קילר אינסטינקט: יש לך את זה?

יש רק קילרים או קילריות, וכאלה שהם לא כאלה. אתן מכירות אותן. הן מסביבכן כל הזמן. הן אלו שהפכו לבוסיות שלכם, למנהלות הבכירות שלכן, לעורכות, לבעלים או שותפות בזמן שאתן שאלתן למה לא אני? מה חסר בי?

מאת: משה גאון, איל ארד וד״ר ארז יעקובימחברי הספר החדש ״קילר אינסטינקט״ בהוצאת ידיעות ספרים

קילר אינסטינקט. את נולדת איתו או שאין לך את זה. זה לא משהו נרכש, זה לא משהוא שאפשר להשתפר בו, או שאת כזו או שאת לא.

זה נכון בילדות, זה נכון בבגרות, זה נכון בצבא וזה נכון בעסקים או פוליטיקה. כל הורה יוכל להגיד לך מי מבנותיו או בניו יש לו את זה ולדעת לאן זה גם יוביל אותם בחיים. זה לא אומר שאת פחות טובה או מוכשרת אם אין לך את זה. אין קשר בין קילר אינטינקט להצלחה בחיים שמורכבת מהרבה מזל, כישרון, טיימינג, ונסיון חיים. אבל מי שיש לה את האחרונים וגם את הקילר אינסטינקט פשוט תגיע גבוה יותר, מהר יותר, רחוק יותר. כי בחיים כמו בטבע, לא החזק שורד וגם לא החכם יותר, אלא זה שיודע להתאים את עצמו מהר יותר למצבים המשתנים,לנצל את ההזדמנויות, לממש את הטיימינג וללכת איתו בכל הכוח קדימה לפיסגה בלי פחד ובלי היסוסים.

יאיא לפיד וליהיא צילום זיו קורן

 בקילריות הזו אין הבדל בין נשים וגברים! יש רק קילרים או קילריות, וכאלה שהם לא כאלה. אתן מכירות אותן. הן מסביבכן כל הזמן. הן אלו שהפכו לבוסיות שלכם, למנהלות הבכירות שלכן, לעורכות, לבעלים או שותפות בזמן שאתן שאלתן "למה לא אני?", "מה חסר בי?", "למה לי זה לא קורה?" כי הן לא היססו, לא פחדו, לא התביישו, לא מיצמצו, לא התלבטו. פשוט קמו ועשו. ניצלו את הרגע, את ההזדמנות, את הקשר את החיבור, את המידע, את השיטה. הן, בזמן שאתן ישנתן, פשוט דחפו, פשוט לקחו!

 זה נכון לזמרות שלא התביישו ללכת לתוכניות הריאליטי, זה נכון לדוגמניות שנדחפות קדימה, זה נכון ליזמיות שלא פוחדות לקחת סיכונים ושיכנעו להשקיע בהן וזה נכון לפוליטיקאיות שבזמן שאתן ציקצקתן בלשון, הן נסעו בכל הארץ, נישקו תינוקות, הצטלמו עם ראשי הסניפים, חגגו בבר מצוות, נאמו בעשרות חוגי בית, ובסוף גם שיכנעו ניצחו ולקחו את המקומות הראשונים בפריימריס של המפלגה שלהן. אצל מי שיש את האינסטינקט של הקילר זאת לא שאלה של ״האם״ אלא אמירה של ״עכשיו!״ אצל הקילר יש רק עכשיו!. עכשיו לעשות! עכשיו לכבוש!, עכשיו לנצח! וזו התורה כולה על רגל אחת. נכון יש פה הרבה כישרון, כריזמה וגם חייבים מזל וטיימינג, אבל יותר מכל יש פה את הקילרית הזו שיודעת ששום דבר ושום גבר, אישה או קרב זמני לא יעצור אותה בדרך כדי להשיג את היעד ששמה לעצמה – כיבוש הפיסגה בתחומה

מביימים תמונה עבור התקשורת. מימין לשמאל: אהוד אולמרט, לימור ליבנת, ארתור פינקלשטיין. צילום: מיכאל קרמר

ניכנס לכמה דוגמאות להמחשת הנושא: ניקח את הילרי קלינטון. יש לה את זה? בוודאי. ההתמודדות עם הבושות שעשה לה בעלה הנשיא וקור הרוח שבו ניהלה את המשברים לצד הקריירה המקצועית המזהירה שלה הוכיחו את זה. אדם לא ניבחר כמועמדת לנשיאות ארה״ב סתם. רק שבמירוץ הראשון כמועמדת מטעם המפלגה הדמוקרטית היא התמודדה עם קילר כריזמטי ונואם בחסד בשם ברק אובמה שדרס כל מי שעמד מולו, פעמיים במירוץ לנשיאות. בפעם השנייה שכבר זכתה במועמדות הדמוקרטית לנשיאות עמד מולה קילר חסר רסן הרבה יותר גדול בשם טראמפ. מכונה משומנת ודורסנית, והרבה יותר מתוחכמת ורעבה. קלינטון ואנשיה פספסו בענק את ההערכה מי מתמודד מולה. כמו התקשורת, קלינטון היתה שאננה ולא העריכה נכון את גודל הסכנה, היעילות והאגרסיביות של קמפיין ״לעשות את אמריקה גדולה שוב״ של טראמפ והעדיפה לזלזל בו לאורך כל הדרך. התוצאות ידועות. עוד דוגמא, אנגלה מרקל. ברור לכולם שהיא קילרית. הקנצלרית הגרמנית מזה שנים הינה המנהיגה הבלתי מעורערת של אירופה. מרקל היא ההוכחה הטובה ביותר שאין הבדל בין גבר לאישה כשמדובר בניהול קמפיין או ממשלה.

ציפי לבני צילום זיו קורן

במבחן התוצאה, מרקל ריסקה כל מתמודד שהעז לעמוד מולה. ובישראל? ניקח את ציפי לבני כדוגמא. במבחן התוצאה היא הוכיחה שיש לה את האינסטינקט. כפוליטיקאית בכירה היא גם היתה מועמדת קדימה לראשות הממשלה וניצחה בבחירות ארציות גם את מלך הקמפיינים נתניהו. נוסיף לזה את העובדה שיש לה את היכולת להרים את עצמה מהריצפה כשהיא מפסידה ולצאת לקרב מחדש. חשוב להבין שקילרים לא רק מנצחים, הם גם מפסידים. דווקא פה מתחדד ההבדל בינהם ובין אחרים. היכולת לנהל קמפיין מתמשך, להתמודד, להמשיך קדימה ולא להשבר. נתניהו הפסיד ארבע פעמים, לשרון, לברק, לאולמרט וללבני. בכל זאת הוא נישאר בזירה והמשיך להלחם.

שרון היה משול למועמד אבוד וכמי שאין לו סיכוי להנהיג ובכל זאת התרומם כעוף החול והפך לראש ממשלה אהוב. ברק הלך, חזר, הלך אבל מעולם לא נעלם, הוא הפך לדובר הביקורתי ביותר נגד נתניהו ומדיניותו בשנים האחרונות למרות שאינו מכהן בשום תפקיד פוליטי בעת הזו ואולי דווקא משום כך. מיבחן האישיות של הקילר הוא בהתמדה שלו, באמונה בעצמו ובשובו לזירה גם אם הפסיד. קילר לעולם לא מוותר. הוא לא נותן לרעשי הרקע להשפיע על חתירתו לפיסגה והשגת היעד גם כשזה ניראה רחוק ובלתי אפשרי לאחרים. הוא תמיד יפגין נחישות ועקביות במקום שאחרים ישברו והתייאשו.

אריק שרון צילום זיו קורן

מה שהכשיל את לבני מלהפוך לראש ממשלה היה, שעמד מולה, בדיוק כמו שקרה להילרי קלינטון שהביאה מיליוני קולות יותר מטראמפ להצביע בשבילה, קילר פוליטי בשם נתניהו, שהיה הרבה יותר מתוחכם ומנוסה בכללי ושיטות המשחק ומנע ממנה להקים קואליציה, בדיוק כמו שטראמפ, הפסיד בספירת קולות הבוחרים אבל ניצח במישחק של שיטת האלקטורים. כדי להבין עד כמה טעתה קלינטון צריך להבין שאצל טראמפ להיות נשיא לא היה מקרה. הוא ראה בנשיאות יעד עוד מהיותו איש עסקים צעיר. שיטת טראמפ לא הומצאה בעקבות הולדת הטוויטר. את ההתקפות על התקשורת, את זריקת האחריות על מתנגדיו והדבקת שמות הגנאי ליריביו הוא כבר אימץ במאבקיו העיסקיים הרבה לפני שהתמודד על הנשיאות. הרשתות החברתיות פשוט העניקו לו כלים נוספים ויעילים להעביר את מסריו למעריציו.

שמעון פרס צילום זיו קורן

 מה שייחד אותו מול כל מי שעמד מולו הוא ההבנה שבעידן האנטי ממסדיות והרשתות החברתיות, תרבות הפופ והפוליטיקה הפכו לאחד הם בעיני הדור המשתמש קבוע באינסטגרם, טוויטר והפייסבוק כדי לצרוך מידע וחדשות ושכבר הגיע לשנות השלושים והארבעים של חייו. אם הבנתן מה הן תכונות הקילר, כבר לא יהיה צורך להסביר למה מירי ״מדברת רק לבייס הפוליטי״ רגב מצליחה לפרוט בכישרון רב וללא מעצורים על מיתרי הרגש של מצביעי הליכוד, למה איילת שקד היא איום אלקטוראלי על בכירי הליכוד ומנהיג מפלגתה שלה, ולמה במירוץ המונציפאלי של מרים ״הבולדוזר״ פיירברג היא מצליחה לגייס את הרוב הנידרש ולנצח פעם אחר פעם מחדש. אז לסיכום, להיות קילר לא אומר שתנצח אוטומטית, אבל בלי המאפיין האישיותי הזה, אין לך שום סיכוי להצליח ועדיף שלא תתמודד מול אחד או אחת שיש לה את זה! בהצלחה.

איל ארד, משה גאון וארז יעקובי צילום זיו קורן

** הכותבים הם  משה גאון, איל ארד, ד״ר ארז יעקובי, מחברי הספר החדש ״קילר אינסטינקט״ בהוצאת ידיעות ספרים. צילומים: זיו קורן. עריכה: רמי רוטהולץ

עטיפה קילר אינסטינקט