די לשמועות: אז מה הסיפור של ויטמין D?

זה לא סוד שחסרים בוויטמין D מתגלים בשנים האחרונות בקרב יותר ויותר אנשים. אם ייצור הוויטמין תלוי בקרינת UV, אז למה זה קורה במדינה שטופת שמש כמו שלנו?

10/10/2016
גוני לב ארי קבלו עדכונים מגוני
  • בדואר
  • RSS

ויטמין D. צילום: שאטרסטוק

 "במקביל לראיות שמצטברות בקרב אוכלוסיות שונות אודות המחסור בוויטמין D, ישנו מחקר הולך ומתרחב לגבי היתרונות וההשפעות המגוונת שיש לוויטמין D על הגוף שלנו", פותחת אסנת בוברוב דיאטנית לייף מבית סופר-פארם. "אם בעבר היה ידוע שהוא קשור למערכת השלד בזכות סיועו במניעת דלדול העצם, היום מדובר גם בפעילות נוגדת סרטן, מאחר והוא עשוי להגביל שגשוג של תאים מסוימים; ישנן ראיות שמדברות על עזרה של הוויטמין בוויסות משקל, כי הוא מסייע בהפחתת כמות השומן שמצטבר בתאי השומן; ראיות נוספות מדברות על כך שוויטמין D מסייע בהתמודדות עם  פעילות חיסונית לא תקינה כמו במחלות אוטו-אימונולוגיות כשהגוף תוקף את עצמו".

 מדוע החסר בוויטמין D עלה למודעות?

המודעות לבדיקת רמות הוויטמין בדם עלתה: יותר ויותר אנשים שעושים בדיקת דם שגרתית ומבקשים להוסיף בדיקה של ויטמין די, מגלים שהם נמצאים במחסור. ייתכן שהמחסור מתפתח כתוצאה מהמודעות לסכנות בחשיפה לקרינת UV. אנשים נמצאים פחות בשמש, במיוחד בשעות הנחשבות לסיכון גבוה, ולכן ייצור ויטמין D, שמיוצר באופן טבעי ברקמת השומן פוחת. היתרון בירידה לחשיפה לקרינת UV במיוחד בשעות השמש החמות, אמנם מפחית את הסיכון שבקרניים האולטרה סגוליות אולם אליה וקוץ בה, ייצור ויטמין D נעשה דווקא בעזרת אותן הקרניים ברקמת השומן התת עורית.

הרציונל ברור, מריחת קרמים להגנה מפני השמש, לבישת ביגוד מתאים וכיסוי חלקי הגוף החשופים מפחיתים את הסכנה להתפתחות סרטן העור, אבל יתכן שיש לפעולות הללו השפעה על התרחבות תופעת המחסור בוויטמין D. אם בעבר רמת סיכון גבוהה יותר לחסר בוויטמין D הייתה בקרב אוכלוסיות הממעטות לצאת מהבית כמו קשישים, או בקרב אוכלוסיות הנוהגות לכסות את הגוף ממניעם דתיים, כמו חרדים ובדואיות, אז היום, הייצור המופחת נוגע לכלל האוכלוסייה הבריאה.

מקורות תזונתיים לוויטמין D

ויטמין D שייך לקבוצת הוויטמינים המסיסים בשמן ושומן ולכן ימצא בדגים עשירים בשומן כמו סלומון, דניס, הרינג, סרדינים וגם בטונה. הוויטמין כמובן מצוי גם במיצוי של שמן דגים. אפשר להשיג את הוויטמין באכילת כבד עוף או בקר ובביצים (בעיקר בחלמון). ויטמין D נמצא בכל סוגי השמנים שאנחנו צורכים, כמו שמן זית, קנולה, שומשום, קוקוס וגם בחמאה. ויטמין D נמצא גם במקורות צמחיים אם כי בכמויות קטנות ובזמינות מוגבלת ולכן לא פעם צמחונים וטבעונים צריכים לשקול תוספים ומומלץ לעקוב רמות הוויטמין בדם.

מקורות לוויטמין D. צילום: שאטרסטוק

ויטמין D בתוספי תזונה

"כאמור, הסביבה האהובה על הוויטמין היא סביבה שומנית, כך הוא נספג טוב יותר בגוף", ממשיכה שירלי קטרון, רוקחת ודיאטנית סופר-פארם. "מניסיוני, התוסף המועדף הוא טיפות של ויטמין די על בסיס שמן. את הטיפות אפשר לקחת ישירות לפה, באמצעות כפית, או לטפטף על פרוסת לחם. מי שלא אוהב את הטיפות השומניות, יוכל למצוא טיפות על בסיס מים ומי שלא מסתדר עם טיפות בכלל אפשר למצוא כמוסות או טבליות וכאן העדפה שלי היא היא לכמוסות רכות שמכילות שמן, כמו הכמוסות של לייף או של אלטמן ואם לא ישנן טבליות רגילות של פלוריש. ההמלצה היא לקחת את הטבליות לאחר ארוחה שיש בה מרכיב שומני. על פי המלצת משרד הבריאות, תינוקות עד גיל שנה מקבלים את הוויטמין 400 יחב"ל מיד יום, נמצא גם כי אין סכנה של עודף מינון במנה המומלצת".

* שימו לב, התוספים אינם מתיימרים לרפא או למנוע מחלה כלשהי ומומלץ בכל מקרה להתייעץ עם רופא בכל בעיה בריאותית לפני השימוש בהם.

תוספי וויטמין D. צילום: יח"צ




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה