הבלוג של שיר

תשאלו את אמא של…

טיפים, המלצות, אטרקציות, מתכונים, פעילויות עם ילדים ועוד מניסיוני כאמא ל-2 בנות. עוד תוכלו למצוא בדף של תשאלו את אמא של בפייסבוק http://www.facebook.com/askmother

החל מאפריל 2012

המלצה חמה ליום של כיף עם תערוכת “משחקי אור וצל”, סדנת “בית ספר למפלצות”, תערוכת “קאפצ’ה” ושלל הדגמות

08/08/2013

אפשר לנהל דיון שלם על הדרך הנכונה ללמד ולהעביר ידע ומידע. אני חושבת שהדרך הטובה ביותר להגיע לכל אחד היא באמצעות התנסות, משחק והדגמה. אני גם חושבת, שלא קמים בוקר אחד בגיל העֶשְרֵה והופכים לסקרנים ולמתעניינים בתחום כזה או אחר, אלה זה תהליך, שמתחיל בגיל צעיר. ככל שאנחנו ההורים נחשוף את הילדים שלנו ליותר תחומים, כך הסקרנות והידע שלהם יגדלו והם יוכלו להכיר עולמות חדשים ולהתעמק בתחומים שמדברים אליהם.

כבר סיפרתי, שאנחנו אוהבים לבקר במוזיאונים שונים בארץ ובעולם, ביניהם מוזיאוני מדע. עשינו לנו מנהג (ככה יצא), מידי שנה לבקר במוזיאון המדע בירושלים. מאז שהקטנה הצהירה שהיא מדענית ואפילו התחפשה לכזו לפני שנתיים, אנחנו מחפשים עוד יותר פעילויות שקשורות למדע, למרות שזה רק תירוץ, כי כולנו נהנים מהחוויה.

אם ישאלו אתכם מה האסוציאציה שלכם למילה מוזיאון, סביר להניח שתגידו : שקט, שומרים, אסור לגעת. מה שאני אוהבת במוזיאון למדע, שהוא בדיוק ההפך. מזמין לגעת, להתנסות, לבדוק, ללמוד בדרך של חוויה ולא משנה בני כמה אתם, תמיד תהנו. קטנים וגדולים.

גם השנה נסענו למוזיאון המדע בירושלים, לראות מה חדש.

תערוכת ‘משחקי אור וצל’ במוזיאון המדע בירושלים

לפני שהבנות הספיקו להשאב לאחת התערוכות, שהן כבר מכירות, נכנסנו לתערוכה החדשה, “משחקי אור וצל”.

התאהבתי בתערוכה מיד בכניסה אליה. התערוכה מעוצבת כביתו הפריזאי של פרופסור ארצ’יבלד צל, חוקר, חולם ואספן צלליות. לכל אורך הביקור בתערוכה הייתי בתחושה, שאני נמצאת בוילה פריזאית ולא בחלל רגיל של תערוכה. העיצוב אוטנטי, מיוחד ומזמין. רוצים לשמוע את ארצ’יבלד צֵל מדבר ? רק תרימו את השפופרת, שבכניסה לביתו ותקבלו ממנו הזמנה אישית לבקר בבית. משם עברנו דרך וילון, שהזמין אותנו למצוא את הצלליות שלנו.

הסיור מתחיל בסלון, שם הבנות פיזרו את שערן והסתובבו רבות, כדי לראות איך הצל שלהן רוקד אחריהן. משם הן עברו לבדוק איך דווקא כשהן מסתירות מקרנים שונים, מתגלות תמונות, שלא ראינו קודם. שיחקנו שם הרבה עם האור והצל וניסינו פוזות שונות. גילינו תמונות שונות כשחלפנו במהירות על-פני המסכים או כשהתמהמנו על כל מוצג.

מהסלון עברנו דרך ההול, שהתמלא בצלליות שלנו והגענו למטבח. המטבח הוא ממש ממלכה קסומה. שיחקנו עם כלי מטבח צבעוניים, מול מקורות אור שונים ויצרנו צלליות צבעוניות על הקירות.

כשפתחנו את המגירות גילינו את “מנורת הכוכבים” שנוצרה ממסננת גדולה וגם יצרנו תיאטרון בובות ממשחק של כלי מטבח מול אורות הפנסים.

כשסיימנו לשחק במטבח עברנו אל חדר הפלאות. החדר מאוד מיוחד ונראה כאילו הוא לקוח מאיזו סצינה בסרט. בחדר ניתן לראות מאות רבות של חפצים, שארצ’יבלד אסף בימי חייו והם מוצגים בדרך של משחק של אור וצל. המוצג הכי מיוחד בחדר, לדעתי, הוא יצירה שנבנתה מ-1500 חוטים בגבהים שונים, שזזים באמצעות נול. התזוזה של החוטים יוצרת בכל פעם תמונה אחרת על גבי מסך, שהוא חלק מהיצירה.

משם הגענו אל המעבדה. זה המקום שבו כל אחד מאיתנו שיחק אחרת עם הצלליות. במרכז החדר יש שולחנות, שמחולקים לעמדות של מספר משחקים אינטראקטיביים. בכל משחק יש אתגר של אור וצל, שצריך לפתור בעזרת האביזרים המונחים על גבי כל שולחן.

במעבדה אפשר למצוא גם את “מלכודת הצללים”, שלכדה את הצל שלנו למשך מספר שניות.

ה-אטרקציה במעבדה היא הצֵל-מניה. הבנות צילמו את עצמן שוב ושוב. בכל פעם צילמו צללית אחרת שלהן וכל צילום יצא יותר מיוחד. בסוף כל צילום, מקבלים את התמונה למזכרת, אז יש לנו כמה מזכרות מיוחדות במינן. למשל

לא פסחנו גם על חדר האמבטיה, החממה והחצר.

תערוכת קאפצ’ה CAPTCHA

גם זו תערוכה חדשה במוזיאון. התערוכה בנויה מחלל צבעוני, שמכיל עמדות של משחק ומוצגים אינטראקטיביים. התערוכה מחולקת ל-6 אזורים : מהו מחשב, אלגוריתמים, המחשב אינו כל-יכול, המחשב החושב, הצפנה וכיצד מדעי המחשב משנים את חיינו. גם אם אתם לא נמנים על אנשי המחשבים, תמצאו עניין רב בתערוכה ולא תזדקקו לידע מוקדם, כדי להתנסות במוצגים.

המשחקים מאתגרים ומתאימים לילדים ולמבוגרים כאחד. למשל, למדנו יחד על שיטות הצפנה שונות. כל אחד מאיתנו מצא את האזור, שעניין אותו יותר ובחלק מהמוצגים מצאנו את עצמנו יחד, מנסים לפתור את המשימה.

סדנת “בית ספר למפלצות”

בין התערוכות עשינו אתנחתא בסדנת ‘בית ספר למפלצות’, שנמצא במתחם שמעוצב בהשראת סרט האנימציה. הבנות בנו דגמים תלת מימדיים של מייק וסאלי ואז עשינו סשיין צילומים על רקע קיר צילום, שלקוח מסצנה בסרט.

אחרי הצילומים לקחנו את הדגמים למתחם התנסות מוחשך, שבו כל אחת בדקה את הצל של הדמויות, על רקעים שונים מהסרט, עם תנאי תאורה שונים.

מופע ‘מפלצת בי-ם’

עוד הפסקה עשינו בצפייה במופע “מפלצת בי-ם”, שגם משלבת את משחקי האור והצל בדימיונו של ילד קטן, שחולם על פסלים ידועים בירושלים, כמו ‘הגולם’, הג’ירפה’, ‘הכבשה’ ו’ג’רי הדרקון’. המופע מתאים לילדים קטנים והוא בתשלום נוסף של 20 ₪. ימי א’-ה’  ושבת בשעה 13:00, ימי ו’ בשעה 12:00. בימים א’-ה’ 2 הצגות ביום: 12:00 ו – 13:30

מה עוד במוזיאון ?

בכניסה ישנו אזור שמתאים לגיל הרך (גם בני שנתיים יהנו שם מאוד), סדנת פנס בחושך והדגמה מדעית של הצל שלי ואני. לא ויתרנו על ההדגמה ולמדנו על מקורות של אור וצל. הדבר היחיד שהפריע להדגמה היה הרעש הרב, שהתנקז לאזור (בסמוך לתערוכת מדע זה כל הסיפור).

תמיד אפשר להנות בתערוכות של לגעת במים, סיבוב בלונה פארק, לאור החשמל, חדשנות בע”מ, אשליות-מבלבלים את המוח והבנות לא ויתרו על התערוכה מדע זה כל הסיפור.

המלצה שלי – אם אתם רוצים להנות מכל השפע, תגיעו בפתיחת המוזיאון, לפני העומסים ותוכלו להנות מיום שלם, מלא חוויות. גם אחרי שעות רבות במוזיאון, לקראת סגירה, מצאנו את עצמנו מבטיחים לבנות, שלא רצו לחזור הביתה, שנחזור שוב לבקר. הכלל אצלנו בבית אומר, שהבטחות – מקיימים.

איפה, מתי, כמה ?

מוזיאון המדע בירושלים, שדרת המוזיאונים גבעת רם ירושלים, טל: 02-6544888

ימים ושעות פתיחת המוזיאון : ב’-ה’ 10:00 – 18:00, שישי  10:00 – 14:00, שבת 10:00 –16:00

בתאריכים 5-26/8/13 המוזיאון פתוח בימים ב-ה בשעות 10:00-20:00

מחירים : ילדים עד גיל 5 חינם, ילד/מבוגר – 45 ₪, כרטיס משפחתי (הורים וילדיהם עד גיל 18) – 160 ₪, כרטיס “ירושלמי” ילד/מבוגר – 36 ₪, הנחות נוספות לאזרחים ותיקים, חיילים, נכים, סטודנטים, שוטרים

בתאריכים 5-26/8/13 בימים ב’-ה’ החל מהשעה 17:00 כרטיס  ב50% הנחה!

ניתן לרכוש את הכרטיסים אונליין ולחסוך עמידה בתור בכניסה למוזיאון. לרכישה לחצו כאן

פוסטים נוספים עם אטרקציות לילדים ולכל המשפחה

מרכזי מבקרים במחיר לכל כיס

להשתולל עם צבע – חוויה מיוחדת וסוחפת – הופכים בן רגע לאומנים ויוצרים עבודה אומנותית משותפת בהנחיית אמן הציור הקהילתי, מקס לוי פרידר

מוזיאון ישראל – תערוכת “תעתועים”, פסטיבלים, סדנאות ועפיפוניאדה

מוזיאון הילדים בחולון – חייזרים וחיות אחרות

מפסלים אגדות בחול

מבלים בשלישי ובשבת בנמל יפו

הטירה הקסומה במוזיאון אילנה גור

המדריך הכי קוּלִי

עוד מהבלוג של שיר

שְבוּמוּלֶדֶת עם עוגת גלידה מטריפה בקלי קלות

איזה כיף להיות ילדים אצלנו במשפחה. כל יום הולדת חוגגים בכמה אירועים : כשהיו קטנות, בגן והיום - בביה"ס, לחברים ולמשפחה. אצלנו יום ההולדת הפך לשְבוּמוּלֶדֶת. השנה יום ההולדת של הקטנה יצא ביום חמישי, אז החלטתי על הפנינג סוף...

אלומיניום 2.0

. יצאנו לבילוי משפחתי במוזיאון תל אביב, לבכורה של המופע החדש - אלומיניום 2.0. מופע מהפנט, מרשים ומיוחד, שלא רואים כל יום ומשלב מחול, תיאטרון, מוסיקה והומור. המופע כולו בנוי...

רמלה שלא הכרנו - 10 המקומות הכי שווים בסיור ברמלה לכל המשפחה

במרחק של 25 דקות נסיעה מתל אביב ו-45 דקות נסיעה מירושלים נמצאת העיר רמלה, שנבנתה במאה ה-8 בידי מוסלמים. אנחנו תמיד מחפשים מקומות מעניינים, מיוחדים ומרתקים לבקר בהם עם הילדים. מעולם לא חשבתי על רמלה כמקום שעונה על ההגדרה, עד...