על "הנבחר" מאת ברניס רובנס

חמישים שנה לאחר ש "הנבחר" יצא לאור באנגליה וזכה בפרס בוקר הנחשב, תורגם הספר לעברית ויצא לאור בהוצאת פן וידיעות ספרים. וטוב שכך. מדובר על רומן נוגע ללב, יהודי מאד ואנושי מאד העוסק במשפחה יהודית טרגית, המתמודדת עם טירוף, רגשות אשם, אובדן וכאב.

989005

חמישים שנה לאחר ש "הנבחר" יצא לאור באנגליה וזכה בפרס בוקר הנחשב, תורגם הספר לעברית ויצא לאור בהוצאת פן וידיעות ספרים. וטוב שכך. מדובר על רומן נוגע ללב, יהודי מאד ואנושי מאד העוסק במשפחה יהודית טרגית, המתמודדת עם טירוף, רגשות אשם, אובדן וכאב.

נורמן צוויק בן ה-41 היה ילד מחונן. ילד פלא שבגיל צעיר מאד למד שפות רבות והביא נחת להוריו. הוא הופך להיות משפטן מבריק, עד אשר, בעקבות הלחץ המתמיד עליו, הוא מתמוטט, מתמכר לסמים ומשתגע. אביו, הרב צוויק נאלץ לתת את הסכמתו לאשפוזו הכפוי מתוך תקווה שבמוסד יצליחו לשקמו.

עוד במשפחה המורכבת- בלה, אחותו הרווקה של נורמן שעדיין גורבת את גרבי הילדה הלבנים והקצרים ועוזרת לאביה במכולת המשפחתית. אסתר, האחות הצעירה והיפה שהתפקרה ונישאה לגוי ורוחה של האם היהודייה הנוקשה הממשיכה לחיות דרך ילדיה.

הרומן עוקב אחר נורמן במוסד לחולי הנפש וההתמודדות שלו ותוך כדי אנו מתוודעים לסיפורה של משפחתו. לאביו שהגר לעולם החדש ונאלץ להתמודד עם קשיים לא מעטים על רקע זה. אב, טוב לב, שרוצה להציל את בנו ולעזור, אך חסר אונים ומתכחש למציאות. האחיות בלה ואסתר המתמודדות, כל אחת בדרכה, עם המציאות הבעייתית. ואם מתה שממשיכה להיות נוכחת וממשית בחיי משפחתה.

הזהות היהודית נוכחת מאד בספר, גם דרך עיצוב הדמויות וגם דרך הכתיבה שהזכירה לי כותבים יהודים אחרים. זו כתיבה שיש בה הבנה עמוקה, חמלה והומור יהודי- אידישאי. אבל, זה גם רומן אוניברסלי העוסק בקשיים משפחתיים, בהחלטות שגויות, באהבה ובאשמה.

אי אפשר שלא להתחבר לדמויות המיוסרות, לכאבן, לפגיעות שלהן. אנחנו מתקדמים איתן בדרך הטרגית שהן עושות אל סוף בלתי נמנע. תוך כדי המסע מתברר לקורא מהו הגורל שייעד האל ל"נבחר" וזה גורל אכזר ביותר.

ברניס רובנס נולדה בווילס ב-1923. אביה, אלי רובנס, הגיע לויילס בהיותו בן 16 מאירופה. ברניס גדלה בבית ששימש גם מקום מקלט ליהודים שברחו מהמלחמה. היא כתבה 24 רומנים שזכו בפרסים יוקרתיים רבים. כמה מספריה עובדו לקולנוע. היא גרה בלונדון, נולדו לה 2 בנות והיא נפטרה ב2004 בגיל 81.

לסיכום- רומן מריר-עצוב- מצחיק. מעמיק וחכם הכתוב מתוך אהבה לבני אדם וראיה חומלת. הוא נגע לליבי ואני שמחה שהתאפשר לי להכיר את כתיבתה של רובנס. מומלץ בחום.

"הנבחר" מאת ברניס רובנס. תרגום-רחל פן. פן הוצאה לאור- ספרי חמד- ידיעות אחרונות.256 עמודים. מחיר- 98 ₪.

Iaffa Gavish
כותבת על נושאים מגוונים. הצגות, ספרים, אוכל, מסעדות ולייף סטייל. תמצאו כאן את היומיומי, את שעות הפנאי ואת ההנאות הקטנות של החיים.