אמא בעבודה: מה הילדים שלך חושבים על זה?

שאלנו 4 ילדים מתוקים וחמודים איך הם מסתדרים לבד בבית אחרי בית הספר. מה הם למדו מלהיות לבד, והאם הם באמת היו רוצים שאמא תישאר בבית כל יום?

14/01/2015
רעות חוצה קבלו עדכונים מרעות
  • RSS

כשהגעתי לכיתה א', אבא שלי קנה לי שרוך מסולסל בצבע וורוד, תלה עליו מפתח בצבע ירוק, וזהו. מאותו רגע תליתי את המפתח על צווארי בכל בוקר, ובכל צהריים הוצאתי אותו, פתחתי את הדלת, נכנסתי הביתה וביליתי שם את שעות הצהריים עד שאמא שלי חזרה מהעבודה.

המושג "ילדי מפתח", מוזכר כמעט תמיד בנימה שלילית- ילדים מסכנים לנשות קריירה קרות, שנאלצים לחמם את האוכל שלהם במיקרוגל. דורות של אימהות עובדות הורגלו לחיות עם רגשות האשם, ובשנים האחרונות גם האבות מתחילים לתבוע את זכותם לעבוד פחות ולבלות יותר זמן עם המשפחה. תופעת ילדי המפתח היא חדשה יחסית, והיא הולכת ומתפשטת. בימים בהם ההורים נדרשים לעבוד עוד ועוד כדי לממן את המחייה היקרה, הילדים נאלצים להישאר שעות ארוכות יותר לבד. מסגרות כמו צהרון, חוגים בכל יום ואפילו תנועות הנוער הפכו לבייביסיטר החדש.

האם זה בהכרח שלילי? לא בטוח. לצד מחקרים המודדים את הנזקים הנגרמים לילדי מפתח, מחקרים אחרים דווקא תומכים בסגנון חיים שכזה. ילדי מפתח גדלים להפוך למבוגרים עצמאיים יותר ובטוחים בעצמם, הם מרגישים כבר מגיל צעיר שמישהו סומך עליהם. הם מתנסים מגיל צעיר במיומנויות חיים שבעתיד יהפכו הכרחיות, ויתמודדו טוב יותר במסגרות. ארבעה ילדים מקסימים, שמבלים את אחר הצהריים שלהם לבד, מספרים לנו על היום שלהם  עד שאמא ואבא חוזרים מהעבודה , והכי חשוב- האם הם היו רוצים שאמא או אבא ישארו תמיד תמיד בבית? התשובות מפתיעות.

בר עיני

בר עיני (צילום: אלבום משפחתי)

מי אני: בר עיני, בת 11, לומדת בכיתה ו' וגרה בנתניה.

מי גר בבית? 

"אמא שלי היא עורכת, ואבא מנהל לוגיסטיקה, ויש לי אחות קטנה, רומי" .

מה את עושה בבית אחרי בית הספר?

"אני מסיימת ללמוד בצהריים, והולכת לבית ברגל. בבית אני עושה שיעורים ואוכלת, ואז אפשר לראות טלוויזיה, או שחברה באה אליי, או שאני הולכת לג'ימבורי. ויש לי גם שני חוגים פעמיים בשבוע. בחמש אמא או אבא חוזרים לבית, ובשבע כולם כבר בבית. ואז אבא מכין לנו ארוחת ערב".

כמה פעמים את מדברת עם אמא ואבא?

"אני מתקשרת לאמא הרבה, לכל מיני דברים, כדי לשאול אותה אם אפשר חטיף, או אם אפשר ללכת לחברה דברים כאלה. גם כדי לספר לה אם היה משהו בבית הספר".

מה למדת מאז שאת לבד אחרי בית הספר?

"למדתי להיות אחראית יותר, ולנעול את הבית כשאני יוצאת. ולמדתי להשתמש במיקרוגל."

את אוהבת להיות לבד?

"כן. לפעמים אמא או אבא נשארים בבית, אבל אני מעדיפה את הלבד שלי, התרגלתי".

רומי עיני

רומי עיני (צילום: אלבום משפחתי)

מי אני: רומי עיני, בת 9, לומדת בכיתה ג' וגרה בנתניה

מי גר בבית?

"אמא שלי, היא עובדת בסלונה, אבא שלי הוא מנהל לוגיסטיקה, ואחותי הגדולה בר".

מה את עושה אחרי בית הספר?

"אני חוזרת לבית, ולפעמים חברה באה איתי לאכול אצלי ארוחת צהריים. כשאני בבית אני לפעמים עם חברות או עם אחותי, ויש לי חוג ביום חמישי".

מה אתם עושים כשכל המשפחה ביחד?

"כשאנחנו כל המשפחה ביחד אנחנו משחקים לפעמים במשחקי קופסא, או מדברים".

כמה פעמים את מדברת עם אמא ואבא עד שהם חוזרים לבית?

"אני ואחותי מתקשרות ביחד לאמא הרבה פעמים, בערך חמש פעמים ביום. לשאול אותה אם אפשר לעשות דברים או לספר לה דברים חשובים".

מה למדת מאז שאת לבד?

"למדתי לעשות דברים לבד ופחות לבקש עזרה."

את אוהבת להיות לבד?

" לפעמים זה כייף, כי כשאמא נשארת בבית אז אנחנו צריכות לסדר את החדר אחרי בית הספר. אבל בכל זאת הייתי רוצה שהיא תישאר בבית ולא תלך לעבוד".

ליבי סער

ליבי סער (צילום: אלבום משפחתי)

מי אני: ליבי סער בת 13, לומדת בכיתה ז' וגרה בראש העין

מי גר בבית?

" אמא שלי קונדיטורית ובעלת קונדטוריה, אבא שלי רואה חשבון. יש לי שני אחים גדולים בצבא ועוד אח בן 16, אבל הוא תמיד עם החברים שלו".

מה את עושה אחרי בית הספר?

"אני חוזרת לבית לבד ומכינה לעצמי לאכול- פסטה או פתיתים, כל מיני. כל יום בשעה 3 יש לי חוג או צופים, ואחרי החוג אני הולכת לחברה. אני לא אוהבת להישאר לבד בבית כשמחשיך או כשיורד גשם".

מתי אתם מבלים ביחד כל המשפחה?

ביום שבת אנחנו הולכים כל המשפחה לסבא וסבתא וזה הזמן היחיד שכל המשפחה ביחד, גם עם האחים שלי שנמצאים בצבא".

כמה פעמים את מדברת עם אמא ואבא כשהם בעבודה?

"אני מתקשרת בדרך כלל לאמא,כדי להזכיר לה אם היא צריכה לקחת אותי או משהו. ולפעמים אני מתקשרת לשאול אותה מה לאכול והיא עוזרת לי למצוא רעיון".

מה למדת מאז שאת לבד?

"למדתי לבשל ולהסתדר בעצמי. יש לי חברות שלא יודעות לעשות כלום, לא להפעיל את המדיח או לבשל, כלום. אולי רק להפעיל את המיקרוגל".

את אוהבת להיות לבד בבית?

"לא ממש, אני אוהבת שהמשפחה שלי בבית, כי הם לא נמצאים הרבה בבית. פעם בחודש אמא שלי לומדת ואז היא נמצאת בבית בצהריים וזה כייף. הכי מציק לי שאמא חוזרת מהעבודה עייפה או שהיא עסוקה ואני לא יכולה להיות איתה, רק בשבת. מצד שני, אני יודעת שהיא עובדת כדי שיהיה לנו כסף ושזה חשוב".

זיו מורגן

זיו מורגן (צילום: אלבום משפחתי)

מי אני: זיו מורגן, בן 12, לומד בכיתה ז' בתל מונד.

מי גר בבית?

"אמא שלי, היא עובדת עכשיו ב"יש עתיד", אבא שלי הוא צבעי ואחותי הקטנה בת  חמש ".

מה אתה עושה אחרי בית הספר?

"כשאני מסיים את הלימודים,  אבא שלי לוקח אותי לבית כי הוא עובד קרוב לבית הספר. כשאני מגיע, אני מחמם אוכל במיקרוגל, ואז אני משחק במחשב ורואה טלוויזיה. יש לי חוג ג'יאוג'טסו פעמיים בשבוע. בארבע וחצי אבא שלי חוזר לבית ואז הוא מביא את אחותי מהגן. אמא יכולה לחזור מאוחר מאוד ב-22:00 בלילה לפעמים, אבל לפעמים היא נשארת בבית".

למדת לעשות דברים לבד?

"אני מחמם במיקרו, וגם ההורים שלי תמיד מזכירים לי לנעול את הבית ולהיות יותר אחראי".

מה אתם עושים ביחד כל המשפחה?

"לפעמים אנחנו משחקים ביחד מונופול. אני גם אוהב לשחק עם אחותי ב'ללכת מכות', אבל אני עדין איתה. אני רוצה שהיא תהיה חזקה".

אתה אוהב להיות לבד בבית?

"זאת שאלה קשה. כי מצד אחד אני אוהב להיות לבד בבית כי אז אני יכול לעשות דברים בקצב שלי ואיך שאני רוצה. אבל אני גם אוהב שההורים שלי בבית. אני שמח משני המצבים".

 ילדי מפתח: עצות ללב שקט

  •  דעו את סדר היום של הילדים: מתי הם חוזרים לבית ועם מי. דברו איתם בדרך מבית הספר.
  • אם יש אפשרות: השאירו להם אוכל לחימום במיקרוגל. אם בכל זאת הם מביעים רצון לבשל אפשרו להם (תוך הקפדה על כללי הבטיחות).
  • רצוי לארגן לילדים מסגרות אחר הצהריים: חוג, תנועת נוער או מפגשים חברתיים. כך הילדים מרגישים שיש להם סדר יום משל עצמם, הם מפתחים אחריות ומשפרים את מיומנויות ניהול הזמן.
  •  כשאתם חוזרים מהעבודה, הקדישו לילדים זמן: ארוחת ערב משפחתית, בילוי משותף, משחקי קופסה. כך מתחדדת ההבנה שלצד הקריירה גם להם יש מקום חשוב בעולמכם.
  • והכי חשוב: זיכרו שרוב הילדים נהנים מהזמן שלהם לבד, הם אוהבים לבלות את השעות שלאחר בית הספר ולהיות אחראיים על סדר היום שלהם.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה