3 מתוקים לדיאטה

מחקרים מוכיחים שאנשים שמחים חולים פחות. ד"ר מאיה רוזמן ממליצה לאכול עוגות, ובטוחה שחמאה, שמנת וסוכר מגבירים את השמחה, את בריאות הנפש, ואת היכולת להתמיד בדיאטה. יש מתכונים

פנקייק

לא, לא טעינו בכותרת. אנחנו באמת מתכוונות לזה: הדיאטנית ד"ר מאיה רוזמן מציעה, ממליצה, רוצה – אפילו מבקשת – שתשלבו מתוקים בדיאטה שלכן.

יודעת כל מי שניסתה דיאטה אי פעם – והרי די ברור שאין אחת שלא ניסתה מעולם – שמדובר פרויקט מאוד לא פשוט. "בעצם, דיאטה לא אמורה להיות פרויקט בכלל. על-מנת להצליח במשימה ולהגיע למשקל היעד, וגם להישאר במשקל הרצוי לאורך זמן, עדיף להתייחס לדיאטה כאל שינוי באורח החיים, כאל תהליך שמתחיל ולא נגמר. תהליך שאסור שיגרום סבל", אומרת ד"ר רוזמן.

זו האג'נדה שהביאה אותה לכתוב את הספר "58 מתוקים לדיאטה", ביחד עם אלינוער רבין, שאחראית על המתכונים (הוצאת "קוראים").

"כשהמטרה להמשיך בדיאטה לאורך זמן, מומלץ למצוא דרכים שיגרמו ליהנות מהתהליך. תחושת שמחה ושביעות רצון, ללא כל רגשות תסכול – חיוניים לתהליך. זו הסיבה שחשוב לשלב בתפריט דיאטה ארוך טווח מאכלים שאוהבים, מאכלים שגורמים לשמוח ולחייך, מאכלים שבזכותם ניתן להמשיך בתהליך ולא להפסיקו", אומרת ד"ר רוזמן. "רוב האנשים אוהבים מתוקים – עוגות, עוגיות וקינוחים. נוסף לכך, מאכלים מתוקים גורמים לעלייה ברמת חומר הנקרא סרוטונין, חומר שמופרש במוח וגורם לשיפור מצב הרוח".

בספר, כפי שמעיד שמו, תמצאו 58 מתכונים לעוגות, עוגיות וקינוחים, אותם ניתן לשלב בתפריטי הדיאטה השונים. המתכונים מבוססים על תזונה בריאה ודלת שומן, המכילה את כל אבות המזון – חלבונים, שומנים איכותיים, ויטמינים ומינרלים. לכל מתכון בספר מצורף פירוט הכולל את מספר הקלוריות שהוא מכיל, ביחד עם הסברים, דוגמאות, שאלות ותשובות.

"שילוב "אוכל לנפש" חיוני גם לבריאות הכללית. מחקרים רבים שנערכו בשנים האחרונות מדגימים כי אנשים שמחים ומאושרים חולים פחות במחלות לב ובסרטן. כך שגם אם העוגות מבוססות על חמאה, שמנת מתוקה, סוכר וקמח לבן, הן מגבירות את שמחת החיים ומשפרות את בריאות הנפש, לכן תורמות להתמדה בתפריט דיאטה בריא שמוביל להפחתה במשקל.  מכאן שאין מניעה לשלב עוגות, עוגיות וקינוחים, אפילו כל יום, במהלך ההפחתה במשקל. צריך רק לדעת איך לעשות את זה", אומרת ד"ר רוזמן. "תחושה של קיפוח, לעומת זאת, ועוגמת הנפש הנילוות לויתור על מאכל אהוב – עלולות לגרום למשבר ולהפסקת התהליך. ומה קורה אז? עולים במשקל ומחפשים דיאטה בה התסכול והסבל קצרים יותר. הספר הוא הוכחה לכך שכל דיאטה יכולה להיות תהליך חיובי וכייפי, ולאו דווקא סבל ועונש. כאשר אוכלים מה שאוהבים אין סיבה להפסיק או להתייאש, וכך מגיעים בחיוך אל משקל היעד".

ד"ר מאיה רוזמן, היא בעלת תואר שלישי (דוקטורט) באוניברסיטה העברית בירושלים בתזונה, בביולוגיה מולקולרית ובגנטיקה, תואר שני בביוכימיה ובתזונת האדם, ותואר הראשון בתזונת האדם (אוניברסיטה עברית).

ד"ר מאיה רוזמן

מחיר הספר: 112 שקל וניתן להשיג אותו ברשתות ובחנויות הספרים

3 מתכונים מתוך הספר "58 מתוקים לדיאטה" מאת ד"ר מאיה רוזמן ואלינוער רבין (בהוצאת "קוראים")

קרם ברולה

המצרכים הדרושים ל-4 מנות (335 קלוריות למנה):

2/3 כוס (180 מ"ל) שמנת מתוקה קלה

1/2 כוס (125 מ"ל) חלב

2 חלמונים

1/4 כוס (60 גרם) סוכר

1 כפית תמצית וניל

לציפוי

4 כפיות סוכר חום

אופן ההכנה:

מביאים לרתיחה את השמנת עם החלב.

טורפים במזלג את החלמונים עם הסוכר והווניל בקערה. מוסיפים מעט מתערובת השמנת לחלמונים ומערבבים, מחזירים לסיר ומביאים לרתיחה. מסירים מהאש ויוצקים לכלי ברולה אישיים. מניחים את הכלים בתבנית וממלאים את התבנית במים רותחים עד 3/4 גובה הכלים.

אופים 60-50 דקות בתנור בחום נמוך מאוד, 120 מעלות, עד שהמרכז מתייצב. מוציאים מהתנור ומצננים. מכסים ביריעת ניילון נצמד ומצננים במקרר.

לפני ההגשה מפזרים את הסוכר על הקרם ומשחימים בעזרת מבער. מגישים מיד.

אם אין מבער, אפשר להשחים כדקה בגריל חם מאוד.

יחיח

פנקייקס אוכמניות

המצרכים הדרושים ל-8 מנות (233 קלוריות למנה):

2 כוסות (300 גרם) קמח מלא

2 כפות סוכר

2 כפיות אבקת אפייה

1 כפית סודה לשתייה

2 ביצים טרופות

3/4 1 כוסות (430 מ"ל) חלב

30 גרם חמאה מומסת

150 גרם אוכמניות טריות או קפואות

להגשה:

סירופ מייפל חם

אופן ההכנה:

במעבד מזון מערבבים את הקמח, הסוכר והאבקות. מוסיפים את הביצים, החלב והחמאה ומערבלים רק עד שהחומרים מאוחדים. מעבירים לקערה וממתינים רבע שעה. מערבבים פנימה בעדינות את האוכמניות.

מחממים היטב מחבת כבדה. מרססים בספריי שמן בטעם חמאה ובעזרת כף שוטחים פנקייקס. כאשר הקצוות זהובים ובמרכז מופיעות בועות הופכים את הפנקייקס ומטגנים כדקה נוספת. מגישים מיד, עם סירופ מייפל חם.

מחמח

בראוניז שוקולד לבן

המצרכים הדרושים ל-20 מנות (147 קלוריות לבראוני):

250 גרם פצפוצי שוקולד לבן

25 גרם חמאה מלוחה

2/3 כוס (100 גרם) אגוזי לוז קלויים קצוצים גס

2 ביצים

1/4 כוס (60 גרם) סוכר

3/4 כוס (110 גרם) קמח

½ כפית אבקת אפייה

1 כפית תמצית וניל

אופן ההכנה:

מעל אמבט מים חמים או במיקרוגל ממיסים 100 גרם שוקולד לבן עם החמאה.

מערבבים את פצפוצי השוקולד שנותרו עם האגוזים.

מקציפים היטב את הביצים עם הסוכר. מנמיכים מאוד את מהירות המיקסר ומוסיפים את תערובת השוקולד והחמאה. מוסיפים את הקמח, אבקת האפייה והווניל. מקפלים פנימה את פצפוצי השוקולד עם האגוזים. שוטחים את התערובת בתבנית סיליקון בצורת אצבעות.

אופים כחצי שעה בתנור שחומם מראש לחום בינוני, 170 מעלות, עד זהוב.