החורג מהנורמה, קל יותר להבין את הבעיה ולחפש לה פתרון.
  • רצוי להפחית את זמן המסך והבילוי ברשתות החברתיות בצורה הדרגתית, על מנת למצוא את נקודת האיזון. כשמדובר בילדים, כדאי לעשות זאת בצורה רגישה ומתחשבת: לא להתנפל, להחרים להם את סמארטפון או לכבות את המחשב באופן מוחלט וחד משמעי.  פעולה כזו עלולה לייצר אנטגוניזם, הסתגרות וכעס.

 לקחת כדור ולצאת איתם לפארק – עוד דרך מצוינת לנתק אותם מהמסכים (צילום: שאטרסטוק)

  •  כדאי לנסות לבצע שינוי באמצעות תהליך משפחתי שמתרחש בשותפות מלאה של הילד/ים וההורים. צריך להבין מה הן הסיבות לכך שהילד זקוק כל כך לרשת החברתית. ייתכן שההתמכרות  מעידה על חוסר תשומת לב בבית, אולי על רקע מצוקה חברתית, פחדים או חוסר ביטחון עצמי. חשוב לטפל בבעיות שהתגלו.
  • מומלץ להורים לעקוב, בידיעת הילדים, אחר התנהלותם ברשת החברתית, לגלות התעניינות במה שעובר עליהם, לדבר איתם, לעודד אותם להכיר בבעיה ולחפש ביחד את הפתרונות.
  • אם לא מצליחים להתמודד עם המצב לבד, ההמלצה היא לפנות לעזרה מקצועית.

.

הכתבה נכתבה בשיתוף מכבי שירותי בריאות. לפרטים נוספים היכנסו לבלוג מכבי

    




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה