הבלוג של ענת שפירא-לביא

די לחינוך

כותבת תוכן, סופרת, עורכת, מרצה ומנחת סדנאות. ד"ר לספרות עברית. אמא ל-5. מחברת הספרים: חז"ל עכשיו, אמא מניקה ו-מדרש עשרת הדיברות. כותבת כאן בעיקר על חינוך, הורות וספרים. יש לי גם בלוג על כתיבה (מילים שענת: anatshapiralavi.com) ובלוג... +עוד

כותבת תוכן, סופרת, עורכת, מרצה ומנחת סדנאות. ד"ר לספרות עברית. אמא ל-5. מחברת הספרים: חז"ל עכשיו, אמא מניקה ו-מדרש עשרת הדיברות. כותבת כאן בעיקר על חינוך, הורות וספרים. יש לי גם בלוג על כתיבה (מילים שענת: anatshapiralavi.com) ובלוג על ריצה (אמא רצה: momisrunning.com) מוזמנים לעקוב אחרי גם בפינטרסט, ביוטיוב ובפייסבוק: Anat Shapira Lavi ובאינסטגרם anatshapira42

עדכונים:

פוסטים: 318

החל מספטמבר 2011

כשדנים בחזרה בשאלה מתמקדים בדרך כלל בגברים. הדיון בתקנות הצניעות של הרב אבינר הוציא מהארון את הצד הנשי של התופעה: נערות ונשים צעירות שחזרו בשאלה

12/02/2013

רק לא מזמן, מעבר להרי החושך של הבחירות האחרונות, סערה הביצה לכמה רגעים מתקנות הצניעות שפרסם הרב אבינר לנשים ולילדות מגיל 3. גם ברשתות החברתיות געשו הרוחות, ובין השאר פורסם סטטוס של Shira Maimon, המעיד על יחס משפיל כלפי גופן ולבושן של בנות צעירות אותו חוותה לאורך כל שנותיה באולפנה לבנות, כדבר שבשגרה.

הסטטוס זכה ליותר ממאתיים שיתופים, ומעניין במיוחד לקרוא את התגובות הרבות אליו, רובן מבנות נוספות שמזדהות עם דבריה של שירה. חלק מהבנות האלה עזבו, בסופו של דבר, את העולם הדתי – בין השאר בגלל היחס הזה לגופן ולצורת הלבוש שלהן.

הסיפור של שירה החזיר אותי אחורה, לשנים שבהן הייתי מתרגלת באוניברסיטה. הקורס אותו לימדתי היה קריאה במדרשי האגדה של חז”ל – קורס חובה לתלמידי שנה א’ בחוג לספרות עברית. בדרך כלל יושבות בקורס כזה בעיקר חילוניות שלא יודעות כמעט כלום על חז”ל (זה לא בחומר לבגרות), ומיעוט של בנות שלמדו באולפנה או בממלכתי-דתי, ויש להן קצת יותר רקע. פה ושם יש גם בן אחד או שניים. השיעורים הראשונים מכוונים ליצירת בסיס ידע משותף לכל התלמידים, כדי שנוכל להתחיל לקרוא ביחד קטעים מהמדרש. אחד המדרשים הקדומים והמתאימים ביותר למטרה זו הוא בראשית רבה, המביא פירושים שונים לסיפורי ספר בראשית המקראי, שאותם בכל זאת מכירים מרבית התלמידים, ולו באופן שטחי.

באותה שנה בחרתי ללמד פרשה העוסקת בבריאת האישה ובסיפור גן עדן. במסגרת הדיון שלהם בפרשה, דנים החכמים בעובדה שחווה היא זו שפיתתה את אדם לאכול מפרי העץ האסור, ומכאן הם נמשכים לדיון בתכונותיהן של נשים. זהו אחד הקטעים המלבבים ביותר שם (עם הסברים שלי בסוגריים):

שאלו את רבי יהושע: מפני מה האיש יוצא פניו למטה ואישה יוצאת פניה למעלה?
(יש אומרים שהכוונה היא לכיוון אליו מביט כל אחד מהם במהלך קיום יחסי מין).
אמר להם: האיש מביט למקום ברייתו ואישה מבטת למקום ברייתה.
(הזכר נוצר מאדמה ולכן הוא מביט לשם. האישה נבראה מצלעו – ולכן היא מביטה לשם)
ומפני מה האישה צריכה להתבשם ואין האיש צריך להתבשם?
אמר להם: אדם נברא מאדמה והאדמה אינה מסרחת לעולם, וחוה נבראת מעצם.
משל אם תניח בשר שלושה ימים בלא מלח מיד הוא מסריח.

(האישה מסריחה מטבעה ולכן צריכה להתבשם)
ומפני מה האישה קולה הולך ולא האיש?
אמר להם: משל אם תמלא קדרה בשר, אין קולה הולך.
כיון שתתן לתוכה עצם, מיד קולה הולך.

(האישה קולנית ורעשנית מעצם טיבה)
מפני מה האיש נוח להתפתות ואין האישה נוחה להתפתות?
אמר להן: אדם נברא מאדמה, וכיון שאתה נותן עליה טיפה של מים, מיד היא נשרית.
וחווה נבראת מעצם ואפילו אתה שורה אותו כמה ימים במים אינו נשרה.

(הגבר מטבעו מועד להתפתות. מכאן שאין לבוא אליו בטענות אם התפתה – זה בגנים שלו)
ומפני מה האיש יוצא ראשו מגולה והאישה ראשה מכוסה?
אמר להן: לאחד שעבר עבירה והוא מתבייש מבני אדם, לפיכך יוצאת וראשה מכוסה.

(האישה מכסה את ראשה מתוך בושה -
הכוונה לתחושת האשמה שלה על חטא האכילה מעץ הדעת).
ומפני מה ניתן לה מצוות נידה?
ע”י ששפכה דמו של אדם הראשון, לפיכך ניתן לה מצוות נידה.
ומפני מה ניתן לה מצוות חלה?
על ידי שקלקלה את אדם הראשון, שהיה גמר חלתו של עולם, לפיכך ניתן לה מצוות חלה.
ומפני מה ניתן לה מצוות נר שבת?
אמר להן: על ידי שכיבתה נשמתו של אדם הראשון. לפיכך, ניתן לה מצוות נר שבת.

בדרך כלל זוכה הטקסט השוביניסטי הזה להדי צחוק. רבי יהושע חוטא כאן בכל האמירות הסטריאוטיפיות ביותר כלפי נשים. בימינו אמירות כאלה הן מאוד לא פוליטיקלי-קורקט, בעיקר עבור סטודנטיות חילוניות שחיות בחברה פתוחה וליברלית. רובן מופתעות מכך שהחכמים בכלל עוסקים בדיון שכזה. אבל הפעם ראיתי תלמידה אחת דרוכה וכעוסה מאוד. בדיון שהתפתח בכיתה היא הגיבה בבוטות וניכר שהדברים טלטלו אותה.

התלמידה הזו הייתה אחת המבריקות בכיתה. בחורה מיוחדת ורגישה, שמאוחר יותר זכיתי להכירה באופן קצת יותר אישי. עד היום אני שומרת אצלי שיר יפה שכתבה. ממנה שמעתי בפעם הראשונה את הדברים שעליהם מדברות היום שירה מימון וחברותיה, על העלבון שחשה ילדה בת 13 שזה עתה קיבלה מחזור ומבינה את כל ההלכות המתייחסות אל דם הנידה כאל טומאה, כהלכות המבזות אותה ואת גופה. את המבוכה מכך שכל הדברים הכי מרגשים ומפעימים של גיל ההתבגרות מוארים באור של חטא, סירחון, דחייה ובושה. את הקושי של נערה אינטליגנטית, יצירתית ודעתנית להמשיך לחיות בתוך עולם שמדבר על נשיותה בצורה כזו, ולו באירוניה ובבדיחות הדעת (אני נוטה לפרש את כל הקטע הנ”ל כמקבילה של חז”ל לבדיחות מילואימניקים של ימינו). היא סיפרה לי שעזבה את משפחתה וחזרה בשאלה בעיקר בגלל הנושא הזה, שלא הייתה מסוגלת להשלים איתו.

כשדנים בסוגיית החזרה בשאלה מתמקדים בדרך כלל בסיפוריהם של גברים: נערים שעזבו את הישיבה, הפסיקו לקיים מצוות וחצו את הקווים. הדיון בהלכות הצניעות של הרב אבינר הוציא מהארון את הצד הנשי של התופעה – את הנשים הצעירות החוזרות בשאלה. רבות מהן קצו באופן שבו ההלכה הגברית דנה בגופן. נשים אלה אמנם מחויבות רק בשלוש מצוות (נידה, חלה, נר שבת), אך מסתבר שאפילו אלה מוגדרות ע”י הדרשנים כתזכורת לחטאה של חווה. נכון, יש גם פירושים אחרים ודרשות אחרות, אך את האפלייה המובנית קשה להסתיר. איני יודעת איפה נמצאת היום אותה תלמידה, אבל עולם התורה ימשיך להפסיד בחורות כמוה אם ימשיך ללכת אחרי רבנים הזויים וחשוכים.

עוד מהבלוג של ענת שפירא-לביא

תצוגה מקדימה

מימון המונים למתחילים

אם יש לכם חלום, אבל אין לכם אמצעים כספיים כדי להוציא אותו לפועל - אולי עבר לכם בראש הרעיון לנסות ולממן את הפרויקט בעזרת אתרים של מימון המונים כגון...

תצוגה מקדימה

אופטימיות היא שם המשחק: ביקור בכנס ערי חינוך

קן רובינסון, סוגטה מיטרה ויעקב הכט נפגשו אתמול בתל-אביב. וזאת לא התחלה של בדיחה. בשביל מי שמתעניין בחדשנות חינוכית המשפט הזה שווה למשהו כמו: אתמול הייתי באיחוד של הביטלס. זה גם מסביר את העובדה שהפוסט הזה יהיה ארוך מהרגיל....

תצוגה מקדימה

אושר - לא מה שחשבתן

יש משהו קצת מעצבן בקשר לספרים מז'אנר העזרה העצמית. מצד אחד, ברור שכל מי שכותב ספר כזה כבר הצליח במידה כזו או אחרת לעזור לעצמו - אחרת לא היה כותב על זה ספר. מצד שני, כל מי שקורא ספר כזה עושה את זה מפני שהוא ממש ממש מחפש עזרה....

תגובות

טופ 20 - בלוגים

מתחברים לסלונה

הכתבות הנקראות ביותר

אסור לפספס

בחזרה למעלה