כאן גרים בכיף. או שלא! על הספר "והבית ימלא עשן"

בחורה עם מחשב נייד

התחלתי לקרוא את הספר "והבית ימלא עשן", של הסופר פביאן ברויטמן, בלי ציפיות מוקדמות. אפילו לא קראתי את התקציר בגב הכריכה. תוך כדי קריאה גיליתי עד כמה ברויטמן כתב אותנו ברמת המיקרו וברמת המקרו. סקירה על ספר נפלא שפשוט לא יכולתי להוריד מהיד. חבל שנגמר.

אני קוראת המון, עוד מהיותי ילדה, ובאורח פלא רשימת הספרים שלא מצאו חן בעיניי מועטה. מעברו השני של המתרס, גם רשימת הספרים שקראתי בשקיקה וסיימתי תוך זמן קצר די מועטה. "והבית ימלא עשן" של הסופר פביאן ברויטמן, שיצא לאור בהוצאת "גוונים", הוא אחד מהם. נתחיל ברשותכם בסקירה קצרה. עלילתו של הספר עוסקת בשלושה סיפורים עיקריים, החוברים להם יחדיו לסיפור אחד מרתק. הסיפור הראשון הוא סיפורם של מנואל, נעמי ושלושת ילדיהם, החיים תחת מעטה של עשן כבד המקיף את כדור הארץ כולו. על אף העשן הכבד, הייאוש והתסכול מן המצב שעליו נקלעו, מנסים מנואל ונעמי להעניק לילדיהם אוויר נקי בכל מחיר. הם מסורים ונאמנים למשפחתם, מלאים בדאגה וטוב לב, בעוד שהעולם סביבם אכזר, קר ומנוכר.

הסיפור השני בעלילה הוא סיפור ילדותו ונערותו של מרטין. מרטין הוא ילד יהודי ארגנטינאי שחבריו לכיתה מתעללים בו מילולית ופיסית, ופשוט הופכים אותו לשק החבטות שלהם. מרטין מוצא אהבה בזרועותיה של מריה חוסה, עוזרת הבית של הוריו. לדאבונו, הוא אינו יכול לממש את אהבתו מפני שמריה חוסה נוצרייה והוא יהודי. זהו סיפור על אהבה בוסרית ואסורה ללא גבולות. הסיפור השלישי הוא סיפורם של רבקה ואהרון, זוג חרדים מירושלים. הזוג נקלע למשבר בחיי הנישואים, לאחר שנולד ילדם הרביעי הלוקה בתסמונת דאון ורבקה אינה יכולה להרות עוד. רבקה מגלה בה צדדים אחרים ונחשפת לעולם שאותו לא ידעה בעבר. גם אנחנו נסחפים יחד אתה למחוזות של תשוקה, חיפוש עצמי והמון תהיות.

ברויטמן מיטיב לתאר בצורה מוחשית כל כך את הקיצוניות הקיימת בעולם ואת נזקיה. הוא מיטיב לתאר מה המחיר שאנו משלמים על הרס וחורבן, ומן הצד השני את מחיר התשוקה ואהבה. הוא מציב לנו מראה המשקפת לנו בחדות כואבת את תחלואות המין האנושי. אך באותה הנשימה מראה לנו כי ישנה דרך אחרת; דרך של נתינה, אהבה, מסירות, בנייה, ביטחון ושלום. בכתיבה קולחת כתב ברויטמן את כל אחד מאיתנו; את התשוקות שלנו, את המהווים ורגעי האהבה. כל זאת לצד הכעסים שלנו, הייאוש, התסכול, הפחד, הבדידות ועוד. עבורי "והבית ימלא עשן" הוא משל ושיעור חשוב שכדאי שכולנו נזכור. שיעור נוקב, אך אופטימי. מומלץ בחום.

bayit1