"לא תודה, כבר אנסו אותי היום"

הסרט החדש של דובר קוסאשווילי מעורר סערה ציבורית עוד לפני שיצא, ציפי גוריון מורדי מצאה בו מיזוגניה מעוררת בחילה ולא מצחיקה

24/08/2012
ציפי גוריון מורדי קבלו עדכונים מציפי
  • RSS
» יעל טוקר, מתוך ההזמנה לסרט

צפייה ברווקה פלוס גרמה לי לתהות לגבי כמה דברים. ראשית, האם דובר קוסאשווילי טיפש או שהוא עושה את עצמו, ואיך לכל הרוחות אף אחד לא עצר אותו מלשחרר את הסרט הזה לאוויר העולם כפי שהוא? כשאומרים על סרט שהוא "מעורר מחלוקת" זו עשויה להיות דווקא מחמאה, אבל במקרה של קוסאשווילי הוא פשוט מעורר קבס. אין דרך אחרת לתאר את זה. במחצית הראשונה של הסרט רציתי לצאת בערך כל דקה וחצי. כמה מיזוגניה אפשר לדחוס ב-45 דקות? ובכן, קוסשווילי התעלה על עצמו. בחצי השני של הסרט זה אמנם קצת התמתן, אבל כשאני כותבת "התמתן" אני בעיקר מתכוונת ל"הפך ממעורר בחילה לסתם גרוע".

לפני שאכנס ממש לסרט עצמו, כמה דברים: לא נהוג לכתוב ביקורות על סרטים שלעת עתה הוקרנו אך ורק בהקרנות האקדמיה לקולנוע שנערכות לפני טקס פרסי האופיר. אני עושה זאת משום שהסרט הפך כבר לאייטם חדשותי כשנכנס לחדשות ערוץ 10 וכשחברת האקדמיה, התסריטאית דיתה גרי, הודיעה כי היא מבטלת את חברותה בעקבות צפייה בסרט. אני לא לגמרי מבינה מדוע עזיבת האקדמיה קשורה בסרט הספציפי הזה, אך אני בהחלט מזדהה עם הודעתה כי "הסרט פגע עמוקות ברגשותיי כאישה, כאם וכיוצרת" (בלי הקטע של האימהות, אבל כן לאישה וליוצרת, אני איתך, דיתה, You Go Girl).

מסכת של גברים איומים וגם אונס

זהבה (יעל טוקר), בחורה בת 34, גננת ירושלמית, מקבלת מאמא שלה (רובי פורת-שובל) דדליין. לאמא שלה יש סרטן והיא מוכנה לקחת את התרופות שלה רק במידה וזהבה תיכנס להריון. אחרת, אתם מבינים, פשוט אין לה בשביל מה לחיות. זהבה נכנסת למירוץ נגד השעון, מי יעבר אותה? זה ממש לא אכפת לה, הרי אין לה זמן למצוא בחור איכותי, היא חייבת להיכנס להריון וכל האמצעים כשרים. לצורך כך היא עוברת מסכת גברים איומים במיוחד, החל מבחור שמאוהב בעצמו במיוחד, דרך אחד שאונס אותה, אחד שיושב בכלא על תקיפות מיניות וכלה בבחור שלבסוף מצליח, כשמדובר בפונדקאות, וגם הוא מתוודה שהוא כל הזמן בוגד באשתו כדי שלא יתגרשו.

החומרים שמהם עשוי הסיפור של זהבה היו יכולים להיות יופי של סרט טרגי, אבל קוסשווילי הולך פה דווקא על קומדיה עם נטיה לבורקס אשכנזי. אני אוהבת קומדיות ואוהבת בורקס, אבל זו הפעם הראשונה שחזיתי בבורקס שצוחק על אונס, ומה אתן יודעות, כמה מפתיע, זה לא מצחיק. המיזוגניה נמצאת שם לכל אורך הסרט ולא חסר על מה להתלונן, אבל קוסשווילי מגדיש את הסאה כשזהבה מציעה לגנן חדש בגן שבו היא עובדת להיכנס לשירותים איתה, והוא מצידו נוגח בה, הופך אותה באלימות כשגבה לקיר השירותים ובתוך שלוש שניות חודר לישבנה, זורק על פניה את הקונדום ונעלם. זהבה יורקת החוצה את שתי שיניה הקדמיות, המומה, נכנסת למקלחת עם הבגדים ועד כאן שלב האבל. אחר כך זה הופך למצחיק. בשיחה עם השכנה המבוגרת שלה (בתפקיד המאוס של הסבתא המגניבה) השכנה מציעה לה לעשות דבר בזוי כזה או אחר והיא מגיבה ב"לא תודה, כבר נאנסתי היום". השכנה בתגובה: "נו, אז אולי נכנסת להריון!" והיא: "לא, זה היה בתחת ועם קונדום". האמינו לי, הייתי צריכה לצאת בשלב הזה.

לקוסשווילי יש תסביך ישבן כלשהו, ובאופן כללי הוא נהנה מוולגריות בכל הקשור לסקס, זה די ברור כשכל אחד מהבחורים בסרט מתייחס לישבן של זהבה בדרך כזו או אחרת ("את בתולה בישבן?" שואל אותה הדייט הראשון שלה לסרט) וכשאין סיקוונס אחד שאינו מביך בקשר לסקס. זה משהו אחד כשזה סרט אמנותי ומהורהר על גרוזינים. אם לצטט את יותם ישי מדיון פייסבוקי שנערך אודות הסרט וקולע מאוד בדבריו: "כשהסרטים עסקו בגרוזינים, זרמתי. אנ'לא מכיר גרוזינים - מבחינתי יש מצב שאמהות אומרות לבנות שלהן לפתוח את התחת ובנים מחמיאים לאבותיהם על גודל הזין שלהם, לא יודע. אבל לא. זה ככה רק בראש של דובר, כי אם יש משהו שאני מבין בו, זה אשכנזים. ואנחנו, כהכללה גזענית, שאין בה להבדיל מעדות אחרות, אלא להצביע על מה אני מכיר ויודע, לא <כאן מגיע תיאור סצינה מביכה נוספת שאחסוך מכם>. לא גבירתי."

תמששי

בעוד סצינה איומה זהבה מדגימה לאמא שלה מה היא מעוללת לה עם הדדליין שלה ולוקחת אותה לכלא רימונים לפגוש אסיר שהציע לה את הזרע שלו תמורת 22,000 ₪. האסיר מתרברב באיכות הזרע שלו, מוציא מחברות מלאות במכתבי המלצה מנשים קודמות, ובעיקר לוקח את ידה של האם ומכניס אותה אל בגדי האסיר שלו, שתמשש את הסחורה. כמה אמין זה שהאמא, מצידה, בהתחלה בשוק אבל אז מצחקקת ומתמוגגת מגודל האיבר שלו למול הבת שלה? מזל, וקצת מוזר לאור הדברים שכן מתרחשים בסרט הזה, שזה לא נגמר בשלישיה אלא בכך שהאם אומרת "יש לו אחלה כלי אבל לא היית יכולה למצוא מישהו יותר נורמלי?". שוב, אין באמת דיון ברצון של זהבה להרות ואין שום, שום דיון כלל, ברצון שלה להיות אמא. אנחנו נמצאים כאן ועכשיו ועוסקים אך ורק במציאת בחור שיכניס אותה להריון כשאין לה זמן למצוא אחד כזה שהיא גם תאהב.

הייתי יכולה להרחיב גם על כך שהסרט מצולם לא כל כך טוב, שהסיבה שהוא מצולם בירושלים וכולל תמונות נוף שלה היא רק כדי לקבל כסף מקרן ירושלים (שצריכה להתבייש שהיא תמכה בפרוייקט כזה), אבל הדברים האלה הם כאין וכאפס לעומת המבוכה האיומה שנגרמת לצופה מכך שכל הנשים האלה אשכרה הסכימו להשתתף בסרט הזה. שיש כל כך הרבה נשים שמשחקות בו ונמצאות מאחורי הקלעים בתפקידים שונים, וכולן הסכימו להיות חלק מהסרט שונא-הנשים הזה. זה לא שגברים יוצאים כל כך טוב ממנו וזה לא שגברים פטורים מבושה בעקבות מה שראו, אבל אם הם חיות ניאנדרטליות כמו שדובר מציג- מילא. מרינה מקסימיליאן בלומין, שהייתה מועמדת לתפקיד הראשי אך ויתרה עליו, קיבלה את הערכתי המחודשת.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך