הבלוג של גלריית בבלי

גלריית בבלי

בלוג העיצוב והאמנות של פארק בבלי, תל אביב.

עדכונים:

פוסטים: 17

החל מפברואר 2014

גם כשזכה בתהילת עולם, הוא לא שכח את שכונת העוני בה גדל. דם, שאריות של אוכל וחוטי תיל הם רק חלק מהחומרים שבהם יוצר האמן הברזילאי ויק מוניס, שתערוכתו מוצגת כעת במוזיאון תל אביב

16/06/2014

טחנת דאלאס, הנטסוויל,1910 ,  בעקבות לואיס היין, 2000 מתוך הסדרה "תמונות נייר" אוסף מרשה פוגל, באדיבות גלריה סיקמה ג’נקינס ושות’, ניו־יורק. פארק בבליטחנת דאלאס, הנטסוויל, 1910, עבודה מקרעי נייר בעקבות הסדרה “עבדות ילדים” של לואיס היין, 2000 

לראשונה בישראל מוצגת תערוכה מקיפה של האמן הברזילאי הנודע והמצליח ויק מוניס. בתערוכה “תמונות מכל דבר” (אוצרת: סוזן לנדאו, עד: 2/8) מוצגות סדרות של יצירות העשויות חומרים מפתיעים ומתכלים כמו אבק, סוכר, שוקולד וחוטי תיל או בקיצור – זבל מכל הבא ליד. “אני להטוטן לואו טק” נשמע מוניס אומר על עצמו והוסיף “לעיתים העבודה עם חומרים היא עבודה עם עצם מהותו של מה שיש לחומר להציע”.

צ'ה )שעועית שחורה( בעקבות אלברטו קורדה, 2000 באדיבות גלריות זיפאס. פארק בבליצ’ה משעועית שחורה בעקבות אלברטו קורדה, 2000. באדיבות גלריות זיפאס

בתערוכה עושה מוניס שימוש בדימויים מוכרים מתולדות האמנות, המדע, ההיסטוריה והתרבות הפופולארית. אלו עוברים תהפוכות בחומרים יומיומיים מפתיעים כשבסופו של תהליך נוצר דימוי חדש, קומוניקטיבי וביקורתי,  שמאתגר את החשיבה ומעלה שאלות בדבר תרבות הצריכה, ניכוס, מקור ושעתוק. למעשה ניתן לומר שמוניס מייצר אמנות “ירוקה”, “בת קיימא” או כזו שפשוט ניתנת למחזור. הוא בוחר דימוי, מרכיב אותו מפסולת ואז מצלם אותו בהגדלה. אבל, מעל לכל, נראה שמקור העיסוק של מוניס בחומרים שנמצאים כביכול בשולי החיים והחברה טמון במקורותיו ובהשתלשלות חייו.

 העלמות מאביניון, בעקבות פבלו פיקאסו, , 2009 מתוך הסדרה "פאזלים גורדיים" באדיבות גלריות זיפאס. פארק בבלי(פרט מתוך) העלמות מאביניוןבעקבות פבלו פיקאסו, 2009, מתוך הסדרה “פאזלים גורדיים”. באדיבות גלריות זיפאס

ויק מוניס גדל כבן יחיד בשכונת עוני במרכז סאו פאולו. בבית הספר היסודי התקשה ללמוד כתיב וכתב ומילא את מחברותיו במיני ציורים, שרבוטים וקריקטורות. השתתפות בתחרות בפסטיבל אמנויות לבתי ספר ציבוריים ציידה אותו במלגה חלקית ללימודים בסטודיו אקדמי לציור ופיסול, שם לא רק שצייר מודל ערום בגיל 14 אלא בילה שעות בספרייה שעטפה אותו בידע על האמנות ותולדותיה.

כמי שגישש לבדו את דרכו החברתית הצטרף לקבוצת תרבות שסיירה במוזיאונים, עשה ניסיון בקבוצת תיאטרון, חטא בשתייה וסמים וזכה להציץ לחייהם של העשירים והמפורסמים.

מרילין המדממת, 2001 מתוך הסדרה "בעקבות וורהול"  באדיבות גלריות זיפאס. פארק בבלי

מרילין מדם, 2001 מתוך הסדרה ”בעקבות וורהול”. באדיבות גלריות זיפאס

באווירה הפוליטית הלא פשוטה בברזיל של אותם ימים המשיך מוניס לפקוד מוזיאונים ולעמוד על ההבדל המשמעותי שבין אותם מוסדות תרבות מצוחצחים לבין האוטובוסים המצחינים בהם הגיע אליהם. “הרגשתי שאיני יכול לשנות את סביבתי ומשום כך החלטתי לשנות סביבות” אמר מוניס מאוחר יותר. כשבגר, החל את דרכו המקצועית כיועץ בחברת שילוט חוצות, שם התנסה בציור במברשת אוויר. ניסיון להפריד בקטטה אליה נקלע בטעות הביא לכדור שנורה אל רגלו. “למזלי היורה היה אדם עשיר. הוא התחנן שלא אתבע אותו לדין והציע לי סכום כסף שבו השתמשתי לקניית כרטיס טיסה לשיקגו”.

מוניס גר בפרוור של שיקגו והחל ללמוד אנגלית על ידי הצבעה על דברים. באמצע שנות ה-80 עבר לניו יורק, שם למד בימוי תיאטרון ועיצוב תפאורות, התחכך עם ידוענים במועדונים והיה עד לגודש התרבותי של האיסט וילג’, העמוס בגלריות ומקומות בילוי.

 ויק מוניס, אליס לידל, בעקבות לואיס קרול, 2004. פארק בבלי

ויק מוניס, אליס לידל, בעקבות לואיס קרול, 2004

פרט מתוך ויק מוניס, אליס לידל, בעקבות לואיס קרול, 2004. פארק בבלי

פרט מתוך אליס לידל, בעקבות לואיס קרול, 2004

במקביל עבד בחנות מסגרות, בה גם יצר אמנות דקורטיבית וקיבל הזדמנות ליצור קשר עם עמיתים שניסו להצליח כאמנים. בעידוד של חבר הלך לפתיחות תערוכות ופגש אנשים מעולם האמנות. בסטודיו קטן בצפון העיר החל לייצר מיני מכונות ואף להציג עבודות בחלל באיסט וילג’. באותו זמן הצליח מוניס להזמין את האוצרים הנחשבים של התקופה לתערוכתו, מה שהסתיים ברכישת מספר עבודות, הזמנה להשתתפות בתערוכה קבוצתית בקליפורניה, התקשרות עם גלריסט ותערוכה ראשונה בגלריה.

תצלום פעולה, בעקבות הנס נאמות, 1997מתוך הסדרה "תמונות שוקולד"  באדיבות גלריות זיפאס © ויק מוניס ועיזבון הנס נאמות/VAGA, ניו-יורק. פארק בבלי

תצלום פעולה, בעקבות הנס נאמות, 1997, מתוך הסדרה “תמונות שוקולד”. באדיבות גלריות זיפאס 

מאותו שלב, ניתן לומר, הכל היסטוריה והיסטריה. מוניס הפך לאחד האמנים הברזילאים העכשוויים הידועים ביותר, הוא מתגורר ועובד בניו־יורק ובסאו פאולו ומציג בכל העולם. בשנת 2010 הופק הסרט הדוקומנטרי על עבודתו “אמנות בזבל”  (בימוי: לוסי ווקר) שצולם במשך שלוש שנים, זכה בפרס הקהל לסרט הטוב ביותר בפסטיבל סאנדנס והיה מועמד לאוסקר. הסרט עוקב אחר תהליך יצירתו עם אנשים שעבדו כמלקטי חומרים הניתנים למחזוּר במזבלה עצומת ממדים בפאתי ריו דה ז’נירו. הסרט מוצג גם בחלל התערוכה במוזיאון תל אביב.

ולנטינה, המהירה ביותר, , 1996 מתוך הסדרה "ילדי סוכר" באדיבות גלריות זיפאס. פארק בבלי

ולנטינה, המהירה ביותר, 1996 מתוך הסדרה “ילדי סוכר”. באדיבות גלריות זיפאס

בתערוכה מתקיימים אירועים מיוחדים לילדים ונוער, סדנאות יצירה מחומר מתכלה לאתר התערוכה לחצו כאן.

עוד מהבלוג של גלריית בבלי

תצוגה מקדימה

האם אדריכליות נשים בונות טוב יותר?

זה היה ערב חמים של חורף קיצי במיוחד. ענן האובך שנחת על העיר בשבוע שעבר צבע את השמיים בוורוד וסגול לאורן של קרני שמש אחרונות, ויצר את התאורה המושלמת לאירוע קבלת הפנים האקסקלוסיבי והנשי במיוחד שנערך בפארק בבלי ביום חמישי...

תגובות

פורסם לפני 5 years
תצוגה מקדימה

המעצבים: הדור הבא

כותבת: אודית לורן בלקין כמו בכל שנה בחודש יולי, גם השנה, ולמרות המצב הביטחוני והמורלי הקשה, הציגו בוגרי בתי הספר לאמנות ועיצוב את תערוכות הגמר שלהם. הסטודנטים במחלקות השונות, החל באדריכלות, דרך עיצוב תעשייתי ועד עיצוב...

תצוגה מקדימה

אופניים: הטרנד שסחף את העולם

 מאת: שרון דובז'ינסקי מי מאיתנו לא זוכר את חוויית לימוד הרכיבה על אופניים בתור ילד. גלגלי העזר, הנפילה, ההצלחה, החופש! נראה כי ישנה איזו תמימות בכלי הזה, שקיים למעלה...

תגובות

פורסם לפני 5 years

תגובות

טופ 20 - בלוגים

מתחברים לסלונה

הכתבות הנקראות ביותר

אסור לפספס

בחזרה למעלה