בחזרה לחיים - להישאר צעיר לנצח

סלונה מחלקת 30 כרטיסים זוגיים לסרט "בחזרה לחיים". סיפור מרגש על אדם מבוגר ונחוש שגר בבית אבות ורוצה לרוץ מרתון כנגד כל הסיכויים

13/04/2014
נעמי אלון קבלו עדכונים מנעמי
  • RSS

בשנים האחרונות הפך הקולנוע הגרמני העכשווי לאחד המעניינים, האיכותיים והמצליחים בעולם. בימים אלה עולה על האקרנים אחד הסרטים האנושיים והנוגעים של השנה "בחזרה לחיים", העומד בשורה אחת עם היבוא הגרמני המשובח של התקופה האחרונה.

מתוך הסרט "בחזרה לחיים"

"בחזרה לחיים" של הבמאי קיליהן רידהוף הוא דרמה קומית מרגשת על נחישות, גבורה וניצחון הרוח. סיפור העלילה הוא כזה - סיפור של פול אברהוף, קשיש גרמני שהיה מדליסט אולימפי באולימפיאדת 1956 וכיום הוא זקן חביב שחי עם אשתו האהובה שהייתה המאמנת שלו בזמנו.

כשהיא נופלת בבית, בתם משכנעת אותם שהגיע הזמן לעבור לבית אבות. אבל החיים בבית הזקנים מדכאים את פול. הוא מסרב להמתין בשקט לסוף, כפי שמצופה ממנו, ושואל את עצמו מדוע הוא חייב לבנות בובות של אנשים מערמונים, ואם זו הדרך שבה הוא יעביר את שארית חייו.

מתוך הסרט "בחזרה לחיים"

בהחלטה אמיצה מחליט פול לרוץ את מרתון ברלין המפורסם. הוא מתחיל במשטר אימונים עליו מפקחת אשתו. הדבר גורם למהומה בבית האבות. חלק מהחברים תומכים, חלקם מתנגדים אך פול נחוש בדעתו לעבור את כל המכשולים ולחזור לחיים.

האזכור של אצן שהיה מדליסט אולימפי באולימפיאדת 1956 אינו מקרי או סתמי כלל. בהיסטוריה הגרמנית זכורה לדראון עולם האולימפיאדה שהתקיימה בברלין ב-1936 קצת לאחר שהיטלר עלה לשלטון, הנאצים זיהו את הפוטנציאל התעמולתי שבה, ושר התעמולה הגרמני יוזף גבלס ראה בזה הזדמנות להעלאת המורל בקרב העם הגרמני ולהוכחת עליונות הגזע הארי.

אבל נקודת השיא שזכורה לכל היא כמובן הנקודה שבה ג'סי אוונס, אצן שחור, זכה במדליית הזהב והיטלר עזב את האצטדיון ולא ניגש לתת לו מדליה. אולימפיאדת 1956, זו שבה זכה אברהוף, גיבור הסרט, שהתקיימה במלבורן, ובזיכרון הקולקטיבי הגרמני היא זכורה בעיקר בזכות היותה האולימפיאדה הראשונה אחרי המלחמה שבה נשלחה משלחת משותפת של גרמניה המזרחית והמערבית.

הסרט מצליח לפרוט על שתי הנימות, מצד אחד סרט מרגש על ניצחון החיים, על המאבק כנגד מה שמצופה מאזרח קשיש בבית אבות. פול עקשן להגיע אל המטרה, למרות שחלק גדול משכניו בבית האבות לא מאמינים שיצליח. הוא נכנס למשטר אימונים נוקשה וממשיך להתאמן עד שיגיע למטרה.

מתוך הסרט "בחזרה לחיים"

הסרט מקבל דגש נוסף בגלל שלא מדובר בעוד קשישים, אלא בקשישים מהדור הראשון שחי את גרמניה של המלחמה ואחריה, כשמדובר בסרט גרמני שום דבר אינו מובן מאליו.

במאי הסרט, קיליהן רידהוף, משתייך לדור הבמאים שאחרי הקולנוע הגרמני החדש של ורנר הרצוג, וים ונדרס ופאסבינדר. קולנוע שהתמקד בנושאים חברתיים ובביקורת פוליטית ועסק בנושאים שלא עלו בקולנוע הגרמני קודם לכן, קריאה לשינוי תרבותי, קונפליקטים כמו גם התמודדות עם העבר הנאצי בחברה הגרמנית.

הקולנוע הגרמני העכשווי שקיליהן הוא חלק ממנו הוא הקולנוע שנעשה בגרמניה המתנרמלת, וככזה, הסרט מחייך אל החיים ומשלב הרבה הומור, חום, ותקווה אנושית.

>> סלונה מחלקת 30 הזמנות זוגיות לסרט “בחזרה לחיים”, באורלנדו פילם (מוזיאון ארץ ישראל) ובבית ציוני אמריקה בתל אביב, לראשונות שימלאו את הטופס. מהרי ומלאי את פרטייך:

[contact-form 233 "Newsletter_becazara_copy"]




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה