הבלוג של שיר

תשאלו את אמא של…

טיפים, המלצות, אטרקציות, מתכונים, פעילויות עם ילדים ועוד מניסיוני כאמא ל-2 בנות. עוד תוכלו למצוא בדף של תשאלו את אמא של בפייסבוק http://www.facebook.com/askmother

עדכונים:

פוסטים: 314

החל מאפריל 2012

רון ג’ונס הקים את תנועת “הגל השלישי” כחלק ממשחק סימולציה לתלמידיו להמחשת רעיון הנאציזם. הניסוי הוכיח את הכוח של לחץ חברתי ואת הרצון להיות מקובל. תיאטרון אורנה פורת העלה את השיעור הבלתי נשכח בהצגה “הנחשול”

31/03/2014

Hanahsholיוסי צבקר-צלם  (280)

אייל שכטר בתפקיד המורה רון ג’ונס שם קץ לניסוי, שהפך להיות אלים, צילום : יוסי צבקר

רון ג’ונס היה מורה להיסטוריה בסוף שנות ה-60 בבית הספר התיכון “קאברלי” בעיירה פאלו אלטו, שבקליפורניה, ארה”ב. הוא נהג להמחיש לתלמידים שלו רעיונות כמו קפיטליזם, סוציאליזם, קומוניזם ואפרטהייד דרך משחקי סימולציה. גם כשלימד על הנאציזם בחר במשחק הסימולציה, אבל לא תיכנן להמשיך עם המשחק יותר מיום אחד ולא חשב, שהמשחק יצבור תאוצה ויגרום לתלמידים לציית לכל הדרישות שלו בלי להניד עפעף ובוודאי, שלא יסלים לאלימות.

בשבוע שעבר ביקר ג’ונס בארץ. שגרירות ארה”ב, תיאטרון אורנה פורת והסתדרות המורים ערכו אירוע חגיגי לכבודו, שכלל את ההצגה “הנחשול”, שמבוססת על הניסוי ופאנל בהשתתפותו. בפאנל הוא סיפר על מטרת הניסוי : “רציתי לגרום לתלמידים שלי להבין דברים באמת, מן השורש, לפתוח להם את העיניים, להפוך אותם למעורבים”.

הנחשול

ג’ונס המציא את תנועת “הגל השלישי” והתחיל את משחק הסימולציה עם הבסיס של משמעת. “לימדתי אותם איך לשבת, איך לציית, איך להצדיע. הודעתי להם שמי שלא יציית וישאל שאלות או יביע ספקות, לא יעבור את הקורס. להפתעתי, הם הלכו עם זה. את מעט התלמידים שלא צייתו סילקתי לספרייה.”

Hanahsholיוסי צבקר-צלם  (49)

בהצגה – התלמידים יושבים זקופים ודרוכים ומקבלים הוראות מהמורה המנהיג איך הם צריכים להתנהג, צילום : יוסי צבקר

ההצגה מבוססת על הסיפור האמיתי ומראה לקהל שלב אחרי שלב איך בחרו התלמידים ללכת אחרי המנהיג, המורה שלהם. בהתחלה השובבים שבחבורה ממשיכים עם מעשי השובבות, מנסים להצחיק את החברים ולגרום להם להשתחרר, אבל כשהחברים לא נענים להם והמורה ממשיך בתקיפות לדרוש משמעת, הם מחליטים להצטרף לקבוצה. את המתנגדים למשמעת, המורה מעביר לכיתה אחרת ולא מאפשר להם להמשיך להיות חלק פעיל מהכיתה.

כל יום שעבר העצים יותר את הקבוצה והם הרגישו חלק ממשהו חשוב וגדול. הקבוצה איפשרה לכולם להיות שווים. אותו נער, שקודם סבל מהצקות ותמיד עמד בצד ולא השתתף בשום פעילות חברתית, הפך להיות שווה בין שווים, כיבדו אותו, הקשיבו לו והמורה-המנהיג ביקש ממנו לצייר את סמל התנועה “הגל”, שכולם ענדו בגאווה על החולצות האחידות, שהביא להם.

Hanahsholיוסי צבקר-צלם  (323)

חברי קבוצת הנחשול גיבשו זהות קבוצתית והשתמשו בסמלים, שאיבחנו אותם מאחרים : בגדים, סמל והצדעה. צילום : יוסי צבקר

האם היחיד בקבוצה חייב לקבל על עצמו את הנורמות החברתיות הנהוגות בקבוצה ?

התלמידה היחידה שהתנגדה לתנועה של ג’ונס בבית הספר מספרת :”הייתי כל כך בודדה. בערב הכנתי שלטים, שמדברים על התנגדות לטוטאליטריות ובעד חופש ביטוי, אבל “שומרי הראש” הורידו לי אותם ואיימו עלי. אפילו עם ההורים שלי לא יכולתי לדבר, כי אז המורה היה נחשב לאלוהים וההורים שלי ציפו ממני לעשות כל מה שהוא דורש.”

בהתחלה התלמידה, שלא רצתה להמרות את פי המורה, קיבלה על עצמה את התנהגות הקבוצה, אבל סימני השאלה לא הניחו לה והיא לא היתה מוכנה לוותר על שיקול הדעת שלה ולבטל את עצמה. ההתנהגות שלה גרמה לה להיות בודדה והיא לא יכלה להשתתף באירועים החברתיים. כשהיא החליטה להביא את הסיפור לידיעת ההנהלה וההורים שלה היא הותקפה. הקבוצה דיכאה את המתנגדים ופגעה בהם. כשהדבר נודע למורה הוא החליט לשים סוף לניסוי ולעצור את האלימות.

ג’ונס סיפר בפאנל, שגם לאשתו היה חלק בהפסקת הניסוי. היא שמה לב לשינוי שחל בהתנהגותו ואחרי שתחקרה אותו ושמעה על הניסוי ועל התנהגות התלמידים, דרשה ממנו להפסיק את הניסוי מיד.

promo_short

 עמידה בלחץ חברתי

ההצגה ממחישה שלא מדובר באירוע היסטורי, אלא בתופעה שיכולה לקרות כאן ועכשיו. הילדים מתמודדים יום-יום עם סיטואציות שונות של לחץ חברתי. לא פעם אני שואלת את עצמי מה הביא ילדים חכמים, שיש להם דעה ועמדה ברורות ללכת אחרי הקבוצה ולעשות מעשים, שהם לא מסכימים איתם, כמו חרם חברתי או אונס קבוצתי. האם הם מפחדים להיות שונים מהאחרים או שיצחקו עליהם או אולי הם רוצים לרצות את המנהיג או חבר אחר לקבוצה, שדעתו חשובה להם ?

הצגה חשובה ומאוד רלוונטית, שמעלה הרבה שאלות סביב הלחץ החברתי. מומלץ מאוד.

embedded by Embedded Video

ראיתי את ההצגה עם הגדולה שלי, בת 10.5, תלמידת כיתה ה. גם בכיתה שלה יש לא פעם מקרים של חרם באמצעות הוואטס-אפ או בהתנהגות בכיתה. הנושא הזה מאוד רגיש ומאוד חשוב ואני מקפידה לנהל איתה שיחות בנושא. חשוב לי שתשתף אותי בנעשה בכיתה, בצופים. חשוב שהיא תדע, שהיא לא צריכה להתמודד עם התנהגויות שונות לבד ואם משהו נראה לה חריג ולא מקובל, חשוב להתריע עליו. אני מאמינה ששיחות עם הבנות שלי ילמדו אותן מהי התנהגות חברית, מהי התנהגות מקובלת ואיך צריך לכבד את עצמן ואת הסביבה. אמנם חשוב ורצוי להשתייך לחברה, אבל לא בכל מחיר וצריך להפעיל שיקול דעת ולא לבטל את עצמך ולהתבטל בפני אחרים.

ההצגה היתה “תירוץ” לדבר שוב על הנושא, לשאול שאלות ולחדד מצבים בעייתיים.

בעקבות הניסוי נכתב ספר בשם ‘הגל‘ וגם נעשו על פיו סרט טלוויזיה אמריקאי וסרט גרמני.

embedded by Embedded Video

איפה, מתי, כמה ?

שבת, 3.5.14 בשעה 11 , מוזיאון תל אביב לאומנות, אולם אסיא

כרטיסים בטלפון 03-5111444 שלוחה 9 או דרך האתר

מחיר : 75 ש”ח

מתאים לגילאי 11-17

עוד מהבלוג של שיר

תצוגה מקדימה

שְבוּמוּלֶדֶת עם עוגת גלידה מטריפה בקלי קלות

איזה כיף להיות ילדים אצלנו במשפחה. כל יום הולדת חוגגים בכמה אירועים : כשהיו קטנות, בגן והיום - בביה"ס, לחברים ולמשפחה. אצלנו יום ההולדת הפך לשְבוּמוּלֶדֶת. השנה יום ההולדת של הקטנה יצא ביום חמישי, אז החלטתי על הפנינג סוף...

תגובות

פורסם לפני 7 years
תצוגה מקדימה

אלומיניום 2.0

. יצאנו לבילוי משפחתי במוזיאון תל אביב, לבכורה של המופע החדש - אלומיניום 2.0. מופע מהפנט, מרשים ומיוחד, שלא רואים כל יום ומשלב מחול, תיאטרון, מוסיקה והומור. המופע כולו בנוי...

תצוגה מקדימה

רמלה שלא הכרנו - 10 המקומות הכי שווים בסיור ברמלה לכל המשפחה

במרחק של 25 דקות נסיעה מתל אביב ו-45 דקות נסיעה מירושלים נמצאת העיר רמלה, שנבנתה במאה ה-8 בידי מוסלמים. אנחנו תמיד מחפשים מקומות מעניינים, מיוחדים ומרתקים לבקר בהם עם הילדים. מעולם לא חשבתי על רמלה כמקום שעונה על ההגדרה, עד...

תגובות

טופ 20 - בלוגים

מתחברים לסלונה

הכתבות הנקראות ביותר

אסור לפספס

בחזרה למעלה