אבל למה הוא לא אוכל?

כל ערב זה קורה מחדש: מרק העוף המשגע שהכנת, הקציצות הביתיות שעמלת עליהן שעות מגיעות לפיו של הפעוט, ושוב - נתקלות בסירוב מוחלט. למה זה קורה ומה בכל זאת אפשר לעשות?

19/12/2016
קרן אן גיימן קבלו עדכונים מקרן אן
  • בדואר
  • RSS

 

 

למה הוא לא אוכל? (צילום: Shutterstock)

ילדים רבים מתחילים את דרכם בעולם המזון ביחסים מהוססים: מסכימים להתנסות במגוון מסויים של מאכלים, ומביעים חוסר רצון או אפילו התנגדות לנסות מאכלים שאינם מכירים. בתור תזונאית אני נתקלת פעמים רבות באמהות מודאגות: "הילד אוכל תמיד את אותו הדבר", "איך אוכל לשכנע את הילד שלי לאכול ירקות", או "למה הוא לא מוכן אפילו לטעום דברים חדשים?" הנושא קרוב לליבה של כל אם ונפוץ למידי, לכן החלטתי לכתוב לכן פוסט בנושא- ולעשות סדר בסוגיה.

 

בררנות באכילה – למה זה קורה?

זה בטח לא מנחם כאשר את מוצאת את התבשיל שלך זרוק על הרצפה, אך חשוב שתזכרי שמדובר בשלב נורמלי, אשר מתחיל על פי רוב בגיל שנה וחצי או שנתיים, ויש לו אפילו שם: נאופוביה - פחד מהחדש, ובמקרה זה - ממזונות חדשים.

מחקרים מסויימים מציעים שנאופוביה מושפעת מגנטיקה, אך יחד עם זאת, מדגישים שלא מדובר בגזירה משמיים ויש ביכולתנו להשפיע על המצב לטובה.

כמובן שכל הורה שואף שהפעוט יאכל מזונות מגוונים. הורים רבים חוששים שהילד לא יקבל את כל רכיבי המזון להם הוא זקוק, יפתח חסרים תזונתיים, או הרגלי תזונה לקויים שישארו עימו גם לחיו הבוגרים. עם זאת, כדאי לזכור שמתח, ריב או הכרחה סביב נושא האוכל עשויים להחמיר את ההתנגדות, ובמקרים קיצוניים אף לייצר בעיות אכילה נוספות.

אז מה בכל זאת אפשר לעשות? הנה 7 עצות שימושיות:

 

1. התחילו מוקדם:

הקפידו לחשוף את ילדיכם למגוון מזונות נרחב כבר בשלב הטעימות, בהתאם למרקמים המתאימים בכל שלב וכמובן, על פי התפתחותו האישית של כל ילד. הרעיון הוא לנצל את השלב בו ילדיכם פתוחים לטעמים חדשים, לגון ולהיות יצירתיים. למשל: שילוב סלק מרוסק או אפילו ברוקולי במקרם של פירה לצד הפירות הרכים המרוסקים.

 

נדרשת חשיפה של כ -15 פעמים למאכל לפני טעימה ראשונה (צילום: Shutterstock)

2. התמדה היא שם המשחק:

כמו אתגרים רבים בהורות, גם כאן - התמדה היא מילת מפתח. אין ביכולתנו לאלץ את הילד לטעום מאכל חדש, יחד עם זאת להורים יש את האפשרות להגיש מגוון רחב של מזון בריא ככל האפשר ממנו יוכלו הילדים לבחור. הקפידו להגיש מזון חדש מספר פעמים, גם אם הילדים לא טועמים ממנו כלל בפעמים הראשונות, המשיכו להגיש אותו. עם הזמן המזון ייעשה מוכר יותר, מה שיגביר את הסיכוי לטעימה. מחקרים מהשנים האחרות מציעים שנדרשת חשיפה של עד 15 פעמים למאכל לפני טעימה ראשונה. לא קל, אך אפשרי.

 

3. אותו מאכל – הגשה שונה:

לעיתים מראה או מרקם של מזון מסויים יכולים שלא למצוא חן בעיניי הילדים. לכן, כאשר מגישים מזון חדש או כזה שנדחה בעבר, חשוב לחפש את צורת ההגשה המתאימה. למשל אם ילדיכם אינם אוהבים עגבניה חיה, נסו להגישה כמבושלת, במקרם מעט קשה יותר - כצלויה בתנור, ניתן לגוון במרקם אף יותר ולהכין מרק עגבניות או רסק כתוספת למזון אחר, אפילו לשלב עגבניות במאפה. כך תגדילו את הסיכוי להפוך מזון זה לקבוע יותר בתפריט.

פטרוזיליה כריסים ולשון מלפפון: הגשה שונה יכולה לעודד אכילה (צילום: Shutterstock)

 

4. שותפים לתכנון:

הציעו לילדים לבחור מתוך מספר מאכלים חדשים את זה שירצו לנסות הפעם. אולי יש להם הצעה משלהם: מאכל עליו שמעו מחבר, או ראו בטלביזיה והם מעוניינים לטעום?

5. הכינו יחד:

הניחו לילדים להיות שותפים בהכנת האוכל. קבלת האחריות מההורים, והשותפות ביצירת המנה עשויים להגביר את הרצון של הילדים לטעום ממנה לכשתהיה מוכנה. בנוסף בתהליך הבישול מתלכלכים מעט, הידיים עשויות להגיע לפה וטעימה של מזון חדש עשויה להגיע שלא במכוון ובכך יהפוך מוכר יותר ונוכח בתפריט הילדים.

6. זה מתחיל בכם:

אחת הדרכים היעילות לחנך ילדים לתזונה נכונה היא דרך דוגמה אישית: תזונת הילדים קשורה רבות למודל אותו הם רואים בבית. ילדים שגדלים בבית בו רואים את ההורים טועמים מזונות חדשים ואוכלים סוגים שונים של אוכל בכל יום, עשויים לנהוג כמותם ולאכול באופן מגוון. אז הוו דוגמה אישית.

 

אווירה נינוחה תגדיל את הסיכוי שילדכם יסכים לטעום מאותם המאכלים שאינו מכיר, וחושש מהם (צילום: Shutterstock)

 

7. הקפידו לאכול יחד:

כמובן שלא ניתן לאכול יחד בכל ארוחה, עם זאת יש חשיבות באכילה של ארוחה משפחתית אחת ליום. הארוחה המשפחתית היא אירוע חברתי וזמן איכות שבעולם בו אנו חיים היום קשה להשיג. עיקר העניין אינו במי אוכל מה, אלא בזמן האכילה כזמן של שיחה ושל יחד. אווירה נינוחה ותחושה של ביטחון תגדיל את הסיכוי שילדכם יסכים לטעום מאותם המאכלים שאינו מכיר, וחושש מהם. בנוסף, הארוחה המשפחתית היא המקום בו אפשר כהורים להדגים תרבות אכילה אותה היינו רוצים הילדים יאמצו וייקחו עמם הלאה.

 

קרן אן גיימן (צילום: דיאגו רוסמן)

קרן אן גיימן היא תזונאית קלינית, מאמנת כושר ומגישת טלוויזיה. בעלת קליניקה פרטית מזה 4 שנים ומטפלת בשיטה שפותחה על ידה: The Karen Ann CORE method

בואו לפגוש מומחיות נוספות מידי יום חמישי בקהילת האמהות אהבה ממגע ראשון של סלונה והאגיס




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה