בריאות בדבש: הערכים התזונתיים של מאכלי ראש השנה

כנראה שחכמינו היו אכן חכמים מאד, כי המאכלים שמשתתפים בברכות ראש השנה הם כאלו שכדאי לנו לצרוך לאורך כל השנה. מהן הסגולות המיוחדות של הדבש, התפוח, הרימון והדגים?

19/09/2017
גוני לב ארי קבלו עדכונים מגוני
  • בדואר
  • RSS

ארוחת ראש השנה (ויש שנוהגים לקרוא לה "סדר ראש השנה") היא זמן מצוין לברך את עצמנו בברכות שיספיקו לכל השנה. כל אחד מהמאכלים שמונחים על השולחן מסמל ברכה מיוחדת אחרת, אבל מה עומד מאחורי המאכלים עצמן, ואיך הם יכולים לעשו את השנה שלנו לטובה יותר? אסנת בוברוב, דיאטנית סופר-פארם מסבירה מה מאכלי ראש השנה מכילים ובאילו תכונות נפלאות הם ניחנו. חזרנו עם תוצאות מלאות כרימון, תזכורת לכך שמסורות חג ובריאות יכולים ללכת ביחד ואף נועדו.

 רימון רימונים

רימון

הרימון הוא אחד משבעת המינים, פרי עברי כבר למעלה מ- 5,000 שנים, סמל ליופי, לפריון, שפע וחכמה. גרעיני הרימון מעטרים את שולחן החג  בברכת "ירבו זכויותינו כרימון" ובאמת לרימון שלל זכויות: הרימון נחשב לאנטי אייג'ינג דומיננטי, בין הוויטמינים והמינראלים הבולטים ברימון: ויטמין C, אשלגן וזרחן. הרימון עשיר בנוגדי חמצון (פוליפנולים וטאנינים). מיץ הרימון כנראה תורם גם לפעילות תקינה של מערכת החיסון.

טיפ רימוני: גם את כל הטוב הזה לא כדאי לצרוך בכמות מוגזמת. חצי כוס מיץ רימון ביום נחשבת לכמות המומלצת לאדם בוגר.

תפוח בדבש

תפוח

באכילת תפוח בדבש בראש השנה, אנחנו מאחלים שהתפוח יביא איתו מתיקות לשנה החדשה ויחד עם הדבש - יביאו מתיקות גדולה אף יותר. בשונה מהדבש, כשמדברים על המתיקות של התפוח, מדברים על טעם מתוק מתון. תפוחים עשירים בוויטמין A , אשלגן, נוגדי חמצון וסיבים תזונתיים, המסייעים לפעילות תקינה של מערכת הלב ובניטור רמת הכולסטרול בדם. תפוחים עשויים לתרום גם לפעילות מערכת העיכול, ולאלו ששומרות על טיפוח העור - התפוח תורם לתפקוד מערכת הכסות (העור, השיער והציפורניים) וידידותי לדיאטה.

טיפ תפוחי: תפוחים פולט אתילן, המסייע להבשלת פירות ולכן אם מוסיפים לשקית קיווי, אנונה או מנגו תפוח עץ ניתן לקצר את הבשלתם. לעומת זאת, אם מניחים תפוח עץ לצד תפוח אדמה, הצימוח של תפוח האדמה יתעכב והוא יישאר טרי זמן ממושך יותר מבלי להוציא ניצנים.

דבש

דבש הוא פלא טבע לכשעצמו. דבש מורכב מסוכרי פירות ומתיקותו נובעת בעיקר מהפרוקטוזה (סוכר פשוט). דבש אשר הוכן ברדייה עדינה ללא חימום, יכיל נוגדי חמצון וחומרים נוגדי זיהום (אנטי-בקטריאליים). הדבש מסייע לפעילות תקינה של מערכת הנשימה והכסות . לא רק בראש השנה משתמשים בו כברכה–אמונה עממית אומרת שיש להעניק צנצנת דבש לכלה ביום חתונתה. לא בכדי "ירח דבש" קרוי על שם הנוזל המתוק הזה.

טיפ דבשי: הוסיפו דבש מרדייה עדינה ללא חימום לטחינה גולמית משומשום מלא וקבלתם ממרח חלבה איכותי ועשיר בערכים תזונתיים.

דלעת

דלעת

דלעת, או "קארה", דלעת בארמית בדומה ל"קרע" בעברית. בראש השנה אנחנו מבקשים לקרוע מאיתנו כל מחשבה ומעשים רעים. אז הנה, הדלעת היא לא רק אורחת כבוד בליל כל הקדושים, יש לה גם חשיבות בסדר ליל ראש השנה. כיאה לצבעה הכתום, הדלעת מכילה כמות גבוה של בטא-קרוטן, שהוא חומר מוצא לוויטמין A, אותו ויטמין המפורסם בזכות תרומתו לתקינות תפקוד המערכת החיסונית, הכסות והראייה. אבל, שימו לב - מרבית הבטא קרוטן וויטמין A נמצאים בקליפת הדלעת. דלעת היא גם מקור ראוי לאשלגן, ויטמין C וסיבים תזונתיים ואפילו לסידן החשוב כל כך למערכת השלד. ועוד לא דיברנו על גרעיני הדלעת שמכילים שומנים מומלצים, במיוחד אם נחסכה מהם הקלייה בתנור.

