חמישה מיתוסים על השמנה בפסח

תופתעו לשמוע, אבל ממש לא מוכרחים להשמין במהלך הפסח. הדיאטנית מיטל עזר מנפצת מיתוסים ומסבירה מה נשתנה הפסח הזה ואיך לשמור על המשקל במהלכו

02/04/2012
מערכת סלונה קבלו עדכונים ממערכת
  • RSS
» זהירות- אחד כזה שווה ערך לפרוסת לחם

חג הפסח מתקרב ומביא עימו את העיסוק המוגבר באוכל ואת החשש מעלייה במשקל. ידוע כי חגים בכלל וחג הפסח בפרט מציבים בפנינו אתגר אמיתי לשמירה על המשקל. ריבוי הארוחות המשפחתיות, שינוי בצריכת מוצרי המזון הבסיסיים (לחם ומוצריו), שימוש מוגבר בשמן ומגוון מזונות מטוגנים לא עושים חסד עם הדיאטה.

לאור ניסיון עגום במהלך השנים, אנו מאמינים כי בפסח עולים במשקל ואחרי פסח פוצחים בדיאטה.

האם מדובר בחוק טבע שאינו ניתן לשינוי או שאולי זו פשוט  נבואה המגשימה את עצמה?

הנה כמה מיתוסים שאפשר לנפץ:

האמונה: מאכלי הפסח משמינים

מצה מכילה 140 קלוריות, שוות ערך ל-2 פרוסות לחם.
קניידלך מכיל 80 קלוריות, שווה ערך לפרוסת לחם.
כף חרוסת מכילה כ-80 קלוריות.
עוגיות קוקוס או בוטנים מכילות 120-140 קלוריות ליחידה.
כוס יין מכילה כ-150 קלוריות.

אכן, לא מדובר במאכלים דיאטטיים במיוחד, אך עם זאת, הבעיה אינה בכמות הקלוריות, אלא בכמות הצריכה הכללית.

בנוסף, היום ישנם מוצרים תחליפיים כמו מצה קלה המכילה כ-80 קלוריות, בדיוק כמו פרוסת לחם או מגוון פריכיות אורז המכילות 20-30 קלוריות.

האמונה: מצה משמינה ולא משביעה

אכן, מצה דלה בסיבים תזונתיים, לכן לרוב איננו מרגישים שובע לאחר אכילת מצה אחת בלבד.

על מנת להגיע לשובע מומלץ לשלב בארוחה מאכלים עשירים בסיבים תזונתיים כמו ירקות וקטניות- עדשים, שעועית, אפונה ועוד (לאוכלי קטניות), ומאכלים העשירים בחלבון כמו ביצה, גבינה, דג, בשר וכדומה.

סיבים תזונתיים וחלבון תורמים לתחושת שובע לאורך זמן.

האמונה: כדאי לחסוך קלוריות לארוחת החג

ישנה נטייה לצמצם אכילה לפני ארוחות גדולות על מנת ליהנות בארוחת הערב מארוחה ללא הגבלה. גוף האדם אינו מכונה התלויה רק במאזן אנרגיה, ישנה משמעות לכמות הקלוריות בכל ארוחה. לגוף יכולת אגירה מוגבלת של פחמימות והעודף הופך לשומן. לכן מומלץ לפזר את הארוחות לאורך היום ולא להאביס בארוחה אחת.

בנוסף, צמצום האכילה במהלך היום מוביל לתחושת רעב וצורך בפיצוי, דבר הגורם לאובדן שליטה ואכילה מוגזמת בארוחת החג.

האמונה: רצוי להימנע ממאכלים משמינים בארוחת החג

לרוב הימנעות מאוכל עולה לנו ביוקר. בהתחלה אנחנו משכנעים את עצמנו שהמאכל לא בריא, "אינו שווה את הקלוריות", "כבר לא עושה לי את זה", ממשיכים להתמודד אל מול האוכל עד שבסופו של דבר אנו נכנעים וטועמים, מאותו רגע כבר נפרץ הסכר וממשיכים לאכול ללא הגבלה.

אל תמנעו ממאכלים אהובים בגלל הערך הקלורי שלהם, נסו לשלב אותם במידה וליהנות.

האמונה: אחרי הפסח מתחילים דיאטה רצינית

בדרך כלל רגע לפני הכניעה הסופית אנו מכריזים בריש גלי "אחרי הפסח –דיאטה" . לאחר הכרזה זו אנו משחררים כל רסן ואף אוכלים עד קצה גבול היכולת, כיוון שאחרי פסח אסור. אכילה מתוך אמונה זו במשך כל החג היא זו שמובילה לעלייה במשקל.

לכן הימנעו מהצהרות על העתיד ונסו לחוות את ההווה, לאכול עד שובע ואולי מעט אחרי.

חשוב לזכור- לא עולים במשקל מארוחה אחת!

>> לשפית אביטל סבג יש כמה מתכונים בריאים לפסח

מה נשתנה הפסח הזה?

עד כה התבנית החוזרת על עצמה בכל חג לא עובדת, לכן כנראה צריך לשנות כיוון. יוצאים מעבדות לחירות חשיבתית.

מתחילים את היום בארוחת בוקר בריאה ומזינה המשלבת פחמימה, חלבון ואם ניתן אז גם ירק.

לדוגמא- מצה עם גבינה לבנה ומלפפון או פצפוצי אורז עם חלב וכדומה.

ממשיכים לאכול כל 3-4 שעות כאשר חשים רעב.

מקפידים לשלב ירקות לתוספת סיבים תזונתיים וחלבונים לתחושת השובע.

בזכות האכילה המסודרת לאורך היום, לא מגיעים מורעבים לארוחת החג וניתן לאכול בחופשיות ארוחה אשר מספקת את הבטן ואת החשק. עם זאת, המטרה להאט את קצב האכילה על מנת להרגיש איתותי שובע, לסיים לאכול ולהימנע מתחושת המלאות והכבדות בסיום הארוחה.

אומנם זה לא פשוט ובהחלט לא טריוויאלי, אך אני מאמינה שעדיף להתמקד באכילה איטית עד שובע, מאשר להמשיך להימנע ולחזור לתבנית הרגילה.

לסיום, מומלץ לנצל את מזג האוויר האביבי לפעילות גופנית, טיולים רגליים או רכיבה על אופניים התורמים להרגשה טובה, ערנות ובריאות כללית.

חג חירות שמח!

>> מיטל עזר הינה דיאטנית קלינית וספורט מוסמכת B.Sc המשמשת כתזונאית הבית של חברת הרבלייף ישראל.

צילום: thinkstock




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה