המערב הפרוע של התוכן

בכנס הבלוגרים נדון במציאות החדשה של התוכן, בה כוחו של הסיפור עובר מהמדיה הממוסדת לפלטפורמות מבוססות אלגוריתמים. אימי עירון, מייסדת ומנכ"ל סלונה, מספרת על אתגרי התקופה

18/07/2012
אימי עירון קבלו עדכונים מאימי
  • RSS
» בהשראת ההאפינגטון. עירון (צילום: יורם אשהיים)

לא קל להיות חלק מתעשיית המדיה בימים אלה. מו"לים ויוצרים כאחד, מיטלטלים בספינת המדיה בין גלי העבר המפואר והקורס לבין משברי העתיד ומערבולות האי-וודאות. בשנים האחרונות, אנחנו עדים לשינוי דרמטי: 'כוחו של הסיפור', הולך ועובר בהדרגה ובעקביות מהמו"לים והמדיה הממוסדת והאנושית, לפלטפורמות ענק טכנולוגיות, מבוססות אלגוריתמים:  גוגל, טוויטר ופייסבוק, אשר טורבינות התוכן שלהן מונעות על ידי מיליוני גולשים בכל דקה נתונה.

זהו 'מערב פרוע' של תוכן, בו מו"לים וותיקים כניו-יורק טיימס והגארדיאן, מוצאים עצמם במלחמה יומיומית ואבודה מראש, על תשומת לב הקוראים, מול זיליוני התכנים שמיוצרים בכמויות בטוויטר, בפייסבוק ובבלוגים, ומול מערכות ההפצה הוויראליות, המבוססות גולשים, שיורות מטחי מידע וטקסט בקצב אש.

יוזף שומפטר, התאורטיקן והכלכלן האוסטרי שהגה את המונח "החורבן היצירתי" הקפיטליסטי, טען כי "הקפטליזם יתמוטט דווקא בגלל הצלחתו". לטענתו, היזם הקפיטליסטי, מחולל הרס יצירתי בהחריבו בהתמדה את הדרכים המוכרות והמסורתיות בהן נעשו דברים. רעיונות, טכנולוגיות, מיומנויות וציוד קיימים, הופכים בהתמדה למיושנים בגלל היוזמה הקפיטליסטית. פעולה של החרבה ויצירה מתמדת זו של הקפיטליזם, סבר, היא הגורם המניע את הקדמה ואת השיפור ברמת החיים עבור הכלל".

כפי הנראה, אנחנו עומדים היום בלב 'החורבן היצירתי' של ענף המדיה ועיתונות.

העיתונות המודפסת מחשבת את קיצה לאחור, שניים מתוך שלושת ערוצי הטלוויזיה המסחרית נראים כעומדים על סף קריסה והמדיה הדיגיטלית, המבוססת מראש על שולי רווח צנועים יותר, נאבקת נגד השחיקה ההולכת וגדלה של כלי הפרסום הדיגיטלי.

לצד העיתונות הממוסדת הנאבקת על חייה, קמה מדיה אלטרנטיבית. זירה שוקקת ורעננה של בלוגרים וכותבים עצמאיים, שאינם מחוייבים לאיש מלבד עצמם, ויש להם יתרון אחד גדול – עיסוקם אינו פרנסתם.

חלקם עיתונאים מקצועיים שפותחים לעצמם עוד ערוץ של יחסים עם הקהל, חלקם אוטוריטות בתחומם וחלקם בלוגרים עצמאיים חובבי כתיבה. כוחם של כותבים אלה רק הולך ומתחזק. חלקם אף הופכים אוטוריטות בתחומם, תוך שהם מפיצים עצמאית את התכנים ברשתות החברתיות, יוצרים קשר בלתי אמצעי עם הקוראים ומבססים לעצמם אט אט קהל נאמן.

בעיה או הזדמנות?

במציאות הדיגיטלית החדשה, כל אחד יכול להיות "עורך" ולהקים לעצמו עיתון מותאם אישית של אוטוריטות, מבלי ליחס חשיבות לפלטפורמה בה הם כותבים. מו"לים, כותבים ויוצרים, חשים כי הם עומדים היום בנקודה קריטית באבולוציה של המדיה, שמעוררת בעיקר הרבה מאוד שאלות:

האם בעתיד ה'מותג הפרטי' של הכותב ילך ויעשה שווה יותר מזה של המו"ל או הפלטפרומה בה הוא יוצר? האם הרשת נותנת הזדמנות חדשה ליוצרי התוכן - לבנות את עצמם באופן עצמאי ישירות מול הקוראים בלי תלות בעיתון בו הם כותבים, או שמא היא מוחקת אותם?

האם יקומו מודלים שבהם הפצה ופופולריות יתגמלו גם  את הכותב ולא רק את המו"ל?

האם יש לזה בכלל היתכנות עסקית?

פורמטים של מדיה לעידן הניו מדיה

בעידן הסטארטאפים, איש לא מחכה למודל עסקי כדי לפתח מוצרים חדשים, ובכל יום קמים פורמטים חדשים מותאמים מערכתית וטכנולוגית לעידן הניו מדיה. מוצרי המדיה של הדור החדש, מבוססים ברובם על התפישה של  Curation vs Creation. אוצרוּת במקום יצירה. איסוף תכנים, מיון והגשה בממשקי קריאה נוחים. 'המדיום הוא המסר' של מרשל מקלוהן מקבל היום משמעות חדשה.

יש שלושה סוגים של פורמטים:

1. פורמטים משולבים: תוכן מערכתי ותוכן גולשים

אתר האפינגטון פוסט בארה"ב, וסלונה שקם בהשראתו בארץ, נבנו כשילוב בין תוכן מערכתי ערוך בקפידה, לבין פלטרופמות בלוגים חופשיות וחינמיות, שתכניהן משתלבים בתוכן המערכתי על בסיס יומי.

2. פורמטים מבוססי אגרגציה

פורמטים חדשים, מבוססי טכנולוגיה, שמבוססים על אגרגציה של תכנים ומעבירים את שרביט העריכה באופן מוחלט לידי הגולש, כמו למשל פייפר, פלוד, ופליפבורד.

3. פורמטים מבוססי טכנולוגיה

פורמטים אלה צמחו מתוך ההבנה שהדרך בה מספרים סיפור במדיה הדיגטלית, חדשה ושונה בתכלית, ומצריכה כלים וטכנולוגיות, מותאמים לעידן החדש של צריכת המדיה, כמו atavist.

מי יתן את הטון? מי יהיו האוטוריטית החדשות? כותבים עצמאיים בעלי השפעה? פלטרפורמות רבות עוצמה? טכנולוגיות וממשקים חדשניים? או בעלי הון שישלטו בכלי המדיה? איש אינו יודע. וחוף המבטחים, של כל העוסקים במדיה, עדיין אינו נראה באופק.

לא קל להיות חלק מתעשיית המדיה בימים אלה, אבל זוהי ללא ספק אחת התקופות המאתגרות והמרתקת ביותר שידענו.

>> לתכנית המלאה של כנס הבלוגרים, ב-30 ביולי




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה