לאכול, לרזות וליהנות

לשומרי משקל יש את "נקודות פלוס" שיטה חדשה ופופולארית שבוחנת את האוכל ואת הירידה במשקל ממקום מהפכני חדש. זו לא דיאטה זו דרך חיים חכמה

14/05/2012
תוכן מקודם קבלו עדכונים מתוכן
  • RSS

מכירות את זה שאתן מכריזות על דיאטה ובתוך חודש מעלות שני קילו? סופרות קלוריות וחיות על שתי קוביות שוקולד ביום והמחוג עדיין לא זז? ועם יד על הלב – גם אתן פותחות את המקרר אחרי כל שיחה עצבנית מהעבודה? או מתוך שעמום? וכמה פעמים חיסלתן שאריות של חביתות רק מתוך היסח הדעת?
..
בשומרי משקל הבינו מזמן שאכילה אינה רק תוצר של רעב, ושהרזיה לא קשורה רק לספירת קלוריות. כבר לפני 12 שנה, עם ההכרזה על שיטת הנקודות, החליטו מומחי החברה, על סמך מחקרים מדעיים מקיפים, ש"ערכי" המזונות יחושבו לא עוד רק לפי ערכם הקלורי אלא גם לפי שיקלול ערכי השומן הרווי שלהם וגודל המנה. בימים אלו מושקת בישראל, שיטת נקודות פלוס, שהיא לא רק שדרוג אלא מהפכה ממש.
..
נקודות פלוס נועדה לעשות הרבה יותר מאשר להכניס אתכן לביקיני עד תחילת עונת הרחצה. החידוש  הוא שמדובר בדרך חיים שבאמת אפשר לשרוד אותה; שמוציאה את ההכרזה על "דיאטה" מהלכסיקון. נקודות פלוס של שומרי משקל היא לא עוד דיאטה אלא דרך חיים  שמבטיחה הרזייה בריאה ומאוזנת במקביל לחיים נוחים, גמישים ומהנים.
..

איך זה עובד?

כשהיא מגובה במחקרים חדשניים ומעודכנים מכל העולם, בתחומי התזונה, הפסיכולוגיה, הפיזיולוגיה, הסוציולוגיה ורפואת הנשים (95% מלקוחות הרשת בכל העולם הן נשים!) הכריזה לפני שלוש שנים  חברת האם הבינלאומית weight watchers int  על שיטת נקודות פלוס , המבוססת על ההבנה שהדרך להרזיה תלויה בגורמים רבים – תזונתיים, חברתיים, נפשיים, התנהגותיים וסביבתיים. הבנת מכלול הגורמים, ושקלול של כל אחד מהם בתוך מרכיבי התוכנית, מהווים יחדיו  את הדרך שנקודות פלוס  מכוונת  את החברים בקבוצות, להצלחה בהרזייה  ולשמירה על משקל תקין ואורח חיים בריא.

מה בעצם ההבדל בין "נקודות פלוס" לשיטת הנקודות הקודמת?

כרמית ספרא, הדיאטנית הראשית של שומרי משקל ישראל: "אם שיטת הנקודות התייחסה לערכם של מזונות לפי פרמטרים של קלוריות, ערכי שומן רווי וגודל המנה, באה השיטה החדשה ומפרקת את המאכלים לפי מרכיביהם. מהיום  קלוריות- OUT! הנוסחה החדשה משקללת את אבות המזון ומדרגת מאכלים לפי תכולת החלבונים, הסיבים, הפחמימות והשומנים שבהם".
..


..

כלומר?

"גוף האדם אינו עובד כמו מעבדה לחישוב קלוריות. המחקרים שעליהם מבוססת הנוסחה החדשה מלמדים שלאבות המזון תכונות שונות, וכל מרכיב מתפרק אחרת ומנוצל אחרת בגוף. נוסחת נקודות פלוס החדשה מבוססת על ההבנה שהשפעת המזון על תהליך ההרזיה תלויה בדרך בה הגוף מנצל את רכיבי התזונה השונים. כך לדוגמה הגוף משקיע יותר אנרגיה בניצול חלבונים וסיבים ופחות אנרגיה בניצול שומנים. מתוך כך, מזונות המכילים הרבה שומן 'יקרים' יותר בנקודות פלוס יחסית למזונות דלים בשומן, או פחמימות".
..
"המטרה", מסבירה דניאלה נפתלי, מנהלת הפרסום בשומרי משקל ישראל, "היא לכוון את הלקוחות לצרוך יותר מזונות שתורמים לתהליך ההרזיה כלומר אלה העשירים בחלבון ובסיבים תזונתיים, שהם 'זולים' בנקודות פלוס, ופחות מהמזונות האחרים, שהם 'יקרים' בנקודות פלוס".
..

בעצם, ירדתם לרזולוציה גבוהה יותר של כל מאכל ומאכל, לפי ההרכב שלו.
נפתלי: "בדיוק. המחקרים החדשים נותנים אינדיקציה מדויקת יותר על סוגי מאכלים, ומבקשים לכלול בתקציב המזון יותר מזונות-על. כך, למשל, מחושבים רוב הירקות (למעט העמילניים) כ- 0 נקודות פלוס. וגולת הכותרת היא העובדה שמהיום ע"פ נקודות פלוס - שלוש מנות פרי טרי שוות 0 נקודות.  עובדה זו מעודדת אותנו לצרוך יותר פירות בריאים על חשבון נישנושים פחות בריאים ויותר משמינים.

.עוד בין מזונות-העל אפשר למצוא מוצרי חלב עד 1.5%, לוביה, לבבות דקל, לחם שיפון וחיטה מלאה, פולי סויה, סלק, סלרי, מנגולד וגם עדשים. מזונות אלו מכילים יחסית הרבה סיבים תזונתיים ומעט שומן, סוכר ונתרן, יחסית למזונות מקבילים, ומוסיפה ספרא: מזונות על הם קטגוריה בפני עצמה – הם עשירים יותר בסיבים ודלים יחסית בשומן, סוכר ונתרן. בחירת מזונות אלו מתאימה גם להמלצות התזונתיות של איגודי הבריאות בעולם ובישראל. בניית הקטגוריה עוזרת ללקוחות לבצע בחירות נכונות ובכך להצליח לרדת במשקל בלי להרגיש רעב ותוך שמירה על בריאות הגוף".
.. כי לא אוכלים רק כשרעבים

..

ואיך כל זה קשור לאכילה רגשית?
"אחת הסיבות לכישלונות הרבים בדיאטה", אומרת נפתלי, "היא עצם הידיעה ש'אני בדיאטה'. כלומר, אני מוגבלת, אסור לי, אני נתונה תחת משטר קפדני. השיטה החדשה מצליחה למוסס את ההתנגדות הזאת, שהיא רגשית ביסודה, בזכות החופש שהיא מעניקה לבחור מבין מזונות רבים, ובגלל ביותר תקציבים מיוחדים שעוזרים להגדיל את כמות הנקודות היומית כשצריך.

כל מי שעשתה דיאטה אי פעם יודעת שרוב ה"שבירות" אינן קורות דווקא מתוך רעב אמיתי, אלא מתוך ההתנגדות שלנו להיות מוגבלות ולשמור על מסגרת. ברגע שהמסגרת מאפשרת גמישות, מתגמלת על פעילות ומכוונת למזונות משביעים- התחושה ש'אני בדיאטה' לא מתקיימת.
ספרא: "הגישה החדשה מתאפיינת בכמה חידושים שנותנים מענה לגורמים הנפשיים והחברתיים שקשורים בתהליך ההרזיה:

החידושים:

תקציב אישי לכל אחד על פי נוסחה, המחושב בהתאם לגובה, גיל, מין ומשקל.
• תקציב שבועי, שמהווה רשת ביטחון לאירועים ולהפתעות. במקום להישבר אחרי כל נפילה, התוכנית מעניקה רשת ביטחון שבועית, שמסמנת למרזה "את בסדר, לא קרה כלום" – אפשר לקום ולהמשיך הלאה בתהליך.
• שלוש מנות פרי טרי ביום ב- 0 נקודות! מעודד צריכת פירות בריאים על פני חטיפים ונישנושים בדרך.
• ירקות  חופשיים מנקודות, למעט ירקות עמילניים כמו תפi"א, תירס ואפונה- וזאת במטרה לעודד בחירת מזונות בריאים ומשביעים.
• נקודות פעילות פלוס: בתוכנית החדשה הפעילות הגופנית איננה רק בגדר המלצה. לא עוד "עידוד" לביצוע פעילות גופנית, אלא צבירת "נקודות בונוס" על כל פעילות, שאפשר, כשצריך, להמיר אותן במזון.

לא יודעת מה איתכן. אבל אני, שמתפתה חדשות לבקרים לדיאטות-בזק, אימונים אישיים ומכוני כושר שאני מקפידה לא לפקוד אותם ("כבר שילמתי, למה אני צריכה לבוא?", אומרת ס' חברתי) – אני השתכנעתי. מבטיחה לעדכן בתוצאות.

..

צילומי אילוסטרציה: Thinkstock




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה