אשת הברזל

עייפות, נשירת שיער, חולשת ציפורניים וסחרחורות הן חלק מתופעות הלוואי של מחסור בברזל. ברזל מסייע בשמירה עלינו, אבל צריך לדעת איך לשמור עליו וזה לא קשה כשיודעים איך

07/08/2017
דניאל לוין קבלו עדכונים מדניאל
  • בדואר
  • RSS

חזקות ויכולות הכל, אבל כדי להיות אשת ברזל, צריך גם לספק ברזל לגוף (צילום: שאטרסטוק)

אנחנו נשות הברזל, עובדות, מארגנות, מסדרות, מטפלות והכל סביב השעון – משפחה, קריירה וכל היתר. אנחנו אולי מספיקות הכל, אבל אנחנו גם נשארות מאוד עייפות בעיקר. את העייפות הזו לרוב נסביר לעצמנו בשלל הפעילויות ואולי גם במחסור בשעות שינה. השילוב של חוסר שעות שינה וחיים בקצב מהיר מסביב לשעון הם הסבר מעולה מבחינתנו לתופעות שונות שאנחנו פשוט נוטות לבטל ולא לבדוק.

“חוסר שעות שינה ולחץ הם בהחלט מתכון לעייפות, אבל לא תמיד הם הגורם הבלעדי”, מסבירה מיטל אלנקוה דהן, רוקחת סופר-פארם. “לפעמים כדי להתגבר על העייפות הזאת אנחנו נפנה לאכול משהו מתוק כדי להגביר את האנרגיה ולהמשיך לתפקד ולפעמים גם ננסה להוסיף עוד שעת שינה או להוריד את הלחץ. אבל כשהעייפות המוגברת, ומקורה עשוי להיות מחסור בוויטמינים ומינרלים חיוניים כמו ברזל ו-12B או תפקוד לקוי של בלוטת התריס, זה לא באמת יעזור”.

עייפות, כאבי ראש, סחרחורת וקושי בריכוז הם חלק מהסימפטומים של מחסור בברזל (צילום: שאטרסטוק)

מחסור בברזל – מה זה בעצם אומר?

ברזל הוא מינרל חשוב שאחראי בעיקר על כדוריות הדם האדומות ועל נשיאת חמצן בדם לכל חלקי הגוף. מרבית הברזל בגוף מאוחסן בתוך כדוריות הדם האדומות והשאר מאוחסן בגוף במאגרי ברזל הקרויים פריטין. לרוב לא נרגיש מחסור קל בברזל ואת הסימפטומים השונים של מחסור בברזל, כמו: עייפות, חיוורון, חולשה, דופק מהיר, ציפורניים חלשות, סחרחורות, שינויים במצבי הרוח, עצבנות, קושי להתרכז, תחושת קוצר נשימה בעיקר במאמץ, נשירת שיער ולפעמים גם חוסר תאבון, נרגיש רק כאשר המחסור החמיר, מה שעשוי להוביל לאנמיה.

“הדבר הראשון שיש לעשות הוא בדיקת דם, ספירת דם תיתן אינדיקציה אם יש מחסור בברזל בדם ואילו בדיקת פריטין תבדוק גם את מלאי הברזל בגוף. ספירת דם מודדת את רמת ההמוגלובין, רמה נמוכה תעיד על מחסור בברזל, או ויטמין 12B או חומצה פולית,” מסבירה אלנקוה דהן.

מזונות עשירים בברזל – קטניות, עלים ירוקים, סלק ופירות מיובשים (צילום:שאטרסטוק)

מי נמצא בקבוצות הסיכון?

תינוקות יונקים זקוקים לרוב לתוספת ברזל, גם ילדים ובני נוער שהברזל עבורם הוא אחד ממנועי הצמיחה. ספורטאים ומי שעוסק בספורט זקוקים לברזל משום שספורט מצריך חידוש תכוף ומהיר יותר של כדוריות הדם האדומות. נשים עשויות לסבול ממחסור בברזל, בשיעור הגבוה מהותית מגברים, גם בשל הווסת החודשית בעיקר אם היא מלווה בדימומים קשים, ועוד יותר בתקופת היריון, הנקה ובגיל המעבר. חשוב לזכור כי דיאטות קיצוניות עלולות להוביל למחסור בברזל ושל ויטמינים ומינרלים אחרים בכלל. ישנן מחלות שונות העלולות לייצר מחסור בברזל, בעיקר מחלות הקשורות למעי, אך לרוב מטופלים נמצאים תחת פיקוח רפואי ומעקב והטיפול נעשה בהתאם להוראות רופא. בניגוד לסברה הרווחת שתזונה צמחונית או טבעונית אינה מספקת ברזל, ישנם מקורות צמחיים רבים לברזל, אולם השאלה היא שאלת של צריכה וספיגה, לכן לעיתים גם צמחונים וטבעונים עשויים לסבול ממחסור בברזל, B12 וחומצה פולית ונדרש מעקב כדי לוודא שלא נוצר מחסור.

מקורות לצריכת ברזל

דם הוא המקור העיקרי היעיל ביותר לצריכת ברזל ולכן בשר הוא מקור עיקרי לברזל, בעיקר מבחינת ספיגתו בגוף. אבל קיימים הרבה מקורות לברזל גם מהצומח, שבנוסף גם מכילים סיבים תזונתיים ובעלי אחוז שומן כמעט אפסי. מקורות לברזל מהחי כוללים: בשר אדום, איברים פנימיים, הודו, עוף, ביצים ודגים. מקורות צמחיים: קטניות (עדשים, חומוס, שעועית), עלים ירוקים (קייל, פטרוזיליה, חסה, תרד, בזיליקום, אורוגולה, בצל ירוק), טחינה (עדיף משומשום מלא), דגנים (עדיף מלאים), גרעינים ואגוזים, שיבולת שועל, קינואה, סויה (שבבי סויה או טופו) ומזון מעושר בברזל כמו דגני בוקר.

 תוספי ברזל (תמונת יח"צ)תוספי ברזל שונים: משמאל ובכיוון השעון – ברזל עדין סולגאר, ברזל אפ life, ברזל קל life, ספאטון של לפידות מדיקל, ברזל של אלטמן וברזל קומפלקס של סופהרב (צילום: יחצ)

“כדאי לדעת שוויטמין Cמסייע מאוד בספיגת ברזל ולכן תוספת של ירקות בארוחה היא חיונית לספיגה יעילה יותר של ברזל, או לחלופין פרי לקינוח. בנוסף, ניתן לשקול נטילת תוספים,” מסבירה אלנקוה דהן. “מומלץ להתייעץ עם רופא או רוקח לגבי נטילת תוספי ברזל וחשוב להקפיד על המינון ולהימנע מנטילת תוספי ברזל לאורך זמן ללא מעקב.”

דברים שמומלץ לדעת על ברזל ואולי לא ידעתם:

• בניגוד לוויטמינים אחרים שהם מסיסי מים ומופרשים בשתן, הברזל נאגר בגוף ועודף גדול שלו עלול לגרום להרעלת ברזל

• ניתן לחלק את סוגי תוספי הברזל לשניים: תוסף ברזל סינתטי ותוסף ברזל ממקור טבעי.

• התוסף הטבעי לרוב מכיל מינון נמוך יותר של ברזל אבל נחשב לבעל ספיגה טובה יותר

• התוסף הטבעי נחשב לעדין יותר למערכת העיכול ואינו גורם לעצירות

• כדאי להימנע מצריכת קפה, תה, מוצרי חלב וביצים בסמוך לנטילת ברזל משום שהם פוגעים בספיגת הברזל

• מומלץ לצרוך ברזל או לנטול תוסף ברזל יחד עם ויטמין C שמשפר את ספיגתו בגוף

 




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה