איביי פינת אמזון: מכורים ברשת

בעידן שבו האינטרנט זמין בכל רגע, התמכרות לקניות ברשת היא טבעית. איך מתמודדים? האם אפשר לחסום אתרים או אפליקציות? איך מושפע הארון שלנו? באנו לעשות קצת סדר

03/12/2018
עדה אופיר קבלו עדכונים מעדה
  • RSS

צילום: Shutterstock\Jelena Danilovic

כמה קל וכיף לקנות ברשת: המבחר העצום, המבצעים, לחיצת כפתור אחת ותוך מספר ימים מגיע שליח עם עד הבית. איפה הגבול בין קניה רגילה להתמכרות? "התמכרות לקניות היא הצורך הבלתי פוסק לקנות ולא משנה מה וכמה, אין שובע מהקנייה. גם אם קניתי למשל סט שלם: מכנסיים, שמלה, ג'קט, נעליים, שאמורים לעצור את הקנייה הבאה, עדין תהיה תחושה שלא קניתי כלום. כמו בעירה פנימית, מפרטת שירן אבקסיס- סטייליסטית אישית לאימהות.

ממה נובעת ההתמכרות?

"תסכול, התרגשות יתר, קניה בלתי פוסקת שמרגיעה את הנפש וגם תחושת הפסד: אם לא נקנה אז נפסיד את הפריט שנמצא במידה שלנו, נפסיד הנחות שוות, לא נלבש את הטרנדים האחרונים, צורך לקנות כאן ועכשיו, בלי סיבה רציונלית. התמכרות לקניות נובעת המון פעמים מתוך כאב ותסכול רגשי שלא בהכרח קשור לקנייה: קושי בעבודה, בזוגיות, עם הילדים.  יש נשים שקונות המון גם כשטוב להן וזה יוצר תחושת אופוריה שמחזקת את התחושה הטובה". כאשר האפשרות להרגיש אופוריה, התרגשות יתר ותחושות מרגיעות נמצאת בלחיצת כפתור, ברור למה הקניות ברשת יכולות להפוך למדרון חלקלק, " כשאנחנו קונות מתוך רגש, אנחנו לא עושות קנייה מושכלת ומתוך בחירה אמיתית ואז עלולות לקרות טעויות בקנייה: נקנה בגד שלא משקף אותנו או את הארון שלנו, נשקיע סכומים גבוהים מדי".

מודעות מילת המפתח

הרשת הפכה את העולם לקניון ענק וכמעט בלתי מוגבל. אף פעם לא נגמרים המבצעים, אם המלאי אזל באתר אחד אותו מוצר ימצא במהרה באתרים אחרים. ועם כל טכנולוגיית הפרסום הממוקד, מרבים הקונים המכורים אפילו לא צריכים להתאמץ, פרסומות נוצצות קופצות ממסך הנייד, עם מוצרים שהם יאהבו בוודאות. "אישה שמכורה לקניות אונליין, קונה כל הזמן. ברשת יש זמינות תמידית, מבחר ועושר של סגנונות, טווחי מחירים, קצר. זה גורם לתחושה של 'בא לי את הכל'. לעיתים, מרוב קניות לא תמיד היא זוכרת מתי קנתה לאחרונה. בנוסף- החבילות, ההמתנה לדואר, רשרוש השקיות. זה ממכר ומתעצם ורוצים לחזור לזה כי עוזר למצב רוח".

אבל מדוע חשוב להיגמל מקניות שלא לשם צורך אמיתי? או במילים אחרות, אם זה כל כך כיף לקנות ברשת למה להפסיק? "הסכנה המרכזית בקניות ברשת היא שאין הלימה בין כמה ירד לכמות ההכנסות ואז עלולים להתקשר מהבנק ואז נקלעים למעגל של חובות הלוואות, שקשה לצאת ממנו. הפיתוי גדול זה באמת מאוד קשה, כל מבצע קורץ ואנחנו חושבים שנשקיע רק כמה דולרים, כמה שקלים, הכל בסכומים קטנים שבסוף מצטברים ועלולים להביא למינוס בבנק", מסבירה איה תמרי ייעוץ ואימון כלכלת המשפחה.

"גם אם המחיר נשמע לנו סביר, הרבה פעמים רואים מוצר במחיר מוזל, אבל מבטיחים לנו שאם נקנה בסכום מסוים, המשלוח חינם, אז אנחנו מוסיפים עוד פריט וסכום הקנייה גדל. האינטרנט קל ונגיש, לוחצים על כפתור, מדפדפים בדרך הביתה, מהעבודה. אני נתקלת בהמון אנשים שלא מגדירים מכסה, שלא יכולים בלי הקניות והם מתקשים להתעלם מכל ההתרעות, האפליקציות, המבצעים ששולחים להם למייל".

גמילה עכשיו: איך נקנה פחות?

צילום: Shutterstock\ pikselstock

אפילקציה שמאפשרת חסימה ושליטה את האתרים שאליהם נכנסים יכולה להוות צעד ראשון ומשמעותי בגמילה. אבקסיס מייעצת לבטל את ההודעות הפוש שמגיעות דרך אפליקציות הקניות שבנייד. אלו שמזכירות שיש מבצעים או מוצרים חדשים, "חשוב להיות מודעים, אם באמצע הלילה את במצב רוח רע, גולשת באתרי קניות, תחשבי האם הן באמת ישפרו את מצב הרוח? אפשר לנסות להניח את הנייד בצד, לעבור חדר, לדבר עם חברה או בן הזוג ולחזור לנייד בתחושת רוגע ואז גם אם תתפתי ותקני, תזכרי ברגע הזה ותהיה נקודת אזהרה".

"בדיוק כמו בדיאטה", מסבירה תמרי, "אם קשה לכן להתאפק, תחסמו את האתרים, תגבילו כניסה בימים או שעות, תמחקו אפליקציות קניות מהנייד. הסירו את כתובות המייל מניוזלטרים המודיעים על מבצעים. טיפ נוסף וחשוב הוא לא לשמור את פרטי האשראי באתרים. קודם משום שזה לא בטיחותי, ושנית משום שזה מה שיכריח אתכן לקום מהספה, ללכת לתיק, להביא את הכרטיס ואולי בדרך- להתחרט".

כדי לתכנן טוב יותר את הקנייה, הגדירו סעיף תקציבי, "במשחקי פליסטיישן למשל, ניתן לקנות כרטיס אשראי נטען בסכום מראש. אפשר להחליט על קבוצת וואטסאפ משותפת לך ולבן הזוג ואפילו למתבגרים בה מנהלים את ההוצאות החודשיות. ללא ביקורת אישית או ניסיון לרגל אחד אחרי השני, אלא ככלי להצליח לעמוד ביעדים שהוגדרו" מסבירה תמרי ומוסיפה, " בשורה התחתונה, בא לכן מאוד לקנות? מבצעי החיסול נשמעים מפתים? לפני הקנייה תשאלו את עצמכן שלוש שאלות - האם הם מוכרים את הדגם הכי חדשני וטוב בשבילי? האם באמת זה מבצע משתלם (כלומר לא ראיתן אותו במחירים טובים יותר באתרים אחרים) ? האם הוא מתאים לתקציב?" במידה ותדעו לענות על שלוש השאלות האלה, הקנייה תהיה גם מושכלת יותר וככל הנראה גם משתלמת.

צילום: shutterstock




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה