האם אורח חיים טבעוני באמת מרזה?

רבים נוטים לחשוב כי טבעונות לבדה היא שיטה לירידה במשקל. האם מספיק להתנזר ממזון מהחי כדי להרזות ומה המוקשים בדיאטה טבעונית שרבים נופלים בהם? מרזים, הדרך הטבעונית

17/07/2016
רעות חוצה קבלו עדכונים מרעות
  • RSS

 דיאטה טבעונית (צילום: שאטרסטוק)בלי בשר, בלי גבינות, בלי מוצרי מהחי: האם אורח חיים טבעוני תורם לירידה במשקל?

מקובל לחשוב שטבעונות לבדה היא דרך בטוחה לרדת במשקל. האם זה נכון? כמו בכל תהליך תזונתי בחיים, התשובה מורכבת, "אנשים שינהלו אורח חיים נכון ומאוזן בדיאטה טבעונית יכולים לרדת במשקל ", מאשרת טופז דרזנר דיאטנית שומרי משקל, אבל אין זה אומר שבחירה בטבעונות בלי מחשבה על מה אוכלים תביא בהכרח לירידה במשקל.

טבעונות הפכה בשנים האחרונות לנפוצה במיוחד. אם עד לפני עשור היו רק טבעונים בודדים, הרי שהיום כל אחד מכיר לפחות טבעוני אחד, או שהוא טבעוני בעצמו. קהילה הולכת וגדלה של אנשים שבוחרים, בדרך כלל מסיבות אידיאולוגיות, לא לאכול שום מוצר מהחי - בשר, חלב ומוצריו, ביצים ודבש.

טבעונות לבדה לא מספיקה למי שמבקש להוריד במשקל, "בהיעדר החלבון הבסיסי שהוא חלבון מן החי, בתזונה הקונבנציונלית , טבעונים רבים נשארים רק עם תוספת הפחמימה והירקות, תפריט דל בחלבונים. יש גם לא מעט בלבול במקורות ותחליפים ראויים לחלבון מן הצומח, למשל אנשים שאוכלים פטריות ואצות כמקור חלבון או אגוזים (שאמנם כן יש בהם חלבון, אבל יש בהם גם המון שומן)", מסבירה דזנר. אז על מה חשוב להקפיד כדי לשמור על אורח חיים טבעוני ובכל זאת לרדת במשקל?

האתגר הטבעוני

האתגר הטבעוני בדיאטה (צילום: שאטרסטוק)מקורות החלבון המומלצים מהצומח: סויה, סייטן וקיטניות בשילוב דגן, ולא לשכוח טחינה בשביל הסידן (צילום: שאטרסטוק)

האתגר הטבעוני הגדול ביותר הוא כאמור להגיע לכמות מספקת של חלבון בתפריט גם ללא מוצרים מהחי, " יש אמונה שרווחת בקרב הרבה טבעונים, שההמלצה המקובלת לכמות החלבון היומית היא גבוהה מאוד ולמעשה גוף האדם לא צריך כמות כזו של חלבון", מפרטת דרזנר, "אבל נכון להיום לא השתנו ההמלצות לצריכת כמות חלבון וטבעונים צריכים להשלים את כמות החלבון המומלצת באמצעות מזון מהצומח".

מקור החלבון האיכותי ביותר נמצא בכל המוצרים המבוססים על סויה, בסייטן, שהוא חלבון חיטה, יש גם כמות יפה של חלבון, או בשילוב של קיטנייה כמו עדשים,חומוס, שעועית, אפונה יבשה ודגן כמו אורז, בורגול, קינואה וכדומה. "חשוב להסתכל על התווית ולראות מה כמות החלבון ב-100 גרם, לא כל מוצר מן הצומח מהווה תחליף חלבון ראוי".

בכל דיאטה מומלץ לגוון ולאכול כמה שיותר סוגים של מזון, אבל בדיאטה טבעונית מומלץ להקפיד אפילו יותר, מאחר וכמויות החלבון המצויות במזונות מן הצומח נמוכות בהשוואה למוצרים מהחי, "בקטניות למשל, כמות החלבון שרשומה בטבלת הערך התזונתי מתייחסת למוצר לפני הבישול, שבמהלכו הקיטנייה מכפילה אם לא משלשת את נפחה ולכן כדי לאכול חלבון בכמות מספקת רק מקטניות נצטרך לאכול כמות גדולה מאוד."

לא רק על חלבון מומלץ להקפיד, אלא גם על כמות של סידן מדי יום. אוכלי כל יקבלו את רוב הסידן שלהם ממוצרי חלב. טבעונים ימצאו אותו בטחינה גולמית, "מומלץ לאכול כ-3 כפות טחינה גולמית בכל יום. תזונה טבעונית היא יחסית דלה בשומן ולכן 3 כפות טחינה גולמית לא יפגעו בתהליך הירידה במשקל".

זהירות תחליפים

באופן טבעי, ככל שציבור הטבעונים גדל והופך למשפיע יותר, גם השוק מגיב בהתאם והיום תוכלו למצוא עשרות מוצרים טבעוניים בכל סופר. החל מחלב סויה דרך תחליפי בשר ועד לגבינות, לכל מוצר כמעט יש תחליף טבעוני. "רוב המוצרים הטבעוניים מבוססים על סויה, והם מצוינים כתחליפי בשר או חלב. אבל יש לא מעט תחליפים, לגבינה צהובה למשל, שמבוססים על שומן ועמילן והם אינם תורמים לנו מבחינה תזונתית . מוצרים אלה  עשירים מאוד בשומן. הם לא תורמים את כמות החלבון החסרה ומוסיפים אנרגיה ממקור של פחמימה ושומן שעשויים לתרום לעליה במשקל. חשוב להקפיד על בחירת מוצרים שיש בהם חלבון. אותו דבר גם עם שניצל מן הצומח שמבוסס על ירקות., שזאת למעשה קציצת ירק מצופה בפירורי לחם ואין בה באמת חלבון".

לעומת שפע של מוצרים טבעוניים, ישנו מחסור דווקא בממרחים טבעוניים מזינים, הפיתרון המהיר והפחות מומלץ הוא להסתמך על ממרחים קנויים כמו חומוס, ריבה או ממרח שוקולד שבאופן טבעי, אם נצרוך מהם הרבה, לא נצליח להתמיד בירידה במשקל. לכן חשוב להתעדכן, להתנסות ולהכין ממרחים שונים על בסיס קטניות ( לא רק חומוס ) ולא להסתמך רק על מה שתמצאו במדפי הסופר.

תפריט טבעוני לדוגמא:

תפריט דוגמה

>> מצטרפים לשומרי משקל ולומדים את הסוד לתזונה מאוזנת




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה