הבלוג של ענת שפירא-לביא

די לחינוך

כותבת תוכן, סופרת, עורכת, מרצה ומנחת סדנאות. ד"ר לספרות עברית. אמא ל-5. מחברת הספרים: חז"ל עכשיו, אמא מניקה ו-מדרש עשרת הדיברות. כותבת כאן בעיקר על חינוך, הורות וספרים. יש לי גם בלוג על כתיבה (מילים שענת: anatshapiralavi.com) ובלוג... +עוד

כותבת תוכן, סופרת, עורכת, מרצה ומנחת סדנאות. ד"ר לספרות עברית. אמא ל-5. מחברת הספרים: חז"ל עכשיו, אמא מניקה ו-מדרש עשרת הדיברות. כותבת כאן בעיקר על חינוך, הורות וספרים. יש לי גם בלוג על כתיבה (מילים שענת: anatshapiralavi.com) ובלוג על ריצה (אמא רצה: momisrunning.com) מוזמנים לעקוב אחרי גם בפינטרסט, ביוטיוב ובפייסבוק: Anat Shapira Lavi ובאינסטגרם anatshapira42

עדכונים:

פוסטים: 321

החל מספטמבר 2011

למה צעירים מדווחים יותר ויותר על מצוקה נפשית? ואיך זה קשור לבית-ספריות שכובשת כל חלקה טובה

08/12/2017

במאמר שפורסם לראשונה ב-2010 הצביע הפסיכולוג פיטר גריי על שתי מגמות שלדעתו משפיעות על עלייה במצוקות נפשיות בקרב צעירים: 1. ירידה בתחושה של צעירים שיש להם שליטה בגורלם. 2. מטריאליזם: מעבר החברה לתפקוד בהתאם למטרות חיצוניות במקום פנימיות: מטרות שקשורות לדברים חומריים ולהערכה של אנשים אחרים (הכנסה גבוהה, מעמד, מראה חיצוני) במקום פיתוח תפיסת חיים ותחושת משמעות אישית. במובן מסוים שתי המגמות הללו קשורות זו לזו: אני יכולה לפתח תחושת משמעות אישית (מטרה פנימית) אך זה לא מבטיח לי שאהיה עשירה (מטרה חיצונית). באופן כזה מודגש חוסר השליטה שלי בגורלי.

גריי טוען ששתי המגמות הללו מושפעות מהירידה בהזדמנויות למשחק חופשי מגיל צעיר לטובת פעילויות “בית-ספריות” (Schooling) שכבשו לא רק את ביה”ס עצמו אלא גם את מרחבי הפעילות של ילדים מחוצה לו. במשחק חופשי ילדים לומדים לפתור בעיות בעצמם ללא הדרכה חיצונית של מבוגרים, לפתח תחומי עניין אישיים, לשלוט בחייהם ולהתמחות במה שמעניין אותם. למשחק חופשי יש מטרות פנימיות והוא נשלט על ידי השחקנים עצמם ולא על ידי מישהו חיצוני: הוא מלמד ילדים שיש להם שליטה על חייהם ומחזק את תחושת המסוגלות.

מניעת המשחק החופשי בגיל צעיר פוגעת לא רק באושר ובהנאה בטווח המיידי אלא גם בתחושת המסוגלות לטווח הארוך

בחמישים השנים האחרונות, טוען גריי, במקביל לירידה בזמן המוקדש למשחק חופשי הייתה עלייה בפעילויות “בית-ספריות” בהדרכת מבוגרים בסדר יומם של ילדים: אם פעם רובם היו משחקים באופן חופשי ועצמאי בכפר או בשכונה לאחר שעות הלימודים, הרי שהיום הם מבלים את זמנם בחוגים שמודרכים על ידי מבוגרים (למשל: במקום לשחק כדורגל בשכונה הולכים לחוג כדורגל שבו מאמן מבוגר שולט במשחק). בנוסף הייתה עלייה גדולה בחשיבות שהחברה מקנה לציונים ולמבחנים, ועלייה בזמן שבו ילדים מפוקחים על ידי מבוגרים ולא מקבלים שליטה על עצמם ועל זמנם.

בבתיה”ס ילדים לומדים שהשליטה היא בידי המורה – גם אם הילד בחוויה האישית שלו מרגיש שהשקיע ולמד היטב, ייתכן שבסופו של דבר הוא יקבל ציון נמוך למרות הכול. ילדים רבים מרגישים שהציון שקיבלו שרירותי ואין קשר בינו לבין מידת ההשקעה שלהם בלמידה.

דבר נוסף שנכפה על הילדים תחת סד ה”בית-ספריות” הוא העדר בחירה: הם לא יכולים לבחור עם מי להימצא במשך היום. בפעילות של משחק חופשי, אם מציקים לך את יכולה לחפש קבוצת ילדים אחרת לשחק איתה. במסגרת בית-ספרית (או בחוג מודרך על ידי מבוגר) זה לא מתאפשר.

במחקר שנעשה על יותר מ-800 ילדים מכיתות ו-יב, נמדד מצב השמחה שלהם במשך השבוע בזמנים שונים. הילדים התבקשו לעצור בנקודות זמן קבועות במהלך היום ולענות על מספר שאלות בנוגע להרגשה שלהם באותו זמן. רמת השמחה הנמוכה ביותר נמדדה בשעות ביה”ס, הגבוהה ביותר בזמן משחק חופשי ושיחה עם חברים, ושהות עם ההורים נמצאה איפשהו באמצע. נמדדה עלייה בשמחה בסוף השבוע וירידה ברורה במוצאי שבת.

המסקנה עגומה: כחברה אנחנו מכריחים ילדים לבלות את מרבית זמנם במקום שבו הם מרגישים הכי לא-מאושרים; במקום שבו הם הכי פחות שמחים… גריי טוען שיש אפשרות אחרת: הניסיון שנצבר בבתי הספר החופשיים והדמוקרטיים ובחינוך הביתי מוכיח לדעתו שילדים בוחרים ללמוד בשמחה מרצונם החופשי כשנותנים להם לקחת אחריות ושליטה מלאה על הלמידה שלהם. לא במקרה, בבתי הספר הללו (ובוודאי בחינוך הביתי) מאפשרים לילדים להקדיש זמן לא רק ללמידה פורמלית אלא גם למשחק חופשי על פי בחירתם.

המאמר המלא של פיטר גריי כפי שפורסם לאחרונה מחדש באתר Medium

עוד על חשיבות המשחק בלמידה: החופש ללמוד והחופש לשחק

עקבו אחריי גם בפייסבוק 

בדקו מה אני מפרסמת גם באתר החדש: אמי”ת גוגיה – הבית לחדשנות בחינוך

kidsplay

Photo by Robert Collins on Unsplash

עוד מהבלוג של ענת שפירא-לביא

תצוגה מקדימה

מימון המונים למתחילים

אם יש לכם חלום, אבל אין לכם אמצעים כספיים כדי להוציא אותו לפועל - אולי עבר לכם בראש הרעיון לנסות ולממן את הפרויקט בעזרת אתרים של מימון המונים כגון...

תצוגה מקדימה

אופטימיות היא שם המשחק: ביקור בכנס ערי חינוך

קן רובינסון, סוגטה מיטרה ויעקב הכט נפגשו אתמול בתל-אביב. וזאת לא התחלה של בדיחה. בשביל מי שמתעניין בחדשנות חינוכית המשפט הזה שווה למשהו כמו: אתמול הייתי באיחוד של הביטלס. זה גם מסביר את העובדה שהפוסט הזה יהיה ארוך מהרגיל....

תצוגה מקדימה

אושר - לא מה שחשבתן

יש משהו קצת מעצבן בקשר לספרים מז'אנר העזרה העצמית. מצד אחד, ברור שכל מי שכותב ספר כזה כבר הצליח במידה כזו או אחרת לעזור לעצמו - אחרת לא היה כותב על זה ספר. מצד שני, כל מי שקורא ספר כזה עושה את זה מפני שהוא ממש ממש מחפש עזרה....

תגובות

טופ 20 - בלוגים

מתחברים לסלונה

הכתבות הנקראות ביותר

אסור לפספס

בחזרה למעלה