ביקורת סרט: ''להציל את נטע''

סרטו של ניר ברגמן מצד אחד עשוי קולנועית פואטי ומצד שני מעט מבלבל בנרטיב התסריטאי ובהיבט הספרותי שלעיתים נוגע ולעיתים לא

29/06/2017
מרלין וניג קבלו עדכונים ממרלין
  • RSS

"להציל את נטע" סרטם הרגיש והפואטי של ניר ברגמן וערן בר גיל,  נכתב בהשראת ספרו של בר גיל "ברזל" ובוים על ידי ניר ברגמן ("כנפיים שבורות", "הדקדוק הפנימי", "יונה") הוא סרט שמצד אחד עשוי קולנועית פואטי ומצד שני מעט מבלבל בנרטיב התסריטאי ובהיבט הספרותי שלעיתים נוגע ולעיתים לא. "להציל את נטע" מספר את סיפורן של ארבע נשים שונות; דליה (רותם אבוהב), רותי (נעמה ארלקי) , מירי (עירית קפלן)  ושרונה (נטע ריסקין).

לכל אחת מהן סיפור וכל אחת מהן אנחנו פוגשים בצמתים שונים בחייהן; דליה היא בעלת קריירה צבאית ואם חד הורית לבת, רותי היא נגנית צ'לו לסבית שיצאה בשאלה ומנסה להרות, מירי היא אם לשניים שעליה להתמודד עם היציאה מהארון של בעלה ושרונה שהיא אם יחידאית המתגוררת בארה"ב ומגיעה להלוויית אמה, שם היא פוגשת באחותה בעלת הפיגור שכלי. ארבעתן טעונות משברים ונדחפות לקצה המצלמה כאשר הן נאלצות להתמודד רגשית עם הבחירות בחייהן.

ברגמן נטע ריסקין

היחס להגדרה "משפחה" ולהרכבים הלא שגרתיים של משפחה עומדים למבחן מבעד מבטן של נשים שונות והסרט מעורר למחשבה על מבנה המשפחה השגור והיחס לבדידות הנשית מול המחויבות ההורית והחברתית. המחבר בין ארבעת הסיפורים וקושר בין ארבעת הנשים, הוא מפגש מקרי של כל אחת מהן עם גבר העונה לשם הנשי/גברי נטע (בגילומו בני אבני).

נטע בסרט ברגמן

נטע הוא גבר נוכח וחולף וחוטים עדינים לצד מבע נשי רוקמים בהדרגה את סיפורו של גבר במשבר, נווד מבחירה, שנבנה בזהירות לגיבור נוסף בסרט, צל גברי שכל אחת מהגיבורות מצליחה בדרכה ודרך סיפורה, לגעת בו. הסרט מציע תסריט לא קונבנציונלי, פרום ולעיתים תיאטרלי. ברגמן מדייק בעבודת בימוי מהודקת ועשויה היטב והמשחק של ארבעת הנשים משובח אף הוא כאשר כל אחת מגלמת באותנטיות מרבית והרבה רגש את תפקידה.

 עם זאת, בניגוד גמור אליהן דווקא גילומו של "נטע" הגבר המסתורי, לא שווה באיכותו בין ארבעת החלקים הספרותיים ודמותו לא ברורה עד הסוף. לעיתים מיקומו בסיפורים מוצלח, לעיתים מיותר ומשהו בדמות שלו מתפספס במהלך המסע, לכאורה עמוק של הסרט, מסע שעליו לעבור בדרך לגילוי עצמי, גברי והורי.

ברגמן סרט נטע ביער

לסיכום, "להציל את נטע" מנסה לשרטט פרספקטיבה של הצלה לגבר בודד, בידי ארבע נשים שיד הגורל מפגישה אותו עמן. נשים אלו לעיתים נוגעות בו ולעיתים לא קשורות אליו, ואלמנט ה"הצלה" לא ברור אך מאידך גיסא גם לא מורכב או בלתי נשכח. כך שהתחושה הנותרת בגמר הצפייה, היא תחושת אסופה ספרותית של קובץ סיפורים קצרים, על נשיות ומשפחה, סיפורים מרגשים (שרונה, בגילומה של רסקין, הוא המשובח ביניהם) כאשר הבימוי של ברגמן, נקי מדויק ונעים לצפייה אבל אינו מצליח להתגבר על תחושת הטלאים שנותרת.

מבחן מרלנה - עובר בענק, איך לא? ארבע נשים והמון רגש.

כוכבים: 3.5




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה