אוהבת את הבטן שלך?

כדי להגיע לבטן שטוחה ויפה, חשוב בין השאר לאכול נכון, כדי לא להתנפח. המומחים מייעצים מה ואיך לאכול וממה להימנע

13/12/2012
עיינה שאול קבלו עדכונים מעיינה
  • בדואר
  • RSS

באחד מימי הקיץ האחרונים, ראיתי בחוף חבורת נשים יושבת מתחת לסככה וממתינה לתורה לשחק כדור רשת. כשלאחת מהן היה חם, היא פשוט הרימה מעט את שולי חולצת הטריקו שלה, והכניסה פנימה קצת אוויר שצינן אותה. הבטן שנחשפה הייתה כזו שאפשר להתגאות בה: יפה, שטוחה, מוצקה ורכה במידה.

בתנועה האגבית הזו של חשיפת הבטן היה הרבה ביטחון. ואין ספק שמאחורי הבטן היפה עמדו כמה גורמים -  כנראה עבודה ספורטיבית ואולי ספירת קלוריות, אבל גם תזונה מדויקת.
//

"הרבה פעמים אני פוגשת נשים שחיות על סלטים ולחם קל, ולא מבינות למה הבטן שלהן נפוחה ומציקה ולמה הדיאטה לא עובדת", אומרת ההומאופטית והרוקחת יהודית עמרה מהסופר-פארם. "התשובה היא שאין דיאטה אחת שמתאימה לכולם ואין טיפים תזונתיים שכולם ירזו אם הם יצייתו להם". כדי להיות גאה בבטן שטוחה, נאה ורכה, לא מספיק רק לעסוק בספורט ולספור קלוריות. התפקוד של הבטן תלוי בשני דברים עיקריים: התנהלות רגשית ואוכל. לפעמים בטן היא לא רגועה בגלל אחד מהשניים ולפעמים משילוב של שניהם.

איזה אוכל באמת מתאים לך?

"הרפואה הסינית והאיורוודה מבוססות על חלוקה לטיפוסים ועל התאמה של התזונה לאופי המולד שהאדם הגיע איתו לעולם", אומרת גליה עזרן מטפלת ברפואה איורוודית. "אם מישהי עצבנית, נמרצת ובעלת מבנה גוף ואישיות שנוטים לחום, תאכל משהו חריף בצהריים, זה רק יגביר את חוסר השקט שלה. היא יכולה להסתובב עם בטן נפוחה יום שלם, ולחזור הביתה בערב מזיעה, חסרת סבלנות לילדים מבלי להבין בכלל למה זה קורה. ולהיפך – אדם עם נטייה לחוש קור ולסבול מליחה, שיאכל כל יום יוגורט קר או גבינה צהובה, ירגיש עייף. אם הוא היה אוכל מזונות מחממים כמו קטניות, הוא היה מרגיש טוב יותר.

עוד שיטה כדאי להכיר היא אכילה לפי סוג הדם, שיטה  שהוצגה לעולם בספר רב מכר שחיבר ד"ר פיטר ד'אדמו. לפי שיטה זו למשל, רק בעלי סוג דם O  יכולים ליהנות מעיכול תקין ומהיר של בשר וכל השאר, יתעייפו מאוד וייחלשו מזה וכדאי שיעדיפו עוף או דגים. שווה להתעניין.

הבטן סוערת – אילו אופציות רפואיות כדאי לשלול?

"דבר ראשון צריך לשלול רגישות לגלוטן ולקטוז", אומרת עזרן, "אנשים יכולים לחיות חיים שלמים עם נפיחות בבטן, גזים ומיגרנות בלי לדעת למה. ולפעמים הסיבה היא פשוטה והגוף סובל מחוסר סבילות לעיכול של הגלוטן שבחיטה או הלקטוז שבחלב.

לפי האיורוודה, כשמשהו לא עובד טוב בגוף, נוצרים רעלים שמסתובבים בגוף ותוקפים מערכות חלשות. חלק לא יאכלו נכון ויסבלו מבעיה במפרקים ואצל אחרים – הבטן תתנפח. בקשו הפנייה לבדיקות מהרופא כדי שלפני הכל תישלל את האופציה הזו".

///יהודית עמרה, רוקחת ומנהלת
המעבדה ההומאופתית, סופר-פארם

הרגלים לבטן רגועה

בכל מקרה, יש כמה הרגלי אכילה שהם טובים לכולם. הנה שלושה מהם:

 

  1. איך שותים נכון? "עדיף לשתות בטווח של 20 דקות לפני או אחרי הארוחה", אומרת יהודית עמרה מהסופר-פארם, כדי שמערכת העיכול תפעל טוב. הימנעו גם ממשקאות תוססים שיש בהם ביקרבונט. כל משקאות הסודה לא מומלצים למי שרוצה בטן רגועה".
  2. מה משלבים עם מוצרי חלב? שילוב של מוצרי חלב עם פירות, למשל יוגורט עם דבש ופרי, הוא לא מומלץ לפי האיורוודה. גם שילוב של דגים ובשר עם מוצרי חלב הוא לא מומלץ. ממש כמו שכתוב בתורה לפחות לגב הבשר. העדיפו דג בשמן זית על דג בחמאה.
  3. מהו קינוח טוב? התייחסו לפרי כאל ארוחה נפרדת. "מומלץ להפריד אכילת פירות מאכילת ארוחה בכ- 20 דקות לפחות, אומרת יהודית עמרה, "עיכול הפירות דורש את האנרגיה שלו". "מומלץ לא לאכול מתוק בסוף הארוחה, כי זה יכביד על העיכול ויאט אותו", אומרת עזרן, "תנו למתוק להיות ארוחה אחת ביום. עדיף הארוחה של אחרי הצהריים, כשיש נפילת אנרגיה. אז המתוק עושה טוב גם לנפש".
    //

כך פותרים עצירות ובטן נפוחה

אם בכל זאת הגעתם למצב של בטן נפוחה ועצירות, זה מה שניתן לעשות:

להירגע "אצל אנשים שנמצאים בסטרס וכל הזמן רצים ועצבנים, השרירים מכווצים וזה יכול לגרום לעצירות", אומרת עמרה. "ברפואה הסינית יש שירים מיוחדים לסובלים מעצירות, שמטרתם להרגיע. חוץ משירים מרפי שרירים, אפשר פשוט להיות במקומות ומצבים מרגיעים. אנשים שקשים עם עצמם ועם הסביבה, מדכאים הרבה רגשות שנשארים בבטן ויכולים לגרום לעצמם למחלות עיכול. מומלץ גם ליטול תוסף מגנזיום שפועל על השרירים המכווצים".

 

עוד סיבים – "ירקות ופירות על קליפתם יעזרו לפתור עצירות וגם קטניות מלאות", אומרת שירלי קטרון, רוקחת בסופר-פארם, "אפשר גם ליטול מוצרים שמכילים סיבים תזונתיים, כמו בנופייבר. במוצר הזה יש סיב טבעי בשם גואר גומי, שיתמוסס בכל מאכל ומשקה שתשדכו אליו, או לצרוך סיבים כמו פסיליום. מוצרים על בסיס פירות יבשים הם פחות מומלצים לאורך זמן, כי הם עשויים לגרום אחרי שימוש ממושך, לעצלנות מסוימת של מערכת העיכול".

..

שירלי קטרון, דיאטנית קלינית,
סופר-פארם
..

עוד מים - "היצמדו לבקבוק מים ושתו ממנו באדיקות", אומרת קטרון.

 

פעילות גופנית - מומלצת כדי להמריץ את זרימת הדם בגוף ובמערכת העיכול בפרט.

 

עוד אנזימי עיכול - "מוצרי פרובוטיקה יכולים לעזור במצבי עצירות, כי הם נותנים לגוף תוספת של אנזימים שמפרקים את האוכל", מסבירה קטרון, "לפעמים נטילת אנטיביוטיקה משמידה את החיידקים הטובים בגוף, וכתוצאה נוצרות בעיות עיכול. תוסף פרוביוטי יכול לאזן מצב כזה".

 

לרמות את הגוף - העצה הכי מלבבת מגיעה מיהודית עמרה: "שבו בשירותים גם אם אתם עם עצירות ולא קורה שם כלום. ככה תגרמו למוח לתת לגוף פקודה – שיתחיל לעבוד. קצת כמו הניסויים של פבלוב בכלבים. אם הגוף יתרגל שבכל יום בשעה מסוימת הוא נכנס לשירותים, ההתנייה תנצח".

לעבוד על שרירי הבטן - השלב הבלתי נמנע למי שרוצה להיות גאה בבטן שלה. הבלוגרית ג'ני מציגה בבלוג הכושר שלה בסלונה אימון קצר ואינטנסיבי שהיא מגדירה כ"קטלני לבטן ולשרירי הירכיים". נסו אותו.

צילומים: ThinkStock




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה