שמעון פרס לייק נוי אלוש

נוי אלוש, היוצר של הסרטון שהשיק את קמפיין הפייסבוק של שמעון פרס: אמרו שמכרתי את עצמי לממסד, אבל מבחינתי זה חף מציניות

08/03/2012
ריקי כהן קבלו עדכונים מריקי
  • RSS
» נוי אלוש, צילום: דור גרבש

נוי אלוש בפסגה. היוצר שנבחר להפקת הקליפ והרמיקס הרשמי של נשיא המדינה שמעון פרס, שמוביל את השקת קמפיין הפייסבוק של פרס, זכה לפרסום בינלאומי, ולמעמד בו פרס צופה ביצירה שלו לצידו של מארק צוקרברג במטה פייסבוק בקליפורניה, ביקור שהוא שיא תקשורתי במסע הקסם של של נשיא המדינה לרקיע המדיה החברתית.

ההחלטה ללהק את נוי אלוש לתפקיד הזה אינה צעד שגרתי בשדה התדמית הפוליטית, ובהתנהלות של אישי ציבור במדיה החברתית. אלוש שיצר להיטי רשת בקליפים משולבי רמיקסים כמו "זינגה זינגה", שרה נתניהו ואחרים, מיתג את עצמו כיוצר סאטירי מושחז, שמושאי יצירותיו מוגחכים והופכים לפרודיה, מוצר בידורי. החברה דרכה נשכר "דבי תקשורת", העוסקת בייעוץ פוליטי ובעיקר נשות הלשכה שמקיפות את פרס, גילו נכונות לשתף פעולה עם הצד החתרני של המדיה החברתית ונראה כי הרוויחו מכך הרבה מעבר למה שביקשו להשיג.

טל שניידר, בלוגרית פוליטית "הפלוג" מתרגשת מהיצירה החדשה של פרס: "אם אני ברק אובאמה ופרס מראה לי את הסרטון הזה, אני עושה גם. הוא משדר הייפ ומגניבות ומחובר. אם את זוכרת את הסרטון שעשו לאובאמה  לקראת הבחירות, עם קבוצה של יוצרים וזמרים, לקחו את הנאום הקבוע והפכו את הטקסט לשיר, הטקסט הפוליטי הפך למשהו אמנותי. אני לא יודעת אם זה מקור ההשראה של נוי אלוש, אבל הוא לוקח תכנים פוליטים, גם בסאטירה והופך את זה לאמנות. בעבר הוא היה עושה את זה כסאטירה מכסחת, פה הוא עושה את זה כאמנות מיטיבה, מפרגנת. התוצאה של זה היא שאנשים שרואים טקסט פוליטי, שיש בו משמעות מעבר למילים עצמן - המשמעות היא גם במוזיקה ובתמונות. לכן הקליפים שהוא עשה על שרה וביבי היו כל כך מוצלחים כי הם חזרו שוב ושוב על המסרים והגחיכו. ופה הוא גם משתמש במשפט  של פרס, 'שר פיס' שוב ושוב, וזה קודח לך בראש. במקרה של שרה הוא כיסח אותה, פה הוא אוהב ומחמיא. במקרה של פרס זה נטול סכנות, הבן אדם הוא בתולה טהורה בשלב הזה של חייו, הוא בלתי נגיע, אף אחד לא יכול לגעת בו".

גם אלוש היוצר שותף לדעה שהסרטון מחזק את מעמדו החדש של פרס, פרסונה שאין עליה מחלוקת כמעט: "זו פעם ראשונה שנשיא משתתף בקליפ כזה בסדר גודל כזה, עוד לא היה דבר כזה בעולם, וחשוב לי להגיד שאני לא לבד, הבמאי הוא נעם ורדי, ויזם רון שלי. המטרה הייתה לעשות את הקישור עם הפייסבוק, בעזרת המסר שהוא 'בואו תעשו איתי שלום'.

פנו אלי ממשרד 'דבי תקשורת', ברגע שהחליטו להשיק את העמוד הבינלאומי לדעתי הם רצו לעשות משהו אחר, להתחמק מהמלכודות של מישהו יושב במשרד ואומר, תעשו לי לייק, לשים את הפורמאליות רגע בצד וללכת על גישה יותר טכונולוגית, יותר צעירה, חדשנית כמו שפרס אוהב. הם הכירו את העבודות שלי על קדאפי ועבודה שעשיתי על גוגל לפני חצי שנה. כשבאתי לפגישה הראשונה חשבתי לקחת חומרים מעבר למקסס אותם ולעשות משהו מגניב, אבל לאט לאט הם החליטו שאם כבר עושים, בוא נעשה את זה כמו שצריך, ונתנו לי את האופציה לצלם בבית הנשיא, ושהוא ישתתף, והנה אנחנו כאן.

קצת צובט לב לראות את הכרונולוגיה של פרס, ממעמד היסטורי של הסכמי השלום עם ערפאת שכולנו יודעים איך נגמרו, לקליימקס שבו הוא קורא לשלום בפייסבוק

ההחלטה הפופוליסטית יכלה להיות לא להכניס את ערפאת או ארדואן, כי הרבה אנשים יכולים להתעצבן, אבל החלטנו כן להכניס אותם, כי כשרואים את פרס וארדואן, מתייחסים לזה אחרת, ו90 אחוז מהתגובות היו חיוביות, אוהדות, אני לא זוכר דבר כזה. גם מימין וגם משמאל, גם מהעולם, רואים  בזה משהו אופטימי וחיובי".

"בסופו של דבר ביקשו ממני לעשות סרטון שישרת את המותג הזה ששמעון מזוהה איתו שהוא השלום", מסביר אלוש, "גם אם הוא מותג חבוט. השתדלתי להשאיר את הדעה הפרטית בצד, התמונה הכוללת חשובה יותר מהפרטים הקטנים. בסופו של דבר יש סרטון רשמי שבו הוא אומר בצורה קצבית ומצחיקה, אפילו קרובה לפארודית - אבל לא, "בואו תהיו חברים לשלום", וגם אני שכאילו ציני ואומרים עלי שמכר את עצמו לממסד, אבל מבחינתי זה הכי חף מזה, מציניות, אני עומד מאחוריו לגמרי. הייתה לי יד חופשית וגם במקום שאני רציתי ללכת אחורה, אמרו לי תלך על זה! תכניס עוד מזה".

"אם הייתי צריך לעשות את זה לביבי", הוא מודה, יכול להיות שהיית שומעת בקול שלי שקשה לי להזדהות, שזו מפלגה ואני לא באמת בצד שלו, אבל פה זה נשיא המדינה, זה קונצנזוס, והוא אחד האנשים הכי אהובים פה".

ספר קצת על העבודה לצד פרס עצמו והאינטראקציה שהייתה ביניכם

זה היה הזוי לגמרי, אתה מגיע ואתה מצפה שהכל יהיה רשמי, ותגיד מה אתה רוצה וזה יעבור כל מיני פילטרים, בתכלס אני עומד עם פרס ליד הפודים, עם המשפטים שחתכתי מיוטיוב שחשבתי שנכון שיופיעו, והוספנו את הסלוגן המנצח, וביקשנו מפרס להקריא אותם כאילו הוא נואם, ועשינו את זה בכל מיני לוקיישנים, ויש את הקטע שהפודיום קופץ, אתת זה צילמנו בשלושה לוקיישנים, באמצע בצד, ובאמצע דיברנו קצת והוא אמר, מה עם קצת זונגה זונגה? אני רוצה שאנשים ישמעו את השיר הזה וירקדו", אומר אלוש ונשמע מוקסם למדי", "הוא גם סיפר לי שהוא כתב שיר שיש לו 160 ביצועים וגם אנדרה בוצ'ילי מבצע אותו".

לדעתך השימוש של פרס בפייסבוק יועיל לו?

אני חושב שזה לא המקום שלי להגיד מה הוא רוצה מהפייסבוק, דעה אישית שלי, טוב וחשוב שיהיה, כי היו קודם דפים לא רשמיים שהעלו שם כל מיני דברים. אני חושב שאם יש מנהיגים שקצת הצליחו לדלג מהפוליטיקאים למנהיגים שמוכרים בכל העולם - זה פרס. גם אם זה לא ישנה את העולם, חשוב שתהיה ההשקפה שלו על הדברים כשהוא מגיב ויהיה משהו רשמי, למשל כשהוא מגיב על איראן או נפגש עם מנהיגים. אני חושב שהעמוד הזה גם נורא הסברתי, יש כאלו שישאלו מה הסברתי ברמיקס דאנס שמנהיג שר בו? אז אני אגיד וואלה, עד היום אנשים מסוריה ומארצות ערביות אחרות שראו את הסרט על קדאפי נמצאים איתי בקשר, כי הם רואים שאני בדיוק כמוהם, ומתחברים דרך השיר והקליפ. מי שרואה את הדבר איך זה, ושונא את ישראל איך הוא יכול להגיד על בן אדם רוצח?"

צילום שמעון פרס ומרק צוקרברג, משה מילנר, לע"מ




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה