אותו הדבר, עם פחות סוכר

השמנה, סוכרת, עששת, כבד שומני וליקויים נוספים יכולים להימנע אם נקפיד להרגיל את המתוקים שלנו לאכול מזונות מעט פחות מתוקים, כבר מגיל הרבה יותר צעיר ממה שחשבתם

01/06/2014
מדור שיווקי קבלו עדכונים ממדור
  • RSS

תלמה שיווקית. צילום: שאטרסטוק

זוכרים את הפעם הראשונה שטעמתם קפה? אז אתם בטח זוכרים גם, שהפעם הזו לא היתה כל כך מהנה, ולקפה היה טעם מר ומוזר. אבל איכשהו, מצאתם את עצמכם עם הזמן שותים עוד כוס ועוד כוס, והיום אתם כבר לא זוכרים את עצמכם פוקחים את העיניים בלי כוס הקפה של הבוקר.

קפה, כמו יין, או הגבינה המסריחה ההיא שמישהו אמר לכם שאתם "פשוט מוכרחים לטעום!", הוא טעם נרכש. אלו טעמים שבאופן טבעי בפעם הראשונה שניתקל בהם לא בטוח שהם יערבו לחיכנו, ואולי אפילו נירתע מהם בגלל צורה, ריח או צבע מוזר.

זה מתחיל כבר מהבטן

המתוק, לעומת זאת, הוא על פי הידוע טעם מולד, ומחקרים אף הראו כי כבר בשבוע ה-15 להריון, העובר מתחיל לפתח את חוש הטעם ומראה סימני התלהבות ואנרגיה מוגברת כאשר האם אוכלת מאכלים מתוקים.

אין פלא אם כך, שהילדים שלנו כל כך אוהבים מתוק. וההורים, שאוהבים לראות ילדים מחייכים, רוצים לתת להם את שהם אוהבים. אבל מה עם הנזקים שעלולים להיגרם להם עקב צריכת כמויות גדולות מדי של סוכר?

זה לא סוד שצריכת כמויות גדולות של סוכר אצל ילדים עלולה להזיק להם. בסוכר, המוסף בכמויות גדולות לרבים מהמזונות המרכיבים את התפריט המערבי, אין ערכים תזונתיים והוא יכול להוביל להשמנה, סוכרת, עששת, כבד שומני וליקויים נוספים.

 הכל מתחיל בכמויות

בואו נחזור רגע לאותה כוס הקפה מתחילת הסיפור, וניזכר בפעם ההיא שהחלטנו לשתות אותה עם קצת פחות סוכר, בשביל הדיאטה. אולי בהתחלה זה היה מוזר ושוב חווינו את אותו טעם מר, אבל לאט לאט התרגלנו והיום לשתות קפה עם שתי כפיות סוכר נשמע לנו כמו רעיון ממש-ממש גרוע.

"נכון שמתוק הוא טעם מולד", מסבירה אורנה לוי, תזונאית יוניליבר, "אבל דרגת המתיקות היא טעם נרכש. צריך לשים לב שיש דרגות שונות למתיקות. רבים מההורים, לפעמים בלי לשים לב, הרגילו את הילדים לרמות מאוד גבוהות של מתיקות כיוון שהגישו להם מזון שיש בו הרבה תוספות סוכר כבר בתחילת חייהם"

 אז מה כדאי לעשות?

"כדי להרגיל את הילדים לכמויות מופחתות של סוכר", אומרת לוי, "צריך להוריד אותו באיטיות מהמזון שלהם. לא כדאי לעשות את זה בשינוי חד, כי זה כנראה לא ימצא חן בעיניהם ויגרום להתנגדות. בסוף הנזק יכול לגבור על התועלת."

שיטה נוספות להרגיל את הילדים לאכול פחות מתוקים הן לקבוע סדר ארוחות קבוע, שכולל שלוש ארוחות מלאות וביניהן ארוחות ביניים המבוססות יותר על דגנים מלאים, פירות וירקות מאשר על מאכלים ומשקאות ממותקים.

כשהילדים גדלים מעט, אפשר בהחלט להפסיק להכין שתי ארוחות ערב - אחת בשבילכם ואחת בשבילם. הרגילו את הילדים לאכול את המאכלים שאתם אוכלים.

 ומה עם תחליפי סוכר?

בשוק הישראלי קיימים סוגים רבים של תחליפי סוכר המוספים למזון, ביניהם טבעיים ומלאכותיים. הסכרין (E954), האספרטיים (E951) והסוכרלוז (E955) הם הממתיקים המלאכותיים הנפוצים בישראל ואילו הסורביטול (E420), המלטיטול (E965) והסטיביה (שאינו נחשב לתוסף תזונה), הם הממתיקים הטבעיים הנפוצים ביותר.

הממתיקים המלאכותיים מלווים לעיתים בטעמי לוואי ועלולים אף לגרום לתופעות גופניות בלתי רצויות כאשר נצרכים בכמויות גבוהות.

"בדגני הבוקר של תלמה,למשל, הוחלט שלא להשתמש בתחליפי סוכר למיניהם", אומרת לוי, "ובמקום זאת, להעדיף לעזור להורים שמעוניינים להרגיל את הילדים לפחות מתוק כבר מגיל צעיר".

תלמה שיווקית קורנפלקס

 וטיפ אחרון להורים הצעירים:

"כבר כשהילדים ממש-ממש קטנים, כדאי להרגיל אותם לאכול דברים לא מתוקים. למתוק תמיד אפשר להתרגל אבל להפסיק לאכול מתוק זה כבר הרבה יותר קשה".

 

 

 




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה