איך לשמור על משקל תקין?

הצלחת להגיע למשקל היעד שלך? אלופה! כשהנתונים מראים שהרוב מוחלט מהמרזים יחזרו תוך שנתיים למשקל הקודם ואפילו יותר, מסתבר שזה לא פשוט לשמור על המשקל. אז איך עושים את זה נכון?

24/01/2016
ורדית סיני קבלו עדכונים מורדית
  • בדואר
  • RSS

שומרים על משקל תקין (צילום: שאטרסטוק)

מזל טוב, הגעת למשקל שרצית, תחושת הגאווה בשיאה ויש על מה. זה לא היה פשוט להגיע לכאן. אלא שמותק, מה שאנחנו נגיד לך עכשיו לא יהיה קל, תכל’ס העבודה מתחילה עכשיו. זה קשה? כן, אבל זה מתגמל מאוד.

השמירה על המשקל הרצוי היא האתגר האמיתי של כל מי שהשילה מעצמה את הקילוגרמים המיותרים. דיאטה לרוב מגיעה עם תאריך יעד – החתונה, חגיגת הבר מצווה של הילד או תחילת עונת הרחצה. הבעיה היא שאנחנו נוטות לשכוח שהנקודה היא לשמור על זה. לכן, לרוב אנחנו נכנסות ללופ דיאטות ושום דבר טוב לא יוצא מרכבת ההרים הזו של דיאטה שמובילה לעוד אחת ועוד אחת. ההצלחה בשמירה על משקל היעד מתחילה עם ההבנה שהכול הוא בשבילך. לא אירוע שמצריך לדפוק הופעה, לא גבר שצריך להרשים ולא שום גורם חיצוני אחר.

הישארות במשקל היעד דורשת שינוי גישה בעיקר כדי לשמור על יציבות. אין דרך אחת להצליח, אבל יש מספר טיפים שישאירו אותך על הדרך הנכונה והאור בקצה המנהרה הזו הוא לא מהמקרר, וגם לא מהספוט בתא המדידה, הוא מתחושת השליטה וההרגשה שהצלחת לעשות משהו טוב עבור עצמך.

דוגמנית הדוגמא האישית

לשמור על משקל תקין (צילום: שאטרסטוק)שירי חפץ “יש לי המון סיפוק בהובלת אנשים באחד האתגרים הכי גדולים שיש ובהצלחה שלהם”

את שירי חפץ, (40) מנחת קבוצות ב”שומרי משקל”, אנחנו פוגשות אחרי אימון ריצה של שמונה ק”מ, במסגרת היעד שהציבה לעצמה לרוץ 10 ק”מ במסגרת אירועי מרתון ת”א. שירי, שעסקה בתיירות, התחילה לפני חמש שנים כלקוחה ב”שומרי משקל”, אחרי לידה שניה, עם עודף של 24 ק”ג. לקח לה שנה להגיע למשקל היעד, או כפי שמכנים זאת ב”שומרי משקל” – משקל הכבוד. במסגרת התהליך האישי שעברה, שירי הבינה שזה הייעוד שלה. “הייתי רווית דיאטות, דיקורים ומה לא, ופתאום עליתי על הדרך הנכונה. הרגשתי שזה הדבר הנכון בשבילי ורציתי לשתף כמה שיותר אנשים, שיהנו גם. יצאתי לקורס הדרכה, במשך שנה שילבתי בין זה לעבודה בתיירות ואז התמסרתי למה שהפך להיות האהבה הכי גדולה שלי. יש המון סיפוק בהובלת אנשים באחד האתגרים הכי גדולים שיש ובהצלחה שלהם.”

שירי, שמכירה את המאבק להישאר על משקל היעד מקרוב, מעבירה את המסר בצורה הכי יעילה שיש, היא משמשת דוגמה יומיומית לכל מה שהיא מדריכה. אז נכון שאי אפשר להעביר סדנא בכתבה אחת, אבל הנה מספר טיפים שהיא חיה לפיהם ואם לשפוט לפי המראה, אין ברירה אלא להסיק שאם עוקבים אחריהם זה לגמרי מצליח.

טיפ 1: לא כל ירידה היא לשם עליה

היעד הוא להישאר במשקל הנוכחי. לא משנה מה יעזור לך לזכור מה היעד – אם זה תמונה ישנה שלך על המקרר, פתק באמבטיה או תזכורת בסמארטפון – מה עכשיו במקום אליו רצית להגיע ואת צריכה לשמר את תחושת הניצחון שהביאה אותך לכאן. תסמני לך אתגרים שאותם את רוצה להשיג בתוך השינוי שיצרת בחיים ותתקדמי מאתגר לאתגר כדי לשמור על מסגרת שתשאיר אותך במשקל הנכון ועם המטרות הנכונות.

המטרה היא לא רק ירידה במשקל, היא גם לא לעלות. לכן מומלץ לעקוב אחרי המשקל ולהקפיד להמשיך להגיע לקבוצה, ולהישקל אחת לשבועיים, ” זה לא פשוט. את צריכה לאתגר את עצמך וכדאי שתהיה לך תמיכה. במסגרת קבוצתית, המחוייבות למשמעת העצמית גדולה יותר כי את רוצה להיות חלק וגם לזכות בהערכה ובתמיכה. לכן, מסגרת תומכת מאפשרת לשמר את ההצלחה. היא מעניקה ערך מוסף למחוייבות ומאפשרת לשמר הישגים עם פיקוח ומתן כלים מעצימים שמסייעים עם הקשיים, ויש. הרגעים שאחרי ההגעה למשקל היעד הם הכי קשים, הם דורשים למעשה מחוייבות לכל החיים ופה את צריכה מקסימום תמיכה.”

טיפ 2: פעילות גופנית

פעילות גופנית לשמירה על המשקל (צילום: שאטרסטוק)

זה לא סוד שאחת הדרכים העיקריות לשמור על משקל ועל אורח חיים בריא היא פעילות גופנית קבועה. כדי לשמור על ירידה במשקל חייבים להמשיך בפעילות גופנית ולהפוך אותה לחלק מהשגרה. קשה שלא להאמין לזה כשרואים את שירי: “פעילות גופנית היא מה שעוזר לשמור על הקיים. למשל פעילות אירובית בעיקר עוזרת לשרוף ולתקן והיא חיונית לשגרה שלנו, מעבר לזה שהיא מחטבת כמובן ומעניקה תחושת ניצחון אמיתית”.

טיפ 3: לדעת לנהל נפילות

החשש ממשטר תזונתי הוא ברור והוא מהווה טריגר לנפילות. ‘נפילות’ הן היום הזה שאכלת יותר מדי, כשויתרת על אימון, או כשחיסלת חבילת ופלים. מה שחשוב זה לעלות שוב על הסוס ולהתחיל מחדש ולא להיכנע לפיתויים. נפילות הן טבעיות לחלוטין, השאלה היא אם ניתן לקצר אותם ואם את נכנעת להן ובסוף שוב משלמת את מחיר הדיאטה או אם את מתגברת עליהן. צריך למצוא את הטכניקה הנכונה להתגבר, לחזור לשגרה ולא לתת לזה להדרדר.

“חשוב לזכור שבחיים אנחנו תמיד מועדים, השאלה היא אם שוברים את הכלים וחוזרים לסורנו או אם את קמה, מתנערת וממשיכה ללכת הלאה, עם כל כמה שזה קשה”, מחייכת שירי כנראה מתוך היכרות. “לכן, את לא צריכה לפחד מנפילות אלא רק מההתמודדות איתן. אם את יודעת לנהל אותן, את מנצחת. וכאן גם באה שוב חשיבות העבודה בקבוצה”.

טיפ 4: יום”ללא ספירה”

לשמור על משקל תקין (צילום: שאטרסטוק)

פעמים רבות משטר האוכל והאימונים שאנחנו נכנסים אליו יכול לשעמם, לכן חשוב ולאכול לפעמים רק מה שאוהבים אבל בלי לשבור את הכלים., “אצלנו בשומרי משקל קוראים לזה ‘יום חופשי מספירה’ (ספירת נקודות כמובן), המטרה לא להרגיש מסכן וקרבן, אלא דווקא לתת גם לחשקים את הבמה”, מסבירה שירי את הרעיון שמאחורי. “זו ארוחה במהלך יום אחד שנותנת המון אויר ועוזרת לשמירה במשך השבוע. זה גם סוגר חסכים וולמעשה עוזר להשאר ברוטינה. לפנות יום בשבוע שיש בו ארוחה אחת, בה את יכולה לאכול את מה שאת חולמת עליו כל השבוע – כמובן במסגרת הכללים של שומרי משקל ליום כזה.”

טיפ 5: תפריט מסודר

סדר או תבנית קבועים, כאשר השבוע שלנו מאורגן גם מבחינת קניות וגם מבחינת בישולים, השמירה על השגרה נעשית קלה יותר ואיתה השמירה על תפריט נכון ומאוזן, ברגע שהגעת למשקל היעד לא נחים על זרי הדפנה, יש לתחזק ולשמור את הצלחה. זה כולל שגרת אוכל באמצע השבוע שלא מאפשרת בלת”מים. בן אדם שנמצא במצב שמירה, גם אם הוא משחרר בסוף השבוע, אבל במשך השבוע הוא חד כתער – זה עוזר לשמור על איזון. זו פריבילגיה למי ששומר על משקל, בניגוד למי שרוצה לרדת במשקל. התכנון מראש של האוכל מאפשר כמה שפחות חריגות במהלך השבוע וזה חשוב”.

אז לסיכום?

“צריך לזכור שהרגע של ההגעה למשקל היעד הוא רגע שממנו מתחילה מחוייבות לכל החיים. אבל המחוייבות הזו זו המתנה הכי טובה שאנחנו יכולות להעניק לעצמנו. מילים כמו משטר או מחוייבות יכולות להפחיד, אבל הכל שאלה של איך את לוקחת את זה, כל עוד את זוכרת שזה לא עונש ונשארת מפוקסת על מה שעושה לך טוב, את בדרך הנכונה. בדרך הזו חשוב לזכור שהתמיכה מסביב היא ממש קריטית, דווקא אחרי הדיאטה. באיזשהו שלב את מגיע לרגע שבו את קולטת שהמושכות בידיים שלך – את מנהלת את העניינים ולא האוכל וזו תחושת שליטה מדהימה.”

>> הצטרפי לשומרי משקל ותגלי תהליך לכל החיים




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה