למה ארנבים לא מצחצחים שיניים?

כי ארנבים אוכלים גזר. מתברר שירקות קשים, לחם מלא ואפילו גבינה צהובה שומרים על בריאות השיניים. ומה מזיק להן? רמז: שוקולד הוא לא הגרוע ביותר

22/04/2012
מערכת סלונה קבלו עדכונים ממערכת
  • RSS
» היא כבר לא חייבת לצחצח Thinkstock

"להפסיק מיד עם המסטיק הזה, בכיתה שלי לא מעלים גירה", אני זוכרת את זיוה שידלובסקי המחנכת צורחת עלינו בפה מלא שיניים. עברו שנתיים-שלוש או קצת יותר, את מקומם של מסטיק עלמה והבזוקה רוויית הסוכר תפסו המסטיקים הדנטליים למיניהם, והנה מגיע ילדי-שלי מבית הספר, וכולו זורח: "אמא, היה לנו היום שיעור שיננית, תראי מה ציירנו".

וכבר הוא כבר מפליג בתיאורים הצבעוניים של מה אסור ומה מותר ומה צריך לסלק מהבית ואת מה צריך להחליף כל שלושה חודשים – "הראש של המברשת החשמלית, היא אפילו הראתה לנו איך" - וכשהוא מגיע ל"הכי חשוב זה ללעוס מסטיק אחרי כל ארוחה", אני מתמלאת קנאה בילדון בן השמונה. שהוא כל כך אוהב ללכת לבית הספר, ואיך שהמחנך שלו מרשה מסטיק באמצע השיעור ולנו המרשעת קראה "פרות הבשן".

מסטיק, דווקא בריא לשיניים

אז כן, המסטיקים של היום הם לא המסטיקים של פעם, אבל זה לא נגמר בהם. שנים של דעות קדומות בענייני מזונות מועילים ומזיקים יורדות לטמיון כשהפַספוס שוטח באוזני את כל המידע שצבר עד ארוחת הצהריים: את יודעת שהרבה לימון זה לא בריא? וגם מלפפון חמוץ? וגבינה צהובה זה דווקא טוב? ומי ששותה הרבה קולה, בסוף השיניים שלו מתפוררות?

"זה בדיוק מה שיפה כאן", מסביר פרופ' מל רוזנברג שמתמחה בהליטוזיס (ריח פה). "מה שלא בריא לגוף, גם לא בריא לשיניים – ולהיפך".

מה למשל?

"כל תזונאי יאמר לך שיש להפחית בסוכרים ובעמילנים, ושיש לאכול דגנים מלאים ומאכלים עתירי סיבים. ידוע שירקות, פירות מסוימים, לחם מלא ומזונות עשירים בסיבים מיטיבים עם הגוף, נכון? ובכן, אלו אותם מזונות שגם מיטיבים עם השיניים ושומרים על היגיינת הפה".

איך בדיוק?

"לירקות קשים, לחם מלא, פירות מסוימים ומאכלים סיביים יש לרוב מרקם מחוספס, או קשה, ולכן כשלועסים אותם הם מנקים את משטחי הלעיסה – ואגב כך גם את הלשון. כל מזון שיש לו חיכוך עם משטח השן או עם הלשון, יש בכוחו להועיל בניקיון ולמנוע הצטברות של חיידקים, סוכרים ועמילנים וגם ריחות רעים. כי מהו בעצם הניקיון הדרוש? הסרת המזון שנדבק למשטחי הלעיסה קודם לכן".

בקיצור, אומר פרופ' רוזנברג, את הנזק האמיתי לשיניים עושים מאכלים שנדבקים – או כאלה שיש בהם עמילנים וסוכרים שמתפרקים ושוחים בתוך הרוק עד שהם מגיעים למקום מסתור. "אם אכלת ביסלי ולא ניקית מיד את הפה, העמילן שבתוכו יתפרק וייתקע איפשהו, עד שהוא יעשה שם חור".

שוקולד או צ'יפס, מה מזיק יותר?

אז מה הם איפוא המזונות המועדים לפורענות? מתוקים הם כאמור החשוד המיידי, אבל שוקולד, קובע ד"ר איתן מיזיריצקי, מומחה לשיקום הפה, הוא דווקא לא הפושע המתועב מכולם. "שוקולד", הוא אומר, "נשטף בקלות על ידי הרוק. אבל מאכלים שנדבקים ונשארים, כמו חטיפי צ'יפס מטוגנים, סוכריות טופי, מרשמלו או במבה, גרועים ממנו הרבה יותר".

ד"ר מיזיריצקי מסביר: "לאחר אכילת מזון עשיר בסוכרים נוצרת בחלל הפה סביבה חומצית כתוצאה מפעילות החיידקים. בסביבה חומצית מתרחשת יציאת סידן מזגוגית השן, וזהו השלב ההתחלתי של היווצרות עששת. סביבה חומצית זו מתקיימת בפה 45 דקות, עד לנטרולה על ידי הרוק. כאשר אנחנו אוכלים ממתקים בתדירות גבוהה, אנחנו יוצרים רצף ארוך של חומציות שהרוק אינו מספיק לנטרל. ובמלים אחרות: אם כבר אוכלים שוקולד, עדיף לגמור את כל החבילה בבת אחת".

גם אכילה מרובה של מזון חמוץ יוצרת בפה סביבה חומצית, וכמוהם משקאות תוססים וממותקים. "אני מכיר אנשים שנוהגים למצוץ לימונים", אמר לי פעם רופא השיניים הפרטי שלי, "והשיניים שלהם פשוט מתפוררות עם הזמן".

הטובים והרעים

פרופ' מרק ליטנר, יו"ר המועצה המדעית של ההסתדרות לרפואת השיניים ויועץ ל"אורביט", סיכם רשימה של מיתוסים נפוצים בענייני מזון ושיניים:

גבינה צהובה לא טובה לשיניים

לא נכון. גבינה צהובה אולי אינה מומלצת למי שרוצה להיפטר מקילוגרמים עודפים, אבל לשיניים היא דווקא מועילה. גבינה צהובה מספקת סידן הדרוש לתיקונים מיידיים של זגוגית השן ולנטרול מתקפת חומצות רובד החיידקים. למעשה, רופאי שיניים רבים ממליצים על אכילת חתיכה קטנה של גבינה צהובה דלת שמן לאחר הארוחה.

דבש אינו מזיק לשיניים

לא נכון. בניגוד לדעה הרווחת, דבש מזיק לשיניים בדומה לסוכר. לכן, לא מומלץ להשתמש בו כתחליף לסוכר בהמתקת משקאות, דגנים, דייסות וכדומה. ממתיקים מלאכותיים הם ידידותיים יותר לשיניים.

קפאין גורם להכתמת השיניים

נכון. צריכה מוגברת של קפה או תה גורמת להכתמת השיניים. במקומם כדאי להשתמש בתה צמחים או פירות.

לעיסת מסטיק עשויה לסייע בהפחתת כתמים על השיניים

נכון. מסטיק מהסוג הדנטלי אכן עוזר לשמור על שיניים נקיות ולבנות יותר, משום שהוא מכיל סודיום ביקרבונט והוכח קלינית כמסייע בהפחתת הצטברות של כתמים על השיניים.

פירות יבשים מזיקים פחות לשיניים מאשר פירות טריים

לא נכון. חשוב לזכור כי הסוכרים המצויים בפירות יבשים כמו משמשים, צימוקים, תמרים או תאנים הם מרוכזים מאוד, כך שפגיעתם בשיניים תהיה קשה יותר מזו של פירות טריים. אם אתם אוהבים פירות יבשים, רצוי לאכול אותם יחד עם הארוחה במקום כנשנוש מתמשך.

אכילת פיצוחים לא עוזרת לשמור על השיניים

לא נכון. אגוזים וגרעינים הם בחירה מצוינת בכל הקשור לשמירה על בריאות השיניים, מכיוון שהם יכולים לעזור בהפחתת רמת החומציות בפה. מטעמים בריאותיים כדאי להימנע מאגוזים וגרעינים מומלחים.

שתיית מיצים חושפת את השיניים לרמות גבוהות של סוכר

נכון. שתיית כמויות גדולות של מיצי פירות מעשירה את הדיאטה בוויטמינים, אך גם חושפת את השיניים לרמות גבוהות של סוכר טבעי. כדי לשמור על בריאות השיניים, כדאי לשתות את המיצים בזמן הארוחות ואם שותים בין הארוחות, יש לדלל אותם במים. שתייה דרך קשית מפחיתה את המגע של הסוכרים הטבעיים במיצי הפירות עם השיניים.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה