19 טיפים לכתיבת בלוג

רגע לפני שהוא מתארח בכנס הבלוגרים, עיתונאי הרשת נועם שיזף (972mag) נותן לנו הצצה אל הדרך בה הוא שומר על הקוראים שלו בעניין

16/07/2012
גילי גרשוני קבלו עדכונים מגילי
  • RSS
» רשימה של 20 זה בנאלי, לכו על 19. שיזף (צילום: דימי רידר)

נועם שיזף, עיתונאי (פעם מעריב ו-ynet היום טיים אאוט), בלוגר, ועורך אתר הבלוגים  972mag.com כותב באופן קבוע בבלוג אחד לפחות בזמן נתון. כיום הוא כותב בלוג פוליטי באנגלית במסגרת מגזין 972. השתתף ככותב בבלוג "קו חוץ", ולקח חלק בכמה פרויקטים אחרים באופן פחות רציף. שיזף יגיע לכנס הבלוגרים של סלונה בסוף יולי, לדבר על עיתונות אזרחית ברשת והאם היא מחזקת את הדמוקרטיה. עד אז, הוא הואיל בטיבו לחבר לנו רשימה של טיפים מאלפים, מדברים שלמד מעצמו וגם ששמע או העתיק, לדבריו, מרשימות כמו  זו וזו.

1. פוסט נוח לקריאה הוא בין 400-700 מילה

זה לא אומר שאסור לכתוב יותר – יש בלוגרים, כמו אייל קליין או עידן לנדו – שעשו לעצמם שם בזכות פוסטים יסודיים ומעמיקים. אבל כדאי לזכור שרוב הקהל מעדיף שתהיו קצרים ובהירים. ולכן, אם יש לכם נושא מורכב, חלקו אותו לכמה פוסטים.

2. הרוב המכריע של הקוראים אינם קוראים את כל הפוסט

זה נכון אפילו יותר אם מדובר ברצף של פסקאות ארוכות ביישור לשני הצדדים, שהגלילה המהירה שלו מזכירה דפדוף ב"זכרון דברים". השתמשו בכתיבה מודגשת, כותרות ביניים, "ציטוטים", וידאו, תמונות ורווחים ל ב נ י ם. כל דבר שישבור את מראה העמוד.

3. תהפכו מקצוענים

תבינו מה הדבר שבו אתם הכי טובים בבלוגספירה העברית, תתמידו ותעמיקו בו.

>> רוצים לפגוש את נועם שיזף ולשמוע עוד על עולמו? הרשמו לכנס הבלוגרים במהרה

4. בלוג הוא מדיום אישי

כתבו כמו שאתם מדברים, ולמרות מה שנאמר בסעיף 3, אל תכלאו את עצמכם בנישה. מדי פעם ספרו על חייכם האישיים. ככל שתהיו יותר מגוונים, שתשתפו ברגשותיכם ובאירועים חריגים שקרו לכם, הקוראים שלכם יהיו יותר נאמנים אליכם.

5. תנו כותרות טובות

אין חוק אחד לכתיבת כותרות למעט העובדה הבאה: אל תכתבו כותרות כלאחר יד. כותרות סתומות, בדיחות פנימיות וכו' הן דרך להרחיק קוראים. בתחילת הדרך אף אחד לא יקרא אתכם בשביל השם שלכם. אני מאמין בכותרות לא מתחכמות (לא "מגזיניות"), שמבהירות בפשטות מה שנאמר בבלוג. אבל יש גם אסכולות אחרות.

6. תקשרו הרבה

לינקים חיצוניים יוצרים אמינות. קישורים פנימיים (לפוסטים אחרים בבלוג / באתר) משפרים את הדירוג של הפוסט ומגדילים את השהות של הקוראים באתר.

8. בדקו עובדות וציינו מקורות

הרשת תמיד מגלה טעויות. תקנו טעויות. תשתדלו לא למחוק שום דבר פרט לשגיאות כתיב, אלא תשתמשו בהעברת קו על טקסט שגוי. ממש ככה. כמו שניקסון למד בדרך הקשה, ניסיון ההסתרה הוא זה שמחסל אותך.

9. היו ביקורתיים כלפי עצמכם

הודו בטעויות, התלבטו בקול רם, הקפידו על גילוי נאות. לכולם יש פוסטים גרועים, טעויות ושגיאות, אפילו לבן כספית. החוכמה היא להודות בהם.

10. נהלו דיאלוג עם הקוראים אבל לא עם הטרולים

My mama always told me – never wrestle with a pig, 'cause you both gonna get dirty, but only the pig's gonna like it

11. תגובות הן כמו מכתבים למערכת – זהו רכוש הבלוג

אתם אחראים לתגובות באופן בלעדי ומוחלט. הפעילו ניטור שוויוני, הוגן ואגרסיבי של תגובות, ובמיוחד אל תסלחו להתקפות אישיות, לגזענות, סקסיזם וקללות.

12. כתבו באופן סדיר, בתדירות קבועה

כתיבה בפולסים היא דרך לאבד קוראים. זוהי לטעמי העצה החשובה ביותר.

13. קידום הבלוג הוא חלק מהעבודה

אין מנוס מנוכחות וקידום הבלוג, ועצמכם, ברשתות החברתיות. מרבית הטראפיק לאתרים בינוניים ומטה מגיע מרשתות חברתיות, ובעיקר מפייסבוק. בעניין הזה, דעו שעמוד הבלוג לעולם לא יצליח כמו העמוד האישי שלכם. חשוב להשתמש בשניהם כדי לקדם את הפוסטים.

14. אל תפחדו לחזור על רעיונות

איש אינו זוכר מה כתבתם לפני שנתיים. גם העיתונים הגדולים ביותר ממחזרים חומרים רוב הזמן.

15. אם אתם מרגישים דגדוג של ספק "מהבטן" לגבי אחד הפוסטים, תקשיבו לו

לכו לישון בלי לפרסם, ותעברו על הפוסט מחר בבוקר שוב. אף אחד עוד לא נפגע ממשהו שהוא לא כתב.

16. התוכן הוא המלך

זה לא כל כך חשוב איך הבלוג שלכם נראה, על איזה פלטפורמה הוא יושב או איזה ווידג'טים יש לכם. העיקר הוא מה שכתוב בו.

18. כתבו רשימות

"עשרת הגדולים", "חוקים לכתיבת בלוגים" - רשימות תמיד מביאות טראפיק והן גם נוחות ומהנות יותר לקריאה ממה שרובינו אוהבים לחשוב. הרשת האמריקאית מלאה ברשימות, אבל משום מה הבלוגספירה הישראלית נמנעת מהן. בסוף הרשימה, נחמד להכניס פריט אחד שהוא היוצא מהכלל.

19. קחו בחשבון שכולם יודעים את הכללים האלו

ברגע שמצאתם את הקול שלכם, תשכחו מהם ופשוט תהיו אתם.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה