סבא שלי רמטכ"ל

המלצה על הצגת יחיד עם סיפור אישי על מסע התבגרות באמצעות קשר מיוחד בין סבא לנכד, התמודדות עם אלצהיימר ועם אובדן

הסיפור האישי, הקשר המיוחד של הכותב והשחקן ניר שטראוס עם סבא שלו והגעגוע אליו עומדים במרכז ההצגה ״סבא שלי רמטכ״ל״.

שטראוס עומד לבד על הבמה ולוקח אותנו למסע בזמן הכולל זכרונות וחוויות משפחתיות, כשבמרכזן נמצא סבא שלו. הסבא הנערץ שעסק כל חייו בראיית חשבון ואפילו היה לו תפקיד חשוב בלשכת רואי החשבון חלה באלצהיימר. זה לא קרה בבת אחת, אבל היו סימנים מוקדמים. שטראוס מתרפק על הסיפורים, המפגשים השבועיים, המקומות המיוחדים שלהם כמו גלידה מונטנה והלימוד העקיף שלו לנושא המיסוי שכל-כך לא מדבר אליו. לכל אורך ההצגה רואים איך הוא נהנה לגולל את הסיפור שלב אחרי שלב ולאפשר לסבא שלו להיות נוכח על הבמה, גם אם הוא לא באמת שם.

הסיפור העצוב מתערבל עם זכרונות מתוקים ומצחיקים ושטראוס מצליח לתבל את הסיפור בלא מעט הומור ואפילו לשזור פנימה את נושא המיסוי, שהפך בעל כורחו להיות חלק בלתי נפרד מחייו.

promo_long

שטראוס משחק את ערן, הנכד שהזמין את סבא שלו לכיתה ללמד את השיעור האחרון. הוא רצה שסבא שלו ידבר עוד פעם אחת על ראיית חשבון, אבל יש לו בעיה. סבא שלו מתעכב. כבר תקופה ארוכה שהזיכרון שלו לא משהו. פעם הוא זוכר ופעם לא. לאחרונה הוא אפילו מאמין שהוא הרמטכ"ל.

הקשר של ערן עם סבא שלו התחיל רק אחרי שאבא של ערן נפטר. כל זה קרה בגיל ההתבגרות, שרצוף גם כך בקשיים. האובדן המשותף לערן ולסבא שלו יצר ביניהם קשר מיוחד, עד כדי כך שהסבא הפך לדמות מפתח בחייו של ערן. במהלך המפגשים הוא שם לב שסבא שלו שוכח או לא זוכר מספיק טוב פרטים או מפגשים שקבעו. בהתחלה הסבא התכחש לשכחה, עד שנאלץ להודות בה. ערן הבין שסבא שלו זקוק לטיפול צמוד והוא החליט להיות שם בשבילו. היה לו חשוב לשמח את סבא שלו עד הרגע האחרון ולכן הוא שיתף איתו פעולה בפרטים ובסיפורים, שלא בהכרח קרו.

.

Saba_sheli_ramatkal-Zwecker__(19)
צילום: יוסי צבקר

.
שטראוס החליט לספר את הסיפור כדי לקרב בין בני נוער ובין הסבא והסבתא שלהם ובזכות הדרך המיוחדת בה סיפר את הסיפור זכה בפרס שחקן השנה בפסטיבל חיפה לילדים ולנוער 2016.
הצצה להצגה (עורך אריאל כהן)
[vimeo 175462710 nolink]

איפה, מתי, כמה?

סבא שלי רמטכ"ל, במסגרת ימי תרבות 2016 של מפעל הפיס, ההצגה הבאה תתקיים ביום ראשון ה-18.9.16 בספריית בית טלי, החרצית 1 פרדסייה בשעה 20:00
מחיר כרטיס: 20 ש"ח
טלפון לרכישת כרטיסים: 09-8946403