גילית שאת בהריון – מה עכשיו?

שני הפסים שהופיעו על מקל הבדיקה הפכו אותך לאחת הנשים המאושרות בעולם. מתברר שאת בהריון ושהעולם שלך עומד להשתנות. מהן הבדיקות, ההחלטות והשאלות שמציפות אותך? ננסה לענות עליהן

26/01/2017
אסנת עופר קבלו עדכונים מאסנת
  • בדואר
  • RSS

preganat1secהלו אימא'לה וברוכה הבאה למועדון העתיק ביותר בעולם: מועדון האימהות שבדרך. בין שזה ההריון הראשון שלך ובין שכבר עברת אחד או שניים, סביר להניח שהתרגשות עצומה מציפה אותך כמו גם המון מחשבות ושאלות. סוג של בלבלה נעימה. רק בלי לחץ, את יודעת. לפניך עוד 9 חודשים של שכרון חושים, מלווים בתחושות, רגשות, שינויים הורמונליים, לעתים קצת דמעות וכמה הרגלים חדשים ששווה לך לסגל. אבל בנתיים, אם את שואלת את עצמך "מה עכשיו", אנחנו כאן כדי לסייע. זו הרשימה שהכנו עבורך בעזרתה של ורד דלאל, מיילדת בכירה, מומחית ללידות טבעיות, מלווה, מייעצת ומדריכה נשים בשלבי ההריון והלידה.

מה הדבר שראשון שכדאי לך לעשות?

לקבוע תור לרופא/ת הנשים.

מאחר שבבדיקה הראשונה הרופא או הרופאה ירצו לוודא שאת בהריון, כדאי שמלבד הבדיקה הביתית תבצעי גם בדיקת דם בקופת החולים. את לא זקוקה להפניה, רק לומר בפתח המעבדה את מילות הקסם – בדיקת בטא HCG. בעזרת הבדיקה הזו ניתן יהיה להעריך את שבוע ההריון שלך ולהתחיל לחשב תאריכים.

נהוג לקיים את הבדיקה הראשונה אצל רופא/ת הנשים בין השבוע ה-6 לשבוע ה-10 להריון, במידה שאת יודעת את תאריך הוסת האחרונה שלך – זה היום ממנו מתחילים לספור.

אם על פי החישובים והבדיקה את כבר בשבוע ה-6 ואילך, ייתכן שרופא הנשים יערוך לך גם בדיקת אולטרה סאונד נרתיקי (כן, זה כרוך בהחדרת מתמר לנרתיק שלך). הבדיקה הזו חשובה גם כדי לוודא את קיומו של דופק עוברי.

טיפ מורד דלאל: "נסי לגבש עם עצמך החלטה מה נכון עבורך ומי תעדיפי שיעשה לך את מעקב הריון: רופא או רופאה?  מול מי תרגישי בטוחה ומשוחררת ולא תתביישי לשאול את השאלות שהיית רוצה?".

מה עוד את צריכה לדעת כדי לשמור על בריאות המשפחה שלך? הירשמי וקבלי עדכון על הכתבות בנושא

מה עוד?

פרנטל:  אם עדיין אינך לוקחת מולטי ויטמין המיועדת לכל שלבי ההריון,, זה הזמן להתחיל, בעיקר משום שבנוסף על מגוון הויטמינים והמינרלים להם את זקוקה, התכשיר מכיל את המינון המומלץ של חומצה פולית - 400 מק"ג ליום -  למניעת מומים מולדים בעובר שלך.

טיפ מורד דלאל: "כדאי ליטול גם תוסף תזונה המכיל את חומצת השומן החיונית אומגה 3, שמשפיע על התפתחות המוח ומערכת העצבים של העובר".

הנחיות איגודי הבריאות העולמיים הן לצרוך לפחות 200 מ"ג של אומגה 3 מסוג DHA ביום.

רשימת בדיקות:

אמנם יש לך זמן לעכל, אבל חשוב שתדעי מהן הבדיקות שמצפות לך בחודשי ההריון, לפי שבוע ההריון: בדיקות דם, שתן, אולטרה סאונד, סיסי שליה, שקיפות עורפית, סקר ביוכימי,  דיקור מי שפיר, סקירות מערכות, העמסת סוכר,  מעקב גדילה ועוד.

בשלב הראשוני, זה שאת מצויה בו כעת, ההמלצה היא שתעברי בדיקות גנטיות, אם לא עשית זאת בעבר, על פי מוצאך ומוצאו של אבי התינוק שברחמך.

מה עוד?

במפגש הראשון שלך עם רופא/ת נשים תקבלי הפנייה לבדיקת דם בה יבדקו מה סוג הדם שלך והאם את בעלת Rh שלילי או חיובי. Rh  הוא מרכיב חלבוני (אנטיגן) שעלול לעורר תגובה חיסונית ויצירת נוגדנים.

אמנם ההנחה היא שאת מחוסנת כנגד אדמת, ואולם קיימת המלצה לבדיקת נוגדנים למחלה. שאלי את הרופא/ה שלך על נחיצות הבדיקה ועל התחסנות נוספת כנגד אדמת.

שינוי תזונתי:

את אוכלת עכשיו בשביל שניים וחשוב שתביני מה עומד מאחורי הקלישאה. ובכן, לא מדובר בזה שתכפילי כמויות, חלילה, אלא שתקפידי לאכול רק את מה שמותר ותנסי להימנע ממה שאסור.

מה כדאי לך לאכול: כל אחת מהארוחות שלך צריכה להכיל את כל אבות המזון: פחמימות, חלבונים ושומנים, ההמלצה היא שתעדיפי דגנים מלאים, שפע של פירות, ירקות, קטניות, עוף, בשר בקר רזה, ביצים ומוצרי חלב (עד 5% שומן) וכן שמנים ושומנים מהצומח (אבוקדו, שקדים, אגוזים ושמן זית).

וממה כדאי להימנע? מוצרי בשר, ביצים ודגים לא מבושלים (לדוגמה מיונז ביתי, נקניקים, סושי, קרפצ'יו, סביצ'ה, מוס ועוד), פירות וירקות לא שטופים, מוצרי חלב לא מפוסטרים, דגים העלולים להכיל כספית, קפאין וכדומה. כמו כן, כדאי להימנע משתיית אלכוהול ומעישון.

altmanpreganat3sec

פעילות גופנית:

אם אינך עוסקת בפעילות גופנית, זה הזמן להתחיל, אבל עדיף להצטרף לקבוצה של נשים בהריון שמנוהלת על ידי מנחים שידעו להשגיח עליך. את עשויה לפגוש שם נשים שחשות חלק מהתחושות שאת מרגישה וזו  יכולה להיות קבוצת תמיכה שתלווה אותך לכל אורכו של ההריון.

אם את עוסקת בפעילות גופנית - אל תפסיקי את מה שאת עושה, רק ידעי את המדריכים שאת בהריון והתייעצי איתם ממה כדאי לך להימנע.

טיפ מורד דלאל: "עקרונית, את יכולה לעשות הכל, והפעילות תעזור לך להישאר חזקה, גמישה ובריאה במהלך ההיריון. פעילות גופנית המתאימה לך עשויה להקל על תהליך הלידה כמו גם החיבור שלך לגופך".

התארגנות אישית:

הקריירה שלך, הלימודים ואפילו הריהוט בבית – שווה להתחיל לעשות חשיבה כיצד ההריון עשוי להשפיע עליהם. ובלי לחץ, יש לך את כל הזמן שבעולם. כלומר, לפחות 8 חודשים.

altmanpreganat2sec




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך




בחזרה למעלה