הבלוג של ענת שפירא-לביא

די לחינוך

סופרת, עורכת, מרצה ומנחת סדנאות. ד"ר לספרות עברית. אמא ל-5. מחברת הספרים: חז"ל עכשיו, אמא מניקה ו-מדרש עשרת הדיברות. כותבת כאן בעיקר על חינוך, הורות וספרים. יש לי גם בלוג על כתיבה (מילים שענת: anatshapiralavi.com) ובלוג על ריצה (אמא... +עוד

סופרת, עורכת, מרצה ומנחת סדנאות. ד"ר לספרות עברית. אמא ל-5. מחברת הספרים: חז"ל עכשיו, אמא מניקה ו-מדרש עשרת הדיברות. כותבת כאן בעיקר על חינוך, הורות וספרים. יש לי גם בלוג על כתיבה (מילים שענת: anatshapiralavi.com) ובלוג על ריצה (אמא רצה: momisrunning.com) מוזמנים לעקוב אחרי גם בפינטרסט, ביוטיוב ובפייסבוק: Anat Shapira Lavi ובאינסטגרם anatshapira42

עדכונים:

פוסטים: 302

עוקבים: 131

החל מספטמבר 2011

מה נשתנה מאז ההרצאה המיתולוגית שנשא רובינסון ב-TED לפני כ-10 שנים? מה הוא חושב על הסיכויים למהפכה בחינוך? ואיך קרה שזכיתי לשוחח אתו?

02/02/2017

תקציר האירועים הקודמים: נסעתי ללונדון לגלות אפשרויות חדשות, עם משלחת של ישראלים שעוסקים בחינוך. ביקרתי בתיכון יפהפה, בבית ספר חופשי, ובמרכז קהילתי שהוא גם בית ספר, והתפעלתי ממאות הדוכנים המשלבים טכנולוגיה בחינוך בכנס Bett 2017.

bettkenlecture1

ההרצאה המרכזית בכנס הייתה של סר קן רובינסון, איש החינוך היחיד אולי שזוכה למעמד של סלב-על, בעיקר מאז ההרצאה שנתן ב-TED לפני כעשר שנים, שצפו בה מיליונים ברחבי העולם. בזכות ההיכרות האישית בינו לבין מייסד החינוך הדמוקרטי בישראל, יעקב הכט, זכתה המשלחת הישראלית בהזדמנות יוצאת דופן להצטלם עם רובינסון כשהגיע למתחם הכנס. bettken1 זה אולי נשמע לכם פשוט, אבל קחו בחשבון שכ-37 אלף איש הגיעו לכנס הזה, ורובם ככולם רצו לגעת או לפחות להתקרב לאגדה המהלכת הזו. מה שאומר שכל תזוזה שלו במתחם מלווה באבטחה אינטנסיבית ברמה שלא הייתה מביישת את מחלקת אבטחת אישים במוסד… bettkengroupphotoop עד לרגע האחרון, לא היה ברור אם הזדמנות הצילום תצא לפועל או לא, והאם רובינסון יסכים גם לחתום לנו על הספרים שלו. בפייסבוק שלי תוכלו לראות סרטון שמראה אותו מגיע לצילום. בעוד כולם מתרגשים מסביב, קט רובינסון – בתו של קן והמנהלת האישית שלו – הבטיחה לנו שהוא יחתום על הספרים לאחר ההרצאה. bettket כשעה לפני המועד, מתחם הארנה – אזור ההרצאות המרכזי בכנס – כבר גדוש אנשים. המארגנים מנסים ביעילות ובאדיבות בריטית מרשימה להכניס כמה שיותר אנשים למתחם. כשרובינסון נכנס, הקהל מריע ורבים עומדים על רגליהם. רובינסון נהנה מכל רגע וניכר עליו שהוא אוהב לדבר כך אל קהל גדול. בתוך הדברים הרציניים והחשובים שעליהם הוא מדבר, הוא משלב כל הזמן הומור ופניות ישירות אל הקהל.

בהרצאה חזר רובינסון על רעיונות שכבר הביע בעבר, בדבר היצירתיות, הסקרנות והכמיהה הטבעית ללמידה שנמצאות מלכתחילה אצל כל ילד וילדה. החידוש בהרצאתו הפעם היה בעיקר בכך שהביע את עמדתו הנחרצת נגד תרבות הציונים והמבחנים ההשוואתיים שכבר הפכו לאובססיה, וגם בהדגשה שלו כי החינוך ישתנה אך ורק בזכות עוד ועוד מעשים קטנים של בודדים ושל קבוצות בשטח, ולא בזכות החלטה מגבוה של הנהגה או ממשלה כזו או אחרת.

הוא נתן כדוגמה את התהליך הארוך שהסתיים באישור נישואין לזוגות חד-מיניים באמריקה, והסביר שהמהלך הצליח לא בזכות פוליטיקאים, אלא בזכות מאות ואלפי זוגות שעשו מעשה ונישאו זה לזה, ובזכות הציבור הרחב שתמך בזכותם לעשות זאת. הפוליטיקאים רק נתנו תוקף חוקי למעשים שעלו מהשטח.

כך יקרה לדעתו גם בחינוך: כשעוד ועוד מורים, מנהלים, תלמידים והורים יקומו וינקטו צעדים מעשיים כדי לשנות את האופן שבו מלמדים ולומדים בבתי הספר שלהם, המדינה תאלץ להגיב ולאשר אותם בדיעבד. ההסכם שחתם משרד החינוך שלנו עם בתי הספר מהזרמים האנתרופוסופי והדמוקרטי, שפועלים בארץ כבר לפחות 30 שנה, מחזק את הטענה הזו של רובינסון.

bettkenlecture

להמחשת דבריו הראה רובינסון כמה סרטונים על בתי ספר יצירתיים מרחבי העולם, שסיפוריהם אף מופיעים בהרחבה בספרו האחרון, בתי ספר יצירתיים, שמוכיחים שאפשר לעשות שינוי גם בלי לחכות למהפכה רשמית: בית ספר בקנזס שלקח ילדים שנכשלו בלימודים ועשה אתם פרויקט שבו בנו מכונית מאפס והגיעו אתה במסע מתוקשר עד וושינגטון הבירה; בית ספר במסצ’וסטס שסבל מאלימות קשה עד שמנהל חדש החליט להפנות את כל תקציב האבטחה שלו לטובת לימודי מוזיקה, דרמה ואמנויות; ועוד סיפר על בית ספר יסודי באוקלהומה שיצר שיתוף פעולה עמוק ומשמעותי עם מוסד לדיור מוגן של גמלאים.

אם אתם נועלים נעליים קטנות מדי והן מכאיבות לכם, אומר רובינסון, אל תתאמצו לצחצח אותן. פשוט תחלצו את הנעליים! כלומר: השיטה יוצרת את הבעיה. אם נחליף את השיטה – הבעיה תיפתר.

הוא דיבר גם על החשיבות העצומה של יחסי מורים-תלמידים, על יתרונות הרב-גילאיות בחינוך, על התנגדותו לטרנד הטיפול התרופתי, על הצורך להחזיר לתכניות הלימודים גם תחומים לא-אקדמיים ולתת מקום לעולם הפנימי של הילד. אני מצרפת לכם פה את הנוסח המלא של ההרצאה, כפי שהועלה ליוטיוב בשני חלקים. תרגמתי את הדברים במלואם לעברית, ותוכלו למצוא את התרגום בקישור כאן.

embedded by Embedded Video

embedded by Embedded Video

אחרי ההרצאה עמדנו בתור ארוך כדי לקבל חתימה. למזלי, גם אחרי שאנשי האבטחה הודיעו שמעמד החתימות הסתיים, קט זכרה את ההבטחה שלה ומצאתי את עצמי עומדת בתור של “מיוחסים” עם הנרי רדהד מנהל סאמרהיל, ועם יעקב הכט מערי חינוך. bettken6 ניכר שרובינסון הוא מהאנשים האלה שממש מתעניינים בבני אדם ומקשיבים בסקרנות לכל אחד. כשהגיע תורי, סיפרתי לו על הבלוג ועל הספר שאני עומדת לפרסם בקרוב שיהיה מבוסס עליו (כן כן!!!), ומהשיחה הקצרה נראה לי שהוא מאוד בקי ומאוד מעריך את זרם החינוך הדמוקרטי. גם אם הוא לא תומך במודל חדש אחד שיחליף את השיטה הקיימת, אלא מדבר בזכות הצורך לשחרר את השליטה המרכזית, ולאפשר ליוזמות מקומיות מסוגים שונים לפרוח ולהצליח, ברור שהמודל של בתי הספר הדמוקרטיים הוא אחד מהפתרונות שהוא תומך בהם. אם יהיה לכולנו מזל, בתו קט תצליח לארגן את הלו”ז העמוס שלו כך שיוכל להגיע לכנס IDEC שיתקיים בסוף מרץ בחדרה. אני את החתימה שלי השגתי כבר בלונדון, ליתר ביטחון (לתרגום מלא של ההרצאה לעברית לחצו כאן):

: bettken5

bettkensign

עוד מהבלוג של ענת שפירא-לביא

תצוגה מקדימה

מימון המונים למתחילים

אם יש לכם חלום, אבל אין לכם אמצעים כספיים כדי להוציא אותו לפועל - אולי עבר לכם בראש הרעיון לנסות ולממן את הפרויקט בעזרת אתרים של מימון המונים כגון...

תצוגה מקדימה

אופטימיות היא שם המשחק: ביקור בכנס ערי חינוך

קן רובינסון, סוגטה מיטרה ויעקב הכט נפגשו אתמול בתל-אביב. וזאת לא התחלה של בדיחה. בשביל מי שמתעניין בחדשנות חינוכית המשפט הזה שווה למשהו כמו: אתמול הייתי באיחוד של הביטלס. זה גם מסביר את העובדה שהפוסט הזה יהיה ארוך מהרגיל....

תצוגה מקדימה

אושר - לא מה שחשבתן

יש משהו קצת מעצבן בקשר לספרים מז'אנר העזרה העצמית. מצד אחד, ברור שכל מי שכותב ספר כזה כבר הצליח במידה כזו או אחרת לעזור לעצמו - אחרת לא היה כותב על זה ספר. מצד שני, כל מי שקורא ספר כזה עושה את זה מפני שהוא ממש ממש מחפש עזרה....

תגובות

טופ 20 - בלוגים

מתחברים לסלונה

הכתבות הנקראות ביותר

אסור לפספס

בחזרה למעלה