טיפ מדולע: אם חיפשתם תרופה טבעית לתולעים במעיים תוכלו להיעזר בגרעיני החמנייה (ללא קלייה).

תמר

תמר

הממתק של הטבע. בברכות ראש השנה אנחנו מבקשים דרכו "שייתמו כל מבקשי רעתנו". עושר התבשילים המכילים תמרים מעיד על התבססותו הוותיקה של הפרי במסורת המקומית. ואכן ממצאים ארכיאולוגיים מעידים כי התמרים עבריים כבר למעלה מ- 4,000 שנים. אומנם התמרים הנפוצים כיום הם לאו דווקא מאותם הזנים שהיו כאן בעבר אולם לכולם נדרש השילוב של שמש יוקדת ושפע של מים כמו שאמור הפתגם: "התמר- ראשו באש ורגליו במים". כאשר התמר מתייבש תכולת הסוכר שבו עולה לכדי 75% ולכן הוא כה מתוק אבל יש בו גם אשלגן, ברזל ותיאמין (B1). תשובה מעולה לתשוקה למתוק בתוספת תחושת שובע נעימה על הדרך.

טיפ תמרי: תמרים מסוג ברהי (צהובים) לרב נמכרים בוסריים. אפשר לזרז את ההבשלה שלהם במקפיא (אבל את זה כבר דעתם) ואפשר גם להטביל אותם בחומץ.

דגים

דגים

הדגים מביאים איתם שתי ברכות: "שנהיה לראש ולא לזנב" וגם, "שנפרה ונרבה כדגים". הדג אכן מרובה תכונות; הוא מקור חשוב לחלבונים, יוד וחומצות שומן חיוניות מסוג אומגה 3. לחומצות מסוג אומגה 3 יש תרומה לתקינות מערכת החיסון ומערכת העצבים. פרט לאלו, דגים מכילים גם ויטמינים מסיסי שומנים כמו A ו-D. יתכן שיש לאומגה 3 השפעה מיטיבה גם על מערכת הרבייה הגברית, אולם אלו עדיין דורשים ממצאים נוספים. יש קונצנזוס כי דגי ים מאזורים נקיים מזיהום הם סגולה לבריאות ולאריכות ימים.

טיפ מן הים ומהבריכה: תנו למוכרים לנקות לכם את הדגים. לא רק מטעמי עצלות אלא מטעמי בריאות סטריליים. בזימים ובסנפירים של האמנון, למשל, עלולים להימצא חיידקי וויבריו שעלולים לגרום לזיהומים קשים בדם.

  סלק

סלק

איחול נוסף לראש השנה, אם כי פחות פופולרי: שכל אויבינו יסולקו מאיתנו. אנחנו מוסיפים, שסגולות הסלק יישארו בקרבנו. הסלק מעניין מאוד את קהילת החוקרים בתחום התזונה הספורטיבית. מיץ סלק נמצא מסייע להתאוששות מהירה יותר מריצה, במיוחד בקרב ספורטאים חובבנים. צבעו העז של הסלק מגיע מפיגמנט בשם אנטוציאן ואפשר בעזרתו לצבוע מאכלים כמו חזרת או לפת כבושה ואם רוצים לצבוע ביצים קשות או בדים בהירים, הסלק יוכל לסייע. הסלק עשיר במיוחד באשלגן ולכן מסייע לתפקוד תקין של מערכת הדם. הסלק גם מכיל סידן וסיבים תזונתיים התורמים לתחושת שובע ולתקינות פעילות מערכת העיכול באופן כללי.

טיפ מן הסלק: אפשר להמשיך ולבשל את הסלק אולם חיתוך דק דק יהפוך את הסלק לקרפצ'ו עז בטעמיו.

מנגולד

עלי מנגולד

יש המעדיפים לברך את ברכות הסלק על עלי המנגולד, שהם הם גרסה מתורבתת של עלי הסלק. עלי המנגולד מכילים שפע אשלגן, ויטמין A, כלורופיל, סידן וסיבים תזונתיים. כל אלו נמצאים גם בתרד ובסלק אבל ברב המקרים, במנגולד קצת יותר. הכלורופיל הירוק מוביל מגנזיום במערכות הצמחיות וההמוגלובין האדום מוביל ברזל בדמם של היונקים. למרות ההבדל בין השניים תוספי כלורופיל עשירים בברזל ומסייעים לתפקוד התקין של מערכת הדם.

טיפ מן המנגולד: את המנגולד אפשר לחלוט או לבשל ולהשתמש בו כמו באצות נורי. המנגולד המאודה או מבושל נחשב טעים יותר מהטרי שבסלט.

שנה טובה ובריאה לכולנו!




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה