אמא, למה אימצת אותי?

סדרת הדוקו "תקופת מבחן" (יס VOD), חושפת את סיפורה יוצא הדופן של משפחה דתית שמאמצת בת אתיופית, אשר מועדת שוב ושוב לדפוסי עבריינות

11/08/2014
מרלין וניג קבלו עדכונים ממרלין
  • RSS

"תקופת מבחן", סרטה האישי המרשים של היוצרת אביגיל שפרבר שאף זכה בפרס הסרט הטוב ביותר בפסטיבל דוק-אביב 2014 הוא סרט אמיץ שמביא את היוצרת ומשפחתה לחשיפה סביב שאלות רבות ומהותיות הקשורות במישרין ובעקיפין לכולנו. הסרט מוקרן עכשיו כסדרה של שלושה חלקים ב VOD של יס.

משפחת שפרבר הגרעינית נפרשת לאורכה ולרוחבה באמצעות עשרת ילדיה שבגרו והפכו לאנשים חושבים. בהרכב המקורי שפרבר היא משפחה ציונית-דתית (ראש המשפחה הוא הרב פרופ' דניאל שפרבר) שבנוסף לתשעת ילדיה הביולוגיים בחרה לאמץ את אריאלה האתיופית. אנו, הצופים, פוגשים את המשפחה שנים רבות אחרי האימוץ והקשיים שנלוו סביב אישיותה המורכבת ונטיותיה הקרימינליות והכמעט בלתי נשלטות של הבת המאומצת בתיווכה של היוצרת שבעקבות פרידה כואבת חוזרת לבחון מקרוב את התא המשפחתי בו גדלה.

תקופת מבחן, צילום: יח"צ

התמונה של משפחה ציונית דתייה המתגוררת בשכונה פסטורלית ברובע היהודי כשההורים הם אנשי אקדמיה המטופלים בתשעה ילדים בריאים ויפים, נסדקת לא בעקבות האימוץ והצטרפותה של הבת העשירית אריאלה למשפחה אלא בגלל חשבון נפש אמיץ שעורכת כל אחת מהנפשות הפועלות. כל אחת בדרכה אינה מתפשרת על המובן מאליו ומבקשת נחלה של אמת. וכך שניים מהאחים הופכים לחילונים, אחות אחת מתחרדת, שתי אחיות יורדות מהארץ ובתוך כך אביגיל שבחרה לממש את זהותה המינית כלסבית, ילדה את בנה אורי ובסרט מנסה להביא לעולם ילד שני מהפריה מלאכותית. שפרבר בודקת את נשיותה ביחס לסובבים אותה וביחס לאמונה הדתית בא-לוהים כאשר היא מנסה באמצעות בנה הבכור להגיע אל התשובות. לאורך כל הדרך אביגיל מתבוננת בבנות זוגה, מהעבר ומההווה,  כמצלמה וכדמות וזה כל כך אמיתי שלרגע הן מתערבבות. את החיפוש והתהייה עם כל סימני השאלה היא מביאה אל בית הוריה.

בבית שפרבר אנו פוגשים את ההרכב המשפחתי סביב מעידה נוספת של אריאלה שלאורח השנים בהם חיה בחסות המשפחה "מעדה" יותר מפעם אחת לעולם העבריינות. אנו מתוודעים לאישה צעירה וכריזמטית שמנסה להיגמל מהרגלים ונטיות ואולי בעצם בגורל שלכאורה הסרט מעלה את האפשרות שחרצה לעצמה. היוצרת חושפת לנו באופן אורגני וגלוי את רגשותיה וחששותיה שלה עצמה, כאשר אחותה המאומצת נשלחת לכלא נווה תירצה לתקופת מבחן שמהר מאוד תהפוך לתקופת מבחן של המשפחה כולה.

הפאזל המשפחתי מהעבר מושלם באמצעות הסרטות ישנות בהן תועדו אריאלה ואחותה הביולוגית, והשאלה כיצד זה כל אחת מהן בחרה מסלול חיים שונה. העובדה שמדובר בנשים אתיופיות, שחורות בתוך חברה לבנה, משפיעה על כל אחת מהן בצורה אחרת.

במרכז הסרט מלבד אריאלה ואביגיל, ניצבת האם כגיבורה האמיתית. לאור ההסתבכויות של אריאלה, אם המשפחה זוכה לביקורת נוקבת מצד מרבית ילדיה אבל לשאלה איך משפחה ברוכת ילדים מאמצת ילד זר היא עונה בלי היסוס ובאופן מעורר התפעלות: ישנם אנשים שניחנו בכוחות לזה ושאריאלה הייתה זקוקה להם, אז למה לא? הם באמת רצו להעניק לה תקווה. באופן רצוף מכשולים גם כשנדמה שיתר הנפשות הפועלות מתייאשות האם לא מוותרת על אריאלה כבת וזה למרות שחצתה את גיל 18 וכיום היא אדם עצמאי. הגברים בסרט וחלק מהאחיות נרתעים מה"תיק" הקשה לכאורה ואילו האם בתושייה ואינסטינקט נשי בסיסי של אם לא מוותרת וממשיכה לשמור עם אריאלה על קשר רציף, מבקרת אותה בכלא ושולחת לה כסף.

במהלך הצפייה מתעוררות פעמים רבות מחשבות על הורות, קשר דם, זוגיות ומשפחה. האימוץ לא נגמר בדור אחד, הוא ממשיך גם בחשיפות על הריונות לא רצויים של אריאלה, וכך מנפץ הסרט את המודלים המוכרים של משפחה ואנו חשופים לפצע פתוח שכנראה לא יגליד לעולם.

הדוקומנטציה בסרט מדויקת והיא מביאה את התמונות הנטורליסטיות בליווי אתגר אמנותי יוצא דופן: קצב פעימות הלב, דמעות, צהלות שמחה, פחד, ייאוש ותקווה שנשזרים לאורכו של הסרט כמו פסקול נדיר ועוצר נשימה. התוצאה סרט כנה ומרגש על נאמנות וגבורה משפחתית שמראה שלבחירה יש מחיר.

מבחן מרלנה: עובר+. סרט נשי שמניח על הסט מגוון נשים עשיר ופתוח בדעותיו.

 מה זה בכלל מבחן מרלנה? טוב ששאלתם. הכנסו לקרוא

 




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה