מה בפרשה? שאלות למחשבה…

פרשת תולדות – אפליה, הונאה אומץ ואמונה ובעיקר מה שבינהם?

בחורה עם מחשב נייד


אחרי שנחשפנו בפרשה הקודמת לטוב ליבה של רבקה. אנו עדים למניפולציה אותה היא מובילה. איך קרה הדבר שממשיכת דרכה של שרה אמנו, בוחרת לנקוט עמדה ולהפלות לטובה את בנה יעקב על פני עשיו? מדוע בחרה להערים על בעלה ולגרום לו לברך את יעקב ולמנוע ממנו את ברכות הבכורה מעשיו? האם חשבה שמעשיה לא ייתגלו? מפתיע קצת לאור העובדה שבפרשה הקודמת נחשפנו למעלותיה.
אם כך ברור שעשתה מעשה במחשבה תחילה ובכוונת הלב, ננסה להבין מדוע?
סיפור המאבק בין יעקב מתחיל בבטן אמם וממשיך לכל אורך הפרשה. באותם ימים הסביבה הקיימת מאמינה כולה בעבודה זרה ובאלילים. היחידים שממשיכים את שושלת האמונה באל אחד אותה הנחיל אברהם, הינם רבקה ויצחק. כעת התאומים, יעקב ועשיו, גדלים בסביבה המושכת הזו ותפקיד ההורים להנחיל להם את אותה אמונה הנוגדת את רוח התקופה והסביבה.
רבקה עדה לכך, שעשיו מתרחק מדרך אבותיו ודבק בסביבתו, היא מבינה שעשיו מצליח להערים על אביו שהוא מדקדק במצוות. והחשש שמא שושלת האמונה באל אחד תכחד גורמת לה לקבל החלטה ברגע האמת ולנקוט במעשה אמיץ ולא שגרתי.
מעשה הגורם ליצחק לברך את יעקב. במעשה זה מבין יצחק שניתן להערים עליו בקלות ולהוליכו שולל, מעשה לא שגרתי זה חושף ליצחק את חולשתו "ויחרד יעקב חרדה גדולה" הוא הבין באחת שעשיו הערים עליו ולבו כאב…שנים הלך שולל אחריו והאמין לו, וברגע אחד הבין שקל "לעבוד" עליו. שהצדק עם רבקה.
על כך נאמר "המטרה מקדשת את האמצעים", מעשה לא שגרתי, אמיץ ובעיקר שונה מהמהות הביאו לשינוי דרמטי בעלילה…
שאלות למחשבה:
מהו מעשה אמיץ ובלתי שגרתי עבורכם?
מה דרוש לכם כדי לגייס אומץ?
שבת שלום,
מלי אבן חן
מאמנת ומנחה – בדרך שלך
054-2070864

מלי אבן חן
אחרי שנים בפוליטיקה הישראלית יצאתי לעצמאות, כיום אני מלווה בני אדם במסע השינוי שלהם. מלווה מנהלים בתהליך קבלת החלטות ומלווה ארגונים וחברות, בשיפור מערכות יחסים, תקשורת בין אישית, ועבודת צוות מיטבית להשגת מטרות והצלחה. מהפוליטיקה הכללית לפוליטיקה הארגונית....