האם את אקטיבית או פאסיבית?

בחני את עצמך: האם את לוקחת אחריות על גופך ובריאותך ומתאמנת בצורה יעילה ונכונה? הדר שוורץ, ראש תחום פילאטיס בקמפוס שיאים, הכינה שאלון ומסכמת את התוצאות

06/05/2012
גוף ונפש קבלו עדכונים מגוף ונפש
  • RSS
» הדר שוורץ, ראש תחום פילאטיס בקמפוס שיאים

הגוף שלנו הוא כלי העבודה המשמעותי ביותר שלנו. הוא המעטפת שבתוכה מתקיימים מיליארדי תהליכים פיזיים, נפשיים, מנטליים ורגשיים, בכל רגע נתון. אלה החיים שלנו, פשוטו כמשמעו. לפיכך, די ברור שלא ניתן להמעיט בחשיבותו של הגוף הזה והתפקוד שלו לאיכות חיינו ולאושר שלנו. גם די ברור, שצריך להשקיע זמן ותשומת לב בטיפול בגוף, על ידי פעילות גופנית, שלא לדבר על תזונה נכונה והרגלים בריאותיים.

באופן טבעי, ההתייחסות שלנו אל אנשים שמתאמנים היא כאל אנשים הלוקחים אחריות על בריאותם וגופם. אז זהו, שהעניין הזה הוא קצת יותר מורכב.

האם את לוקחת אחריות על גופך?

אני קוראת לזה "האקטיבית-הפאסיבית". וזה לא מה שאת חושבת. הביטוי הזה מתייחס מבחינתי לאותה אשה שמקפידה להתאמן, אבל חושבת שדי בכך. כלומר, מבחינתה עצם העובדה שהיא מגיעה לאימון (ולא משנה באיזו שיטה) -  מספיקה. שמהרגע שהיא נכנסת לסטודיו האחריות כבר לא עליה – היא של המדריך.

לתפיסתי, מי שמתאמנת באסכולת "האקטיבית-הפאסיבית" לא רק שלא מפיקה את המקסימום מהאימון שלה, אלא שההתקדמות שלה היא איטית יותר והיא עלולה להיות חשופה לפציעות ספורט, הרבה יותר ממתאמן רגיל.

בחני את עצמך: האם את אקטיבית - אקטיבית או אקטיבית - פאסיבית?

  1. בשיעור/ אימון התרגילים חוזרים על עצמם (יותר או פחות תלוי בשיטה בה מתאמנים). האם את:
  • זוכרת את כל התרגילים ויכולה לבצע אותם אפילו לבד ללא הנחייה (1 נקודה)
  • זוכרת את התרגילים באופן כללי ויכולה לבצע חלק מהם ללא הנחייה (2 נקודות)
  • כמעט ולא זוכרת - חייבת את ההנחייה של המדריך  (3 נקודות)
  • כל שיעור/ אימון הוא כמו הפעם הראשונה ואת לא זוכרת מה היה בשיעורים הקודמים (4 נקודות)
  1. אם כואב לך הגוף במהלך שיעור, את:
  • מתקנת בעצמך את הטעות ומוצאת מנח גוף נכון יותר עבורך (1)
  • עוצרת ומתייעצת עם המדריך, אולי הוא יוכל לעזור לך. כי את מבינה שהגוף לא אמור לכאוב (2)
  • מסיימת את התרגיל ורק אז מדווחת למדריך שכאב לך (3)
  • לא אומרת כלום: המדריך אמור לראות אם את עושה משהו לא נכון (4)
  1. אם את לא מרגישה או לא מבינה מה מטרת התרגיל, את:
  • מודעת לכך שאת כנראה עושה משהו לא נכון וכדאי שתעירי את תשומת ליבו של המדריך (1)
  • מודעת לכך שאת כנראה לא מבינה את התרגיל ומקוה להבין אותו טוב יותר בפעם הבאה (2)
  • מתפלאת למה המדריך לא שם לב שאת לא מרגישה את התרגיל (3)
  • חושבת שהמדריך ממש לא טוב, כי הוא נתן לך תרגיל ממש גרוע (4)
  1. במהלך השבוע בין האימונים את:
  • מבקשת מהמדריך לתת לך מספר תרגילים לבצע בבית ומבצעת אותם באדיקות (1)
  • זוכרת כמה תרגילים שעשית בשיעור ומשתדלת לתרגל עוד פעם- פעמיים (2)
  • חושבת על זה שהיה טוב לו היית מתרגלת עוד, אבל לא מגיעה לזה (3)
  • לא חושבת שאת צריכה לעשות עוד משהו חוץ משני האימונים בשבוע (4)
  1. מה מצבך הגופני:
  • בדרך כלל אין לך כאבים ואם יש, את יודעת מה נכון לגוף שלך ומתמודדת איתם (1)
  • את סובלת לעיתים מכאבים אבל מדווחת למדריך לפני השיעור ובמהלכו על מנת שיוכל לסייע לך (2)
  • את סובלת מכאבים בין האימונים ובמהלכם, שלא משתפרים עם הזמן (3)
  • את מפסידה הרבה אימונים כי יש לך כאבים ואת לא הולכת להתאמן כשכואב לך (4)

סיכום:

אם השגת 5-7 נקודות: את מתאמנת ברמת מודעות ואחריות גבוהה מאוד. את מכירה את הגוף שלך מצויין ויודעת מה הגבול. מן הסתם את גם מתקדמת מהר ונהנית מאוד מהאימון. לפעמים כדאי לשאול ולהתייעץ עם המדריך כדי לקבל עוד דגשים ולוודא שאכן את מבצעת את התרגילים על הצד הטוב ביותר. את מתאימה להיות מדריכה בעצמך!!

אם השגת 8-12 נקודות: את מבינה שצריך שניים לטנגו. בשיעור או אימון את לוקחת אחריות על גופך, אך מתייעצת עם המדריך מבלי להסס, כאשר את לא מבינה או נתקלת בקושי. מערכת יחסים של אחריות הדדית היא מפתח לאימון מוצלח ואת מתקדמת בקצב משביע רצון. מומלץ לנסות ולהגדיל את העבודה העצמית בין האימונים לפי הנחייה של מדריך (להוסיף תרגילי בטן או תרגילי מתיחות עוד מספר פעמים בשבוע).

אם השגת 13-17 נקודות: את עושה, כי אמרו לך שאת חייבת. את לא ממש מבינה למה וזה גם לא ממש מעניין אותך, אבל את עושה. אם המדריך יתאמץ הוא אולי יצליח לעורר אותך להשתתף באופן פעיל ולקחת קצת אחריות אבל זה לא יבוא ממך. כדאי שתיזהרי כי את מועדת לכאבים ולפציעות. זכרי, שאם תתריעי על כאב או על קושי, המדריך יוכל לסייע לך. את יכולה לשפר בהרבה את מידת ההנאה שלך מהאימון אם תביני את התרגילים שאת מבצעת.

אם השגת 18-20 נקודות: מבחינתך עצם העובדה שנכנסת לסטודיו או למכון הכושר אמורה לזכות אותך במדליה. מכאן והלאה זה כבר ממש לא העניין שלך. בשביל זה יש מדריך ואם הוא לא יודע לעשות את העבודה שלו אז שימצא עבודה אחרת. כדאי מאוד שתתעוררי!!! כבר עכשיו את סובלת מכאבים וכמעט לא מתקדמת וזה לא ילך וישתפר אם לא תתחילי לקחת חלק בתהליך כשותפה פעילה. המדריך שלך לא עשה שום דבר רע - את פשוט לא נותנת לו כלים לעזור לך...

הדר שוורץ B.PT, היא ראש תחום פילאטיס בקמפוס שיאים, המרכז להסמכות בספורט ובתנועה באונ' תל אביב

צילום: Thinkstock




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה