איך נפטרים מכאב ראש ללא תרופות

שוב כואב לכן הראש? אתן לא לבד. כ-4% מהאוכלוסייה סבלו, סובלות או יסבלו מהם. איך מתמודדים עם כאבי ראש ללא תרופות, ומה חושבים עליהם הסינים?

18/09/2016
אסנת עופר קבלו עדכונים מאסנת
  • בדואר
  • RSS

אחת הצרות השכיחות ביותר בעולם המערבי. כאבי ראש (צילום: שאטרסטוק)

הוא יכול לתקוף בתחילת היום, על הבוקר, עוד לפני הקפה, להגיח בצהריים בשיא הלחץ, או להזדחל עם שעת בין הערביים ולהרוס את שארית הערב. כאבי ראש, גבירותיי ורבותיי, הם אחת הצרות השכיחות ביותר בעולם המערבי: כ-4% מהאוכלוסייה, גברים ונשים, צעירם, ילדים ומבוגרים, עלולים לסבול מכאבי ראש על בסיס יומי.

במרבית המקרים, הסיבות לכאבי ראש הן טריוויאליות: חוסר או עודף שינה, צמא ורעב, עייפות וכיו"ב. ואולם כאב הראש יכול להיות סימן ראשון לבעיה מורכבת יותר. ההמלצה היא לגשת לרופא המשפחה, על מנת לבצע בירור ראשוני, להבחין האם מדובר בכאב ראש או במיגרנה, האם זה מצב זמני וחולף, או חלילה תופעה שהפכה לכרונית, האם נחוצות בדיקות נוספות, טיפול תרופתי מסוים או הפניה להמשך בירור.

אבל רגע... לפני שאתם שולחים יד לארון התרופות, ולוקחים תרופה לשיכוך כאב ללא מרשם רופא, הנה כמה שיטות שעשויות לעזור לכם להתמודד, בסגנון סיני.

"ההמלצה הראשונה שלי היא לפתח מודעות ולנסות לעקוב אחר המצבים בשגרת החיים בהם כאב הראש מופיע. אם נהיה מודעים מה גורם לנו לכאב נוכל לנסות למנוע אותו", מסביר אורי ארמון, מומחה לרפואה סינית במכבי טבעי, "הרפואה הסינית מחלקת את הכאבים בחלוקה בסיסית, לכאב הנובע מ"חסר", לעומת כאב הנובע מ"עודף".

מצבי "חסר": חסר של אנרגיה שמתבטא בעייפות, חסר של נוזלים שמתבטא בהתייבשות. "במקרים כאלה הכאב הוא התראה שחסר לנו משהו, נוזלים או שעות שינה", מדגיש ארמון. "כאב ראש הוא נורת אזהרה, יש לבדוק מדוע היא "נדלקה"".

מצבי "עודף": מצב של עודף יכול להיות אכילה מופרזת או ארוחה כבדה מדי, מזון מתוק או חריף בצורה קיצונית, ובמיוחד לפני השינה. "בזמן השינה הגוף צריך לנוח. אכילת ארוחה כבדה מעמיסה על מערכת העיכול ויכולה להפריע לשינה תקינה. סיבה נוספת ל"עודף" יכולה להיות עצבנות, כעס ומתח מרובים", מסביר ארמון.

לפעמים כמה דקות של מנוחה מכל סוג יכולה להקל על כאב הראש (צילום: שאטרסטוק)

הנה עוד כמה טיפים שיעזרו לכם להבין מדוע כואב ומה ניתן לעשות:

1. לשמור על איזון

"אנחנו חיים בלחץ, סובלים ממתח ועייפות. צריך להשתדל לא להגיע "לקצה", כי זהו מקום של חוסר איזון שיתבטא בין השאר בכאבי ראש. מרגישים עייפים או עצבניים? היו מודעים לכך, עצרו הכל, קחו כמה נשימות, נוחו. מודעות היא שם המשחק", מדגיש ארמון.

2. לאכול כמויות סבירות

עדיף לא להעמיס על הגוף, מכל הסיבות שבעולם – תזונתיות/דיאטטיות וכן כדי למנוע כאבי ראש. רצוי לסיים לאכול מוקדם בערב, וזה נכון גם עבור תינוקות וילדים.

3. לשתות כמות מספקת

כדי למנוע כאבי ראש חשוב לשתות, ובעיקר מים, ולהימנע ממשקאות ממותקים או שיש בהם ממתיקים מלאכותיים.

חשוב להקפיד על שתיה מרובה ואכילה בהתאם למה שנכון לנו (צילום: שאטרסטוק)

4. מונסודיום גלוטומט

זהו מלח שנחשב למשפר טעם – ישנם אנשים המגיבים לו בצמא רב, כאבי ראש ובפריחה אלרגית.

5. סיגריות וקפה

אתן זקוקות לקפה או סיגריה ש"יעירו" אתכן לפני העבודה? קמות מאוחר בשבת ומרגישות שהגוף "לא מתעורר" או "תקוע"? העדיפו לשתות מים עם 2 טיפול  לימון על פני קפה או סיגריה. " לימון יוצר בגוף תנועה עדינה ומשחרר "תקיעות". על פי הפילוסופיה הסינית לימון מנקה את הכבד שאחראי על התנועה בגוף", מסביר ארמון. "גם פעילות גופנית מתונה, עשויה להניע את הגוף בצורה עדינה ונעימה".

6. נקודות לחיצה שיכולות לעזור

לחצו על החלק הרך שנמצא בין האגודל לאצבע המורה. "אם יש באזור הזה נקודה כואבת במיוחד, לחץ שמופעל עליה עשוי להקל את כאב הראש ואפילו להעביר אותו לגמרי", מדגיש ארמון. "כדאי לחפש נקודות נוספות בכף היד שרגישות לכאב, וללחוץ עליהן כדי להרגיע כאב בצד הראש או מעל העיניים".

7. כשאתם מגיעים הביתה

הכינו לכם גיגית עם מים חמים מאוד ולצידה קערית עם מי קרח, זוג גרבי כותנה וזוג גרבי צמר. טבלו את כפות הרגליים במים החמים למשך כ-5 דקות, לאחר מכן הרטיבו את גרבי הכותנה במי הקרח, יש לסחוט ולגרוב. מעליהם גרבו את גרבי הצמר ולכו לנוח.

פעולה זו "מורידה" את כאב הראש מטה ומרגיעה אותו.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה