דיאטה טבעונית מורידה את הסיכון לסוכרת

חוקרים הוכיחו כי חולי סוכרת אשר מקפידים על תזונה טבעונית מורידים אף את רמות הכולסטרול שלהם ומשפרים את תפקוד הכליות

08/03/2018
גוף ונפש קבלו עדכונים מגוף ונפש
  • בדואר
  • RSS

כיום, חיים בישראל כחצי מיליון סוכרתיים עם סוכרת מסוג 2 ועוד כחצי מיליון טרום סוכרתיים שמרביתם אינם מודעים למצבם, אך עם שינויים משמעותיים באורח החיים שלהם ניתן למנוע מצב של סוכרת באמצעות דיאטה טבעונית. מחקרים הראו כי רמות הסוכר בדם בקרב אנשים המקפידים על דיאטה טבעונית דלת שומן, ונמנעים ממוצרי בשר וחלב, נמוכות מאוד.

חוקרים הוכיחו כי חולי סוכרת אשר מקפידים על תזונה טבעונית מורידים אף את רמות הכולסטרול שלהם ומשפרים את תפקוד הכליות. מזעור השומן בתזונה ובמיוחד השומן מן החי אשר נמצא בבשר, ביצים ומוצרי חלב, עשוי לצמצם או למנוע באופן ישיר את משקעי השומן בשרירים.

ממחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת ''Nutrients'' נמצא כי אנשים הסובלים מעודף משקל הנמצאים בדיאטה טבעונית המבוססת על צמחים נוטים פחות לפתח סוכרת מסוג 2 מאשר אלו שאוכלים בשר, דגים, עופות ומוצרי חלב. הימנעות ממזונות אלו משפרת את תפקוד תאי הביטא ואת רגישות האינסולין אצל מבוגרים הסובלים מעודף משקל, ללא היסטוריה של סוכרת. מדידת תפקוד תאי הבטא, המאחסנים ומשחררים אינסולין, יכולה לסייע בהערכת הסיכון לסוכרת מסוג 2 בעתיד.

המחקר האמריקאי הקצה באופן אקראי משתתפים עם עודף משקל, שלא היו להם היסטוריה של סוכרת לקבוצת ניסוי. במשך 16 שבועות, אלו בקבוצת הניסוי עקבו אחר דיאטה טבעונית דלת שומן המבוססת על פירות, ירקות, דגנים מלאים וקטניות ולא היו מוגבלים במספר הקלוריות שהם יכלו לצרוך. קבוצת הביקורת לא שינתה כלל את התזונה שלהם ואת שגרת חייה.

ארוחה בריאה צילום: DMC

בהתבסס על מודלים מתמטיים, החוקרים קבעו כי אלו על דיאטה צמחית הגדילו את הפרשת האינסולין הממריצה את הארוחה ואת הרגישות לגלוקוז של תאי בטא, בהשוואה לאלו בקבוצת הביקורת. כמו כן, חוו ירידה ברמות הסוכר בדם הן במבחנים שנעשו בזמן צום ובמהלך הארוחות. עוד נמצא כי תזונה המתבססת על מזון מהצומח, ובמיוחד טבעונות, מסייעת למנוע תחלואה בסוכרת ואף לאזן סוכרת קיימת. שמירה על משקל תקין, צריכה מוגברת של מגנזיום ופיטוכימיקלים - כל אלה יתרונות הצמחונות והטבעונות הקשורים ישירות במחלה.

פרופ' איתמר רז, מנהל המרכז הרפואי DMC, מוסיף כי מדובר בדבר הגיוני מאוד משום שזוהי דיאטה נוקשה בה צריכת השומן והקלוריות נמוכות מאוד ואלו יכולים לשפר ואף לחסל סוכרת מסוג 2.

מחקרים רבים בתזונה מתפרסמים מעת לעת, כיום אנו מצויים בעידן התזונה מותאמת אישית. המשמעות היא שאין דיאטה אחת המתאימה לכולם. ישנם אנשים שדיאטה טבעונית עבורם תסייע להם מאוד במניעת סוכרת או באיזון רמות הסוכר, ומנגד, ישנם אנשים שישארו רעבים אם אינם יאכלו את המנה הבשרית בארוחה העיקרית ואותה תחושת רעב תוביל אותם לאכילת יתר של חטיפים ומתוקים, דבר שבוודאות לא יסייע להם להימנע מסוכרת או לאזן את רמות הסוכר שלהם.

מסיבה זו, חשוב שכל אחד יהיה קשוב לעצמו ויבדוק מהו סגנון התזונה שמתאים לו ביותר. לא חייבים להיות טבעונים פר הגדרה. ניתן להרבות באכילת מזון מן הצומח (ירקןת, פירות במידה, דגנים מלאים וקטניות) ולשלב מספר פעמים בשבוע מנת חלבון מהחי (עוף / הודו / דגים / גבינות / ביצים). מוסיפה עינת מזור- בקר, דיאטנית קלינית במרכז DMC.

עוד מציינת כי יחד עם זאת, המאכלים המשתייכים לדיאטה הטבעונית הם רבים. לכן, חשוב לשים לב כי גם ממתקים, מיצי פירות, משקאות ממותקים ומוצרים העשויים מקמח לבן  נחשבים טבעוניים אך הם מזיקים לבריאות ולכן לא כל דיאטה טבעונית שאינה כוללת מאכלים מן החי היא בריאה ותסייע בהפחתת הסיכון לסוכרת.  דיאטה צמחונית / טבעונית בריאה כוללת דגנים מלאים (לחם מלא, קינואה, כוסמת, קוסקוס מלא וכדומה), קטניות (אפונה, עדשים, שעועית, חומוס, פול, סויה ועוד), ירקות, פירות, אגוזים ושקדים ושומנים בריאים מן הצומח (שמן זית, טחינה, אבוקדו).

לדבריה, ישנם מספר מנגנונים באמצעותם דיאטה טבעונית יכולה להפחית את הסיכון לסוכרת מסוג 2. דיאטה טבעונית בריאה הינה עשירה בסיבים תזונתיים, נוגדי חמצון, חומצות שומן בלתי רוויות, ויטמינים ומינרלים כמו מגנזיום והיא דלה בשומן רווי. הסיבים התזונתיים המסיסים ומספר נוגדי חמצון כמו פוליפנולים הוכחו כמשפרים את מטבוליזם הגלוקוז בגוף. למגנזיום יש גם תפקיד עיקרי בחילוף החומרים של סוכר בגוף וחומצות השומן הבלתי רוויות תורמות לשיפור המצב הדלקתי בגוף.

 ** הכותבים, פרופ' איתמר רז, מנהל המרכז הרפואי DMC ועינת מזור- בקר, דיאטנית קלינית במרכז DMC

 

 




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה