בית ספר לילדי הADHD

ד”ר אדוה שביב מכירה היטב את התסכול של ילדים עם הפרעות קשב והוריהם ממערכת החינוך, לכן פתחה עבורם בית ספר מיוחד, שבו לא ינסו לרבע אותם למסגרת

16/05/2012
ד"ר אדוה שביב קבלו עדכונים מד"ר
  • בדואר
  • RSS
» ThinkStock

בשולחן הלילה שלי יש מגירה, ובה פתקים קטנים ועט. כמעט בכל לילה אני מתעוררת לפחות פעם אחת, ומשרבטת במהירות רעיון או תזכורת שעלו במוחי, פן אשכח.

לפעמים הייתי מעדיפה דווקא לכבות את מתג ההפעלה במוח שלי, שמסרב לכבות אי-פעם, ולישון בשקט. אבל זה לא עובד: המתג תקוע על מצב הפעלה.

אני לא היחידה שלא יכולה “לכבות” את המוח. כמוני יש עוד רבים, מבוגרים וילדים. פעמים רבות אלה הם היזמים, היוצרים, האמנים, המדענים והמנהיגים של ההווה או של העתיד; פעמים רבות הם גם נענשים בבית-הספר, ננזפים, מקבלים הערות ומתויגים כ”מפריעים“, “עצלנים”, “חולמניים”, “אלה שלא ייצא מהם כלום”, או אולי אלה ש”הם באמת מבריקים ויצירתיים באופן מיוחד, וכשיגדלו – כולנו נשמע עליהם, אבל בינתיים – לא בבית-ספרנו”.

אני מדברת על ילדי הפִּלְפֵּל. אלה שיש להם שכל חריף, ברק, דמיון ויצירתיות, וגם אופי מפולפל, עקשנות (מפני שהם יודעים בדיוק לאן הם רוצים להגיע, וגם איך להגיע לשם), קושי להקשיב למבוגרים (מפני שהם חושבים כרגע על עשרה דברים נוספים, מעניינים בהרבה), תזזיתיות, אימפולסיביות, היפראקטיביות (הרי המוח שלהם פועל במצב טורבו ללא הפסקה), או דווקא שקט וחולמנות-לכאורה: הסערה היא במוחם-פנימה. בגופם הם בכיתה, אבל במחשבתם הם בעולם מופלא, בו היצירתיות, הדמיון, הסקרנות, הרגישות, החדשנות והצמא שלהם לידע מוערכים ומקבלים עידוד.

לכן הקמתי את בית הספר: “פלפל: בית-ספר לילדים חריפים“. ב”פלפל” מצפים מילדים להיות ילדים, ובעיקר, מ”פלפלים” להיות “פלפלים”: להעדיף למידה במשחק על-פני ישיבה משמימה בשתיקה; ללכת אחר רעיונותיהם, לחקור ולממש אותם; להתעניין בכל הקורה סביבם, לאו דווקא במה שפוקדים עליהם להתעניין בו; לגלות עצמאות, יזמות וגם עקשנות, שבלעדיה אין הישג, גילוי או המצאה. ב”פלפל” לומדים מפני שזה מעניין; העולם וכל אשר בו מרתק, וכולו רלוונטי לחיי כולנו. צריך רק לדעת לראות ולהראות זאת: סקרנות אמיתית היא מדבקת.

לשבת, לעמוד, ללכת, לשחק ולהשתרע

ב”פלפל” אפשר לשבת על כסא ליד שולחן, ואפשר גם לעמוד, ללכת, לשחק בפלסטלינה, להשתרע; הרי כל אחד מאתנו מתרכז היטב באופן שונה. ב”פלפל” יש דרכים רבות ללמוד כל דבר; הרי כל אחד מאתנו לומד היטב באופן שונה. לשם-כך יש ב”פלפל” מורים, שתפקידם למצוא דרך מעניינת להסביר, לאתגר ולעורר למחשבה; ואז עוד אחת, ואז עוד חמש, ולשתף גם את התלמידים שכבר הבינו במציאת עוד דרכים מעניינות לחשוב על הנושא.

התנאים האידיאליים ללמידה הם דינמיים ומשתנים מלומד ללומד. יחודיות היא ברכה ב”פלפל”. “כמו עצמך” מחליף את “כמו כולם” – בצורת הלמידה, בדרך הריכוז, בתחומי העניין, ביכולת האישית, במוטיבציה… כמובן, יש צורך גם בגבולות ברורים: ללא גבולות הולכים לאיבוד. החופש ב”פלפל” נוגע לכל עניין שאינו הכרחי; הלמידה עצמה הכרחית. לשם כך התכנסנו כאן. אך מי זוכר שזה הכרח, כאשר זה עולה בקנה אחד עם הרצון האישי?

אז למה דווקא “ילדי פלפל”? מי הם ילדי הפלפל, ולמה מגיע להם בית-ספר מפולפל שכזה?

אני משתפת אתכם בכמה פניות מייצגות שקבלתי מהורים לילדי פלפל. השמות ופרטים מזהים, כמובן, מחוקים; הציטוטים, והמציאות המתוארת בהם, אמיתיים להכאיב:

“דורשים מהילד לשבת שיעור אחר שיעור ולהקשיב, כאשר הוא לא מסוגל לשבת יותר מכמה דקות, ולא מסוגל להקשיב יתר מכמה דקות. התוצאה היא שאת רוב זמנו הוא מבלה במסדרון או אצל המנהלת, בעונש. מזה הוא אמור לשאוב מוטיבציה ללימודים?”

“מצד אחד מדובר בילד חריף ואינטליגנטי מאוד, ומצד שני הוא מתקשה מאוד [...] בלימודים. סובל עד כדי בכי משיעורי בית, ורואה בבית-ספר גיהינום עלי אדמות.”

“המחנכת שלה חושבת שאני ממציאה בעיות: הילדה שקטה ולא מפריעה, ולפעמים אפילו משתתפת בשיעור. מה שהמחנכת לא מבינה הוא שהילדה רוב הזמן עסוקה בעולם שלה, ופשוט חכמה מספיק כדי להבין מדקת הקשבה במה מדובר. אבל בכיתות הגבוהות יותר, זה כבר לא יספיק.”

“ילד קסם [...] מאבד את דרכו במערכת הרגילה.”

“המחשבה שהיא לא תוכל למצות את הפוטנציאל הגלום בה בגלל ה- ADHD עושה לי רע [...] זה כואב לי מאוד.”

“אני במערכת החינוך לא מעט זמן ומכירה את האתגרים מהשטח, ובעיקר את העובדה שמערכת החינוך במתכונתה לא נותנת מענה, ולעיתים רבות אף עושה נזק והרבה כאב לב.”

“צוות בית-הספר מצהיר שהוא רוצה לעזור, אבל כל הצהרה כזו מלווה ב’אבל…’.”

“הילד למעשה מבקר בביה”ס רק מדי פעם. לטובתו, הפסקתי לשלוח אותו. טרם קבלתי טלפון מביה”ס ששואל למה, בעצם, הילד לא מגיע.”

מחפשת תורמים

אין ילד שלא ירוויח מכיתה בת 15 תלמידים ושני מורים. כל ילדה תיהנה מלימודים מאתגרים, מעשירים ומרחיבי-ידע. כל הילדים ישמחו ללמוד במסגרת בה הגבולות ברורים ומוקפדים, אך האיסורים מצומצמים להכרחיים והנחוצים בלבד. שיעורי-בית, מבחנים, לוח וגיר, שולחן וכסא – אלה, בין היתר, אינם נחוצים ואינם הכרחיים ללמידה יעילה ומהנה. אחריות אישית, אסטרטגיות למידה, הבנה ונכונות לתת ולקבל עזרה – אלה, בין היתר, נחוצים והכרחיים.

כל הילדים ייהנו מכך, אך ילדי הפלפל, לעומת כלל הילדים, זקוקים למסגרת כזו כאוויר לנשימה. הם זקוקים להכרה בנקודות החוזק שלהם, ולא רק בנקודות הקושי; להבנה כי אינם “עושים בכוונה”: באמת קשה להם ללמוד; לרצון לעזור באמת ובתמים, לראות את האדם השלם, ולא חלק מהתנהגותו בלבד. הם זקוקים למחנכים בעלי אמפתיה, חשיבה שונה, יכולת גבוהה (לפחות כמו זו שלהם עצמם) ואהבה כנה ועזה ללמידה ולהוראה כאחת. הם זקוקים להשבה של בטחונם העצמי, של האמונה ביכולתם, של תחושת השייכות ושל האמון במבוגרים: כל אלה אבדו להם במרוצת שנותיהם במערכת החינוך.

הם זקוקים ל”פלפל”. אך נכון לעכשיו, גם “פלפל” זקוק לעזרה כדי לשגשג: התכניות היפות זקוקות למקום פיזי הולם כדי להתקיים. בשלב זה אנו שוקלים מספר אפשרויות למיקום בית-הספר; נשמח לסיוע והצעות נוספות בעניין זה.

גם בעניין שכר-הלימוד נשמח לעזרה: אנו מעוניינים לאתר תורמים שיוכלו להעניק מלגות לתלמידים. שאיפתנו היא לאפשר לכל ילד-פלפל ללמוד ב”פלפל”, בלא תלות במצבם הכלכלי של הוריו.

שכר-הלימוד מוערך בכ- 2,800 ₪ לחודש. הסכום הגבוה נובע מן הרצון והצורך להבטיח תנאים מעולים ומהיעדר התמיכה, בשלב זה, של משרד החינוך. אנו פועלים לקבלת אישור ותמיכה ממשרד החינוך, ובמקביל – לאיתור תורמים עבור מלגות לימודים, אשר תחולקנה באופן שוויוני בין כלל התלמידים. נשמח לסיוע באיתור תורמים מתאימים.

הלימודים בפִּלְפֵּל יאפשרו חסכון בהוצאות כשכר מורים פרטיים, ספרי לימוד, תשלומי הורים וועד ועוד.

תלמידים (העולים לכיתות א’-ו’) ומורים עם פלפל מוזמנים, כמובן, גם הם לפנות אלינו.

פונים אלינו באמצעות האתר של פלפל – בית-ספר לילדים חריפים.

את הרשימה הזו, אגב, אני מקלידה כעת מתוך ארבעה פתקים צפופים משולחן הלילה שלי.

______________

ד”ר אדוה שביב היא יוזמת “פלפל – בית-ספר לילדים חריפים” וממקימיו. ד”ר לפילוסופיה. בעלת נסיון עשיר במחקר ובהוראה של פילוסופיה, חינוך, וחינוך לחשיבה למחוננים, לסטודנטים, למבוגרים, לילדים, באקדמיה ומחוצה לה. אמא לשלושה. יוצרת אתר קסם – עולם של קסם לילדים ולהורים. פלפלית.

צילומים: ThinkStock




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה