ארוחת הצהריים שטובה לכם

את הארוחה העיקרית ביום רבים מאיתנו אוכלים מחוץ לבית, איך תדאגולארוחה מאוזנת ובריאה גם כשאתם אוכלים בחדר האוכל של מקום העבודה או במסעדה?

14/05/2018
בלוג אורח קבלו עדכונים מבלוג אורח
  • RSS

מאת: ליהי יפה

עשרות אלפי שכירים בישראל ממתינים לשעה הזו ביום- הפסקת הצהריים.

במקומות עבודה רבים, כבר הוקם חדר אוכל המשרת את העובדים ועבור רבים מהם הפסקת הצהריים מהווה הזדמנות למלא את הבטן, לצד ההזדמנות לבלות כמה דקות עם החברים מהמשרד. עבור אלה העובדים במקומות שחדר האוכל בהם הוא בגדר חלום רחוק, הומצאו כרטיסי המזון השונים או שהם פשוט רוכשים מזון בסמוך למקום העבודה.

הארוחה הזו, שאנו אוכלים במהלך יום העבודה שלנו, מהווה עבור רבים את הארוחה העיקרית ביום, בעוד ארוחת הבוקר מורכבת בעיקר מכוסות קפה ו'משהו מתוק ליד', וארוחת הערב היא בעיקרה ארוחה קלילה יותר.

אז כשבמשך שנים אתם סועדים את הארוחה העיקרית שלכם ביום מחוץ לבית- איך תדעו מה נכון ובריא יותר לאכול? הנה הטיפים שיעזרו לכם לבחור נכון ולשמור על הבריאות- גם כשאוכלים מחוץ לבית.

את השינוי תוכלו לעשות כבר בכניסה לחדר האוכל במקום העבודה שלכם. רובנו נוהגים להיכנס לחדר האוכל ולהצטייד – קודם כל- במגש וצלחת, ומיד להתחיל לאסוף אל הצלחת את המזונות הראשונים שראינו בפס ההגשה.

קודם מסיירים ואחר כך בוחרים (צילום: שאטרסטוק / JGA)

האם במסעדה תבחרו תמיד את המנה הראשונה המופיעה בתפריט?סביר להניח שלא. רובנו עוברים על כל התפריט, ורק אז בוחרים את מה שהכי מתאים לנו. בדיוק באותו האופן, אני ממליצה לכם להימנע מלהיכנס ולבחור מזון מהגסטרונומים הראשונים הנמצאים בפס, אלא לסייר קודם בכל חדר האוכל, לבחון את כל המנות הקיימות- גם מתוך היצע התוספות, הקטניות והירקות ולבחור מה שמתאים לכם ובריא יותר עבורכם.

ארוחה בשרית בצהריים טומנת בחובה בעיה מהותית, כאשר מיד לאחר שסיימנו לאכול הכבדות באיברים מתחילה להשפיע והיכולת להישאר מרוכזים ויעילים הולכת ופוחתת. לכן, מומלץ תמיד לבחור ארוחה המבוססת על קטניות, המהוות מקור בריא יותר של חלבון שנעדרים ממנו מאפייני העייפות והכבדות המיותרת. צריך לזכור, שהעייפות הכבדה שמגיעה לאחר ארוחה שאינה מאוזנת, עלולה להשפיע עלינו לא רק ביעילות המשך יום העבודה, אלא גם- ולא פחות חשוב מזה- על הנהיגה הארוכה הביתה.

ומה עם ארוחת תוספות? במקרים רבים, עדיף לנו ליהנות מארוחת תוספות הכוללת מנות של דגנים, קטניות וירקות טריים. כך, במקום שהבשר יהיה מרכז הצלחת, הירקות והקטניות הבריאים יותר מהווים את העיקר ואנחנו מרגישים שבעים וקלילים יותר.

סלט עדיף להרכיב לבד ולשלוט במה שיש בו (צילום: שאטרסטוק /  antoniodiaz)

כאשר כבר בחרתם את המנה המועדפת עליכם, הקפידו לא לגרוף את המזון אל הצלחת מקרקעית הגסטרונום שבחדר האוכל, שם מצטברות כמויות השומן הרב. גם כאשר בוחרים סלט, העדיפו להרכיב אותו בעצמכם- בחרו את הירקות המועדפים עליכם ותוכלו לשלוט בכמויות התיבול והרוטב שבצלחת שלכם.

אם אתם סועדים בחדר אוכל, אל תשכחו- חברת ההסעדה שמזינה אתכם, עובדת בשבילכם. זו זכותכם המלאה לבקש מנות בריאות יותר, ולדרוש שהמגוון יהיה רחב ויאפשר לכם ליהנות גם ממזון שאינו מן החי. זכרו- תמיד תוכלו לבקש מארגון מיטלס מאנדיי שייכנס גם אל חדר האוכל שלכם, ויסייע לכם לעשות את השינוי!

אם אין לכם חדר אוכל בעבודה, הקפידו בעיקר על הכללים הבאים:

חשוב מאוד שהפסקת האוכל תהיה בעיקרה הפסקה. לא מול המחשב, ורצוי אפילו מחוץ למשרד. חוויית האוכל שלכם תשתפר, רמות הסטרס מהעבודה יפחתו ואפילו תשפרו את הכישורים החברתיים, אם תצאו לאכול יחד עם החברים מהמשרד.

בבחירת המזון, העדיפו מסעדות שמוכרות מזון ביתי שאינו מזון מעובד, ושאתם מזהים את הרכיבים שבתוכם, בדגש על מזונות טריים. בקיץ, למשל, העדיפו ארוחת סלטים, שמושתתת על ירקות עם קטניות. וודאו שבמרבית ימות השבוע, הארוחה שלכם מתבססת על מזון מן הצומח.

גם אוכל אסייתי, כעיקרון, מהווה אפשרות לארוחה טובה. היזהרו מעודפי הסויה והרטבים שיכולים להיווצר במנה, והעדיפו לתבל בעצמכם את המנה. סושי, לרוב, יהיה המלצה לארוחת צהרים נפלאה, קלילה ומזינה.

ומה בעניין העסקיות? בעסקיות שרוכשים בחוץ, העדיפו תמיד סלט ירקות טרי ומרק קטן על פני כל מנה ראשונה אחרת, היות והם מועשרים בויטמינים ומינרליים. הגיע הזמן להכריז על מזרח תיכון חדש- במקום הנטיה ליהנות מתוספת שומנית כמו צ'יפס, אגרול או טבעות בצל, זכרו שהן תוספות ריקות מבחינת ערך תזונתי המזיקות לבריאותנו ולכן כל אופציה אחרת עדיפה.

וטיפ אחרון- בדיוק כמו שלא הולכים לסופרמרקט ללא רשימה, כך הימנעו מלהגיע לארוחת הצהריים רעבים מדי, כדי לא לאכול יותר מדי וללא שיקולי בחירה. אז אנחנו גם ממליצים לעשות מעקב כלשהו על המאכלים שאכלנו לאורך השבוע ולפי זה לעשות בחירות מושכלות שמבוססות בעיקר על מגוון.

 ליהי יפה (אלבום פרטי)

** הכותבת היא דיאטנית וחברה בעמותת 'עתיד' ודיאטנית מערך המזון של ביה"ח וולפסון וגם דיאטנית בפרויקט 'תיאבון בריא'




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה