אייפון לילדים – רגע לפני

פינוק או צורך? כמעט לכל ילד בישראל מעל גיל שמונה יש היום טלפון נייד. אם החלטתם להצטרף לסטטיסטיקה, כדאי להנחות את הילדים ולקבוע כללים ברורים לשימוש חכם

30/06/2013
שגית פסטמן קבלו עדכונים משגית
  • RSS
» כמו כולם (צילום: Thinstock)

בואו נודה על האמת, כששאלת השימוש בטלפון נייד אצל ילדים עולה על הפרק, כמעט אוטומטית מצטרפת לדיון רשימת תלונות פולנית האופיניות להורים בימינו. בין יתר הסעיפים אפשר להזכיר שמדובר בתופעה שמצביעה על פינוק יתר של הילדים שלנו מצד אחד ועונה על הצורך שלנו לגונן עליהם מעל ומעבר מהצד השני. יש מי שיזכירו את התחרות הלא בריאה שמתפתחת בין הילדים על יוקרת המכשירים שברשותם ויש כאלה שידגישו שמדובר בעיקר בעונש כלכלי להורים.

כך או כך, צריך להכיר במציאות שבה כמעט לכל ילד בישראל מעל גיל שמונה יש היום מכשיר טלפון אישי והדרישה לקבל טלפון נייד כזה גם מצד הילד הפרטי שלנו הופכת ליותר ויותר לגיטימית. נכון, כל יועץ חינוכי יבהיר ש'זה שלכולם יש' זאת עדיין לא סיבה מספקת לקנות או לעשות משהו ובואו לא נשלוף את האמירה העתיקה שאומרת ש'ואם כולם היו קופצים מהגג?' ועדיין, היום כבר אי אפשר לעמוד יותר בפרץ וכנראה שהגיע הזמן להחליף רינגטון ולהתמקד בחצי הכוס המלאה.

במילים אחרות, אם אנחנו ההורים נשכיל להעניק את הטלפון הנייד לילד באופן הנכון, נוכל למנף את הצעד הזה כדי לחנך אותו בכל מיני תחומים שחשובים לנו.

והנה 4 צעדים פשוטים שיכולים להפוך את משבר התקשורתי הפוטנציאלי עם הילדים להזדמנות 'ללטש' את מיומנות החיים שלהם ואולי גם להדק את הקשר המשפחתי:

1. צרכנות פיננסית - אין שום סיבה שהילד לא יהיה שותף בבחירת המסלול ובבחירת הדגם שהוא עתיד לקבל. כדאי לעשות יחד איתו השוואה בין כל חברות הסלולר באשר למסלול הכי משתלם וזול  גם לברר יחד איתו בנקודות המכירה השונות איזה סוגי טלפונים מתאימים לילדים וכמה הם עולים. זה גם המקום והזמן האידיאליים להכיר לדור הבא מושגים חשובים כמו 'חווית משתמש', להתייעץ לגבי פונקציות שונות שהילד צריך או מעדיף ובאופן כללי ללמד אותו איך לבחור מכשיר שיתאים לצרכים שלו.

2. אחריות אישית - ילדים באופן טבעי נוטים לאבד או לקלקל כל מיני מכשירים ויש סיכוי טוב שגם הטלפון הנייד האישי שלהם לא ישרוד לאורך זמן. ברוב המקרים ההמלצה היא שהדגם הראשון שהם מקבלים יהיה זול ועמיד יחסית ועדיין, קבלת המכשיר הסלולרי הראשון שלהם היא גם הזדמנות ללמד אותם שיעור באחריות ובשמירה על חפציהם האישיים. קבעו ביחד איתם תקופה מסוימת - שלושה חודשים, חצי שנה או יותר, שבה אם הם יוכיחו שהם הצליחו לשמור על המכשיר, אתם תדאגו לשדרג להם אותו לדגם מתקדם יותר לאור האחריות שהם הפגינו.

3. חסכון ושליטה עצמית - אחד הסיוטים של כולנו ואצל חלק מההורים מדובר בסיוטים שהתגשמו הלכה ומעשה הוא שבסוף החודש יגיע חשבון הטלפון ואז יתגלה שמדובר בסכום מפלצתי תודות למשתמש החדש בבית. למען האמת, אין שום סיבה שדבר כזה יקרה. יש להציב לילדים גבולות ובתוך כך להגביל מראש את סכום החשבון החודשי של המכשיר שברשותם. טכנית, אין שום בעיה לעשות זאת - אם על ידי רכישה של כרטיס סים נטען ואם על ידי הגבלת המסלול של שלוחת הנייד שלו במסגרת השירות של החברה הסלולרית. לאחר תקופה של כמה חודשים שבה הילד כבר התרגל להיותו בעל טלפון ורכש דפוסי שימוש קבועים, אפשר "לשחרר לו קצת חבל", להפסיק את ההגבלה המלאכותית אבל לקבוע איתו מראש שהוא יכול להגיע עד סכום חיוב מסוים בתשלום החודשי. יש להבהיר לו מראש שכל חיוב נוסף ייגרע לו מדמי הכיס שלו, וכאן חשוב להדגיש שאסור לוותר על הסנקציה הזאת ויש לחייב אותו בהפרש הכספי כדי ללמד אותו כיצד לשלוט בהוצאות התקשורת שלו גם בעתיד.

4. סמכות הורית - ברגע שנתתם לילד טלפון נייד פתחתם בעצם עוד ערוץ תקשורת בינו לביניכם. בעיה אחת שיכולה לצוץ היא שהצאצא יתחיל להתקשר אליכם כל חמש דקות, יסמס לכם כל שתי דקות ובין לבין ישאיר לכם גם כמה הודעות קוליות באורך הגלות. מה עושים? מראש להגדיר ולהבהיר היטב את שימושי הטלפון - מצד אחד לתת לילד תחושה של נגישות אליכם אך מצד שני לדעת להציב גבולות ולקבוע מתי וכמה פעמים אפשר, צריך ומותר להתקשר לאמא ולאבא. אפשר למשל להחליט שכשאמא ואבא נמצאים בעבודה מותר רק לסמס להם. בכל מקרה, עדיף שלא להגיע למצב שבו אתם 'מסננים' את הילדים כדי שלא לגרום לתסכול ולמאבקי כוח. משפט המפתח כאן הוא שבמקום לחסום את הקשר, נסו לווסת את הצורך של הילד בתקשורת באופן שמוסכם עימו מראש.

בהצלחה!




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה