איזה לחם הכי בריא?

מדף הלחמים הוא המדף הכי עמוס בסופר. מה ההבדל בין לחם קל ללחם מלא, למה אסור לפחד מכריכים, איזה לחם הוא בכלל עוגה ומהו הלחם שהכי כדאי לשלב בתפריט מאוזן ובריא?

04/06/2016
רעות חוצה קבלו עדכונים מרעות
  • RSS

מהו הלחם הכי בריא? (צילום: שאטרסטוק)

לחם הוא המזון הבסיסי ביותר, אם יהיו לנו רק כיכר לחם ומים נוכל ככל הנראה להתקיים לאורך זמן בלי בעיה. הטכנולוגיה לייצור מזון הפכה את הלחמים למורכבים יותר ומגוונים יותר, אז איזה לחם הכי מומלץ? טופז דרזנר, דיאטנית שומרי משקל מסבירה את התכונות שיש בכל פרוסה שתבחרו.

לחם אחיד\ לחם כהה\ לחם לבן

הלחם הלבן עשוי מקמח לבן, כלומר, קמח שבתהליך העיבוד שלו נפטרו מהקליפה שעוטפת את הדגן שממנו הפיקו את הקמח (בדרך כלל חיטה). בתהליך זה למעשה אנחנו מסירים את הסיבים מהלחם. מזון ללא סיבים מפורק בגוף במהירות והופך לסוכר תוך זמן קצר. המשמעות היא שהגוף ינצל את האנרגיה שהפיק מפרוסת לחם לבן במהרה ויאותת לנו על רעב. ברוב המקרים סביר להניח שפרוסת לחם לבן אחת לא תשביע ונצטרך לאכול 3-4 פרוסות כדי להרגיש שובע.

לחם מלא, לחם דגנים או לחם מחיטה מלאה

לחמים אלה עשויים מקמח מלא, קמח שלא עבר עיבוד להסרת הקליפות מהדגן שממנו הוא מופק,הנפוצים שבהם הם שיפון כוסמין וכמובן חיטה. רוב הלחמים אינם 100% מלאים, אלא מורכבים מתערובת קמח לבן ומלא (כדי לא להכביד יותר מדי על מערכת העיכול). היתרון בלחם הזה הוא שיש בו כמות גדולה של סיבים ולכן הפירוק שלו בגוף איטי יותר וספיגת הסוכר איטית יותר. לחמים מלאים יהיו משביעים יותר ותחושת השובע תישמר לאורך זמן רב יותר. בנוסף סיבים מסייעים לפעילות מערכת העיכול. לאנשים בעלי מעי רגיז הסובלים מכאבי בטן, גזים ונפיחות לא תמיד מומלץ לאכול לחם מלא, כי כמויות גדולות של סיבים עשויות להכביד על מערכת העיכול הרגישה שלהם.

לחם מחיטה טרום נבוטה

נקרא גם לחם חי או לחם עינן. זהו לחם שעשוי מחיטה שלא נבטה ולכן היא עשירה יותר בחלבון ובחומצות שומן. לחמים אלה נחשבים בריאים ועשירים בסיבים ובויטמינים. הם כמובן נכנסים תחת קטגורית הלחם המלא.

לחם קל

הלחם הכי מבלבל על המדף. לאנשים שנמצאים בדיאטה ממליצים על לחם קל, אבל זה לא תמיד נכון. לחם קל הוא בסך הכל לחם מופחת קלוריות ללא שום קשר לסוג הקמח ממנו הוא עשוי. הוא יכול להיות לחם קל מקמח לבן (כמו חלה קלה למשל) או לחם קל מקמח מלא. ההבדל הוא בשיטות ההתפחה של לחמים כאלה, הם אווריריים יותר, יותר אוויר משמעו פחות קמח וסיבים ומכאן ההפחתה הקלורית. לחם קל לא בהכרח ישביע אתכם יותר וההפחתה הקלורית לא תמיד שווה לנו, בוודאי לא עם על פרוסת הלחם הקל ערמנו שכבה נדיבה של ממרח שוקולד.

לחם "כפרי"

לחמים "כפריים", אותם כיכרות עגולים שלפעמים מסתתרים בהם גם אגוזים והפתעות נוספות, נראים לנו בריאים מאוד אבל לרוב מדובר בלחמים על בסיס קמח לבן שהוסיפו להם צבע קרמל. ניתן לזהות אותם בזכות צבע עמוק וחום מאוד. אם אתם נתקלים בלחם כזה ולא בטוחים מה טיבו הסתכלו על רשימת המרכיבים ועל כמות הסיבים במוצר - אם היא נמוכה (פחות מ-4 גרם סיבים ל- 100 גרם מוצר),מדובר ככל בלחם מקמח לבן עם הרבה צבע.

הלחם הכי בריא (צילום: שאטרסטוק)לא כל לחם חום הוא בריא, כדי להיות בטוחים בדקו את כמות הסיבים במוצר (צילום: שאטרסטוק)

לחם שאור

לחם שאור הוא לחם שלא מוספים לו שמרים אלא התפיחה נעשית ע"י שמרי אוויר הנקראים גם שמרי בר. לחמים אלה תופחים לאט יותר ולכן תוססים פחות בגוף. לאנשים שסובלים ממעי רגיז וגזים הם מומלצים מאוד לאכילה, וגם למי שסובל מקנדידה שהיא פטרייה ששוכנת במעי ובנרתיק ומאוד אוהבת שמרים וסוכר.

לחם מתוק

לחמים מתוקים כמו חלה למשל הם טעימים ולא לחינם, הם עשויים מקמח לבן שמוסיפים לו גם סוכר. מבחינה תזונתית מדובר בעוגה לכל דבר. לחמים כאלה קל מאוד לחסל בלי לשים לב, בזכות כמויות הסוכר הגבוהות הגוף ידרוש עוד ועוד, ממש כמו באכילה חסרת שליטה של עוגה טעימה או משהו מתוק.

חמישה חוקי אצבע לאכילת לחם

• איזה לחם הכי טוב? הלחם שהכי טעים לכם. בסופו של דבר חשוב שתתחברו למזון שאתם אוכלים ולחם בריא עמוס בממרחים מתוקים לא יהיה בריא יותר מלחם לבן עם גבינה לבנה. מבחינה קלורית אגב אין הבדל בין לחם מלא ולחם לבן, הסוד הוא בכמות הסיבים.

• לחם מלא מומלץ מאחר ופירוקו איטי יותר וקצב ספיגת הסוכר בדם מדורגת, הוא עשיר בסיבים ותורם לתחושת שובע גדולה.

• לא לכולם מתאים לאכול לחם מלא. אם אתם סובלים ממעי רגיז וגזים יכול להיות שכמויות הסיבים הגדולות מכבידות על מערכת העיכול.לעיתים קרובות הפתרון באכילת לחם מחמצת / שיאור

• השילוב המושלם לפרוסת לחם הוא ממרח חלבוני כמו גבינה לבנה או טונה,חומוס. גם אבוקדו וטחינה הם מרכיבי מזון מצויינים לכריכים למרות שהם לא חלבון הם בריאים מאוד ומשביעים מאוד.

• אל תפחדו מלחם. אם הרעב תוקף בשעות הביניים, עדיף לאכול כריך עם ממרח איכותי (כלומר לא ריבה או ממרח שוקולד) על פני מצעד נשנושים של תחליפים שונים.

 >> הצטרפי לשומרי משקל ולמדי את הסוד לתזונה מאוזנת ונכונה




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